Line prohet 100 eller 115

Ännu en fråga om storlek..
Jag åker nu på line prohet 90 och älskar dem! Jag känner dock att de är mer pistskidor än off-pist därför ska jag köpa mig nya skidor till vintern och jag ska fortsätta på line prophet, frågan är bara vilken storlek? Jag vet att 100 inte är någon större skillnad mot vad jag hade tidigare, dock åker jag mest i åre och det är inte alltid det finns 30+ cm nysnö i skogen och kommer troligtvis att åka på de nya skidorna även i ny preppade pister, sen har ju 115 lite tip rocker och jag antar att det kommer påverka känslan i pisten ganska mycket?!? så frågan är om 115 är för stor för att åka en hel dag på i backen en kall december dag i åre eller stirrar jag mig bara blind på storleken? visst har jag slalom skidor oxå, men det är inte alltid jag har med dem till backen.. Som skidåkare åker jag kraftfullt med mina 90+ och står gärna på både i och utanför pisten..

// Erik

Om du åker mycket i Åre kan du alltid passa på att kila upp till skidtestarhelgen över lucia. Jag har inte järnkoll på vilka märken som kommer vara där men att Line skulle vara där känns inte som en omöjighet då K2 säkerligen kommer vara det.

Till på köpet hinner du ju testa en massa andra spännande skapelser

90 och 100 känns alldeles för nära varandra, kör på 115. Eller byt ut 90 mot 100 som enda par. 130 är inte att tänka på i Åre, förutom några få episka dagar om de dumpar som fan.
115 har sidewallkonstruktion framför 90-100-130 som har 4D fibrecap vilket gör de lite mer "stabila", det beror dock till stor del på handhavande teknik. Har man koll på bitarna, alltså sin egen teknik, bör ett par 115 funka riktigt bra de flesta dagar i Åre, och många dagar kommer de nog vara episka.
Men man ska inte sticka under stolen med att 115 är en kompromiss, dock en jäkligt bra sådan. Det är i och för sig de flesta skidor som görs idag, men mycket kan avhjälpas med en god teknik.
Jag siktar på att köra Prophet 115 i stort varenda dag i vinter (vilket i och för sig inte blir så många som tidigare vintrar pga ett gäng böcker). Efter Jullovet kan du få en lite utförligare recension, baserad på mina åkintryck, och ja, jag har koll på tekniken...=).

Man ska dock inte förringa värdet av att testa skidorna själv, personligen. Hur jag upplever ett par lagg kan dock skilja sig väldigt mycket från hur någon annan upplever ett par lagg.
Jag försöker därför grunda mina åsikter på rena fakta om skidan och mindre på personliga upplevelser, som till stor del kan bero på bristande teknik, och i många fall gör det, även här på Freeride.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
90 och 100 känns alldeles för nära varandra, kör på 115. Eller byt ut 90 mot 100 som enda par. 130 är inte att tänka på i Åre, förutom några få episka dagar om de dumpar som fan.
115 har sidewallkonstruktion framför 90-100-130 som har 4D fibrecap vilket gör de lite mer "stabila", det beror dock till stor del på handhavande teknik. Har man koll på bitarna, alltså sin egen teknik, bör ett par 115 funka riktigt bra de flesta dagar i Åre, och många dagar kommer nog vara episka.
Men man ska inte sticka under stolen med att det är en kompromiss, men en jäkligt bra sådan. Det är i och för sig de flesta skidor som görs idag, men mycket kan avhjälpas med en god teknik.
Jag siktar på att köra Prophet 115 i stort varenda dag i vinter (vilket i och för sig inte blir så många som tidigare vintrar pga ett gäng böcker). Efter Jullovet kan du få en lite utförligare recension, baserad på mina åkintryck, och ja, jag har koll på tekniken...=).
+1, finns inget mer att säga. :)

Tillbaka
Topp