Line Prophet 100

Robert78

Ny medlem
Line Prophet 100
Tja.

Dessa skidor har jag hört ska vara en bra allround skida så jag köpte mig ett par 179cm långa.
Jag är 175 lång och väger ca 80kg.. Jag tycker dessa skidor var lite klumpiga att åka på och jag har svårt
att få in dem i svängen och få tryck på hela skidan...Känns som jag hamnar lite väl mycke i "baksätet"
Så min fråga är...Har jag köpt för långa skidor eller är det helt enkelt min teknik som är för kass för denna typen av skida ?

Line Prophet 100
Jag tror att du har köpt ett par skidor som är alldeles för långa, jag är själv 163 cm lång och ska köpa ett par 159 cms K2 Domain, så jag vet inte om dom är för långa eller inte. Men jag tycker absolut inte att du ska ha ett par skidor som är längre än dig själv. Men det är en smaksak, jag har alltid kört med skidor som minst är 9-10 cm kortare än mig själv..

Line Prophet 100
Vad har du åkt innan? Klart att om du går från ett par racelagg på 155 cm och en radie på 11 meter till line prophet 100 i (typ) samma längd som dig själv kommer det kännas som att du åker på två pråmar...

Ergo, det kan vara så att du åker med fel teknik men kan egentligen lika gärna vara så att du har helt fel förväntningar på skidan (vilket egentligen är samma sak som att du köpt "fel" skida). Det går inte att säga.

Line Prophet 100
Vattendroppe: Precis som du skriver så har jag senaste åren kört på hyrskidor och på racelagg som är något
kortare än mig själv... När jag köpte dessa skidor så var jag ute efter en allroundskida som funkar bra i puder
men endå är hyfsade i pisten....Men nu upplever jag precis som du skriver att jag kör om kring på två pråmar
och är rädd att köra omkull i varenda sväng jag tar.

Line Prophet 100
Låter snarare som en konstigt monterad bindning, för bakmonterat helt enkelt. Kan också vara en konstig slipning men förmodligen det första. Det är verkligen inga stora skidor (morsan körde på mina Cochise 185 utan större problem) så jag tycker inte att du har köpt för långa skidor. Hade du frågat innan så hade jag nog rekommenderat 186'or snarare än 179'or till allroundåkning.

Line Prophet 100
Jag är 176 lång och väger drygt 70kg. Jag äger ett par Prophet 100 i 186 och det enda jag upplevt av det du skriver är att de kändes lite klumpiga de första åken men det försvann när jag vande mig vid skidorna. Hur mycket har du åkt på skidorna? Tror som Utter säger absolut inte att du har köpt för långa skidor.

Line Prophet 100
Nix ... du har inte köpt för långa skidor! Är sannolikt en ren vane och teknikfråga.

Har du bara kört korta, smala pistskidor med kort skärning är det en riktigt stor skillnad. Inledningsvis kan det absolut kännas som skidan är tung,trög och att man lätt hamnar i baksätet.

Du måste troligtvis köra fortare, större och med mer aktiv kantsätttning för att få skidan att "vakna". Ta fart, stå brett, kanta och låt skidan göra jobbet. Tänk mer linje utför pisten än kortsväng, skidan ger inte snabba respons som en smalare pistskida vilket kan kännas mycket obekvämt inledningsvis, men som sagt, mycket en vane- och teknikfråga.

Lycka Till!
MM

Line Prophet 100
bouncee sa:
Jag tror att du har köpt ett par skidor som är alldeles för långa, jag är själv 163 cm lång och ska köpa ett par 159 cms K2 Domain, så jag vet inte om dom är för långa eller inte. Men jag tycker absolut inte att du ska ha ett par skidor som är längre än dig själv. Men det är en smaksak, jag har alltid kört med skidor som minst är 9-10 cm kortare än mig själv..
Kanske vart det sämsta rådet jag någonsin har läst, snowblades much?

Line Prophet 100
Som sagt, jag tycker att det är lättare med kortare skidor, känns så klumpigt med långa skidor, kan vara bra om du är som Tom Wallisch och hoppar i bigjumpsen å sånt, men i pisten kan väl längre skidor funka.
Men med kortare skidor så är det väl lättare att snurra? Och åka i småhopp osv? Rätta mig om jag har fel.

Line Prophet 100
bouncee sa:
Som sagt, jag tycker att det är lättare med kortare skidor, känns så klumpigt med långa skidor, kan vara bra om du är som Tom Wallisch och hoppar i bigjumpsen å sånt, men i pisten kan väl längre skidor funka.
Men med kortare skidor så är det väl lättare att snurra? Och åka i småhopp osv? Rätta mig om jag har fel.
Line prophet är väl rätt långt ifrån en parkskida?

Tillbaka
Topp