Line prophet 100 eller Hendryx Voodoo child?

Filip77

Ny medlem
Ska köpa ett par nya skidor i vinter och det är alltså dom har två som verkar vara mest intressanta för mig, har dock svårt att bestämma mig.

Jag kommer åka i Sverige(Åre), håller mig mestadels pisten men åker ju gärna offpist när tillfället ges, vill alltså ha en allroundskida.

Är ju en ganska stor prisskillnad mellan dessa skidor, så hade tänkt höra om mer er här på freeride vad ni säger om dessa skidor? Är hendryx värde så pass mycket mer?

Tack på förhand!

Nu har jag bara åkt Hendryx Purple Haze, och ingenting med Prophet 100, men med tanke på prisskillnaden tycker inte jag att det borde vara ett svårt val. Hendryx har ett tokigt drag i pisten och jag har ännu inte stött på någon freerideskida som är lika bra, så där Hendryx överlägsna. Offpistmässigt lär de vara hyffsat jämlika, kanske lite fördel Line i.o.m. att du kan få den i 186, dvs. något längre än VC's längsta längd. Men det är ju bara en fördel om du tittar på de längderna.

Mitt tips måste nog ändå bli Prophet 100, just för att det blir en sån stor skillnad rent prismässigt. Letar du runt lite *host, internetbutiker host* så kan du med lätthet köpa både Prophets och ett par riktigt schyssta beggade raceskidor eller ett par riktiga puderlagg med rocker och hela faderullan för samma pris som ett par Hendryx med bra bindningar hade kostat dig!

Okej tack för svaret!
Jo det är ju trots allt en hel del som skiljer i pris, men jag känner som så att jag bara vill ha ett par som jag kan klara mig med. Så jag skulle nog vara beredd att lägga så mycket som det krävs för ett par Hendryx.

Har dock kollat runt lite mer på line prophet och dom verkar som sagt mycket intressanta också, speicellt med tanke på priset. Kollade även på prophet 90 och tänkte att dom kanske kunde vara nåt. Hoppas att det finns fler som har nåt att säga om dom här skidorna!

Behöver alla råd jag kan få!

Om du kan tänka dig att lägga pengarna på ett par Hendryx är det redan avgjort. Kan inte komma på en enda anledning till att köpa prophet istället för Hendryxarna förutom priset...

Om du bara vill ha en skida och har pengarna säger jag som Jarle, stöd den inhemska produktionen! Helt klart!

Men våga gå bredare än Vodoo'n, 110mm'arna slaktar i pisten de med, men den extra bredden kan vara trevlig när det kommer lite lössnö...

ah okej. jo jag tänker så att ska jag köpa ett par kan jag lika gärna köpa ett par grymam direkt. Men såklart lägger jag ju helst ut så lite pengar som möjligt :P. Tack för hjälpen iaf! hoppas på lite synpunkter från andra också :).

Synd bara att man inte har möjlighet att testa skidorna.

Jag själv klurat på dom här skidorna senaste veckan (då jag vill ha en skida för allt) och kommit fram till att det nog trots hendryx höga betyg blir ett par prophet 100. 4000kr mot 9000kr är rätt stor skillnad och svider kanske inte heller lika mycket när man kör sönder ett par, sen har även Line längder som passar mig bättre.

Hendryx grafik är ioförsig hästlängder snyggare men äh.. sånt ska man väl inte bry sig om ;)

Sant det du säger felix, har fan beslutsångest nu :p. Är dock riktigt sugen på hendryxarna. Ingen som har åkt båda skidor och har nåt att säga? och oim det är nån som har åkt både purple haze och voodoo child, är stor skillnad mellan dom? och vad är skillnaden?

Filip77 sa:
Sant det du säger felix, har fan beslutsångest nu :p. Är dock riktigt sugen på hendryxarna. Ingen som har åkt båda skidor och har nåt att säga? och oim det är nån som har åkt både purple haze och voodoo child, är stor skillnad mellan dom? och vad är skillnaden?
En gång i tiden fanns det en profil här på freeride som skulle svarat med följande dikt:
"jag har testat båda.
/H"

how I miss it

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Filip77 sa:
En gång i tiden fanns det en profil här på freeride som skulle svarat med följande dikt:
"jag har testat båda.
/H"

how I miss it
Eller så finns han kanske kvar, annat namn men samma gamla H.

Han kommer ju def. inte komma nu... Om alla sitter och väntar på att ett spöke ska komma och det sedan kommer ett spöke, då försvinner ju "mystiken" direkt... Iofs så tror jag kommer mystiken försvinna hyffsat snart, men ändå!

I love Line!

Nä men med denna priskillnad så är det väl inget att diskutera? Och för övrigt så är Line skidorna grymma. Nu har jag iofs bara kört Karhu men det är ju samma skida med annat namn....

Görs alla Hendryx i Såå nu eller är blir dom som många av Extrems egna skidor gjorda i Kina?

Har tagit mitt förnuft till fånga nu, tror jag iaf :p . Blir nog inget hendryxköp iaf. Känns inte värt längre att lägga den summan på ett par skidor. Vore en annan sak om jag åkte riktigt mycket.

Har kikat på lite andra skidor nu iaf och tänkte höra vad ni säger om dom. En som jag hittade är Scott Crusade, den verkar ha fått goda omdömmen av många och verkar helt enkelt riktigt skön. Eller kanske en Scott mission? En annan är som sagt line prophet 100 eller 90.
Och den sista jag kollade på är Dynasatar Sultan 85. Lutar nog åt Crusade eller linen. Men vad har ni att säga om dessa? :)

Senast ändrad:
Dynastar Legend Sultan 85 är som du säger en allround-skida, men den saknar en riktig rocker och är därför mer inriktad på pist. Valde själv mellan Prophet 90 och Sultan 85 men pga. ovanstående föll valet på Linen, har tyvärr inte hunnit testat dom än.

Tillbaka
Topp