Line Prophet 90 eller 100, 179cm eller 186cm?

Cjwk

Ny medlem
Hej

Startade en tråd här i förra veckan som tyvärr dött ut lite. jag har dock ett par funderingar kvar innan jag tar och slår till.

* vikt: 83 kg
* längd 186 cm

Jag är framförallt inne på Line Prophet 100 i 186 cm utförandet men de verkar omöjliga att få tag på. Tror ni Prophet 100 179 cm duger för mig eller ska jag låta bli att tumma på längden?
Prophet 100 verkar inte finnas alls i sverige utan det blir isf england som möjligtvis har några kvar, men där verkar bara 179 vara möjlig (även 172 men den tänker jag inte ens på). Prophet 90 har jag hittat i 186 cm. Tror ni den duger för mig som allroundskida? Vad jag förstått är den tyngre (jobbigare jibb) och sämre i offpisten (såklart med tanke på midjan) men hur mycket sämre?

Duger den till 70% pist 20% offpist 10% jibb? Vad är era åsikter?

Sammanfattning:
1. 90 eller 100? (eller något helt annat(men då är jag på ruta ett igen))
2. 179 eller 186 cm?
3. Vart kan jag få tag på Line 100? Europa? USA? (om nu det blir valet)

(jag har läst igenom alla trådar jag hittat om Line, vart man kan köpa den osv osv, kände ändå behov av denna tråd)

Tack på förhand
/J

Senast ändrad:
Om du inte är helt borttappad i pjäxorna bör inte 100:an i 186 vara några problem. Lite bredd är bara trevligt och Prophets skall ju vara riktigt vassa i pist, så du förlorar inte mycket på att gå upp i midjebredd.

Jag har redan pratat med dom på Northsport och väntar på svar ang Karhu Team men han trodde det var svårt att få fram dom i 186 cm. Möjligtvis 179. Att jag funderar på 90 är för att få tag på några skidor över huvudtaget.

Tack för era svar. Tar gärna emot fler svar då många frågetecken kvarstår. Det största:

Vad gör jag om jag inte får tag på ett par Line Prophet 100 186 cm? (Ska jag beställa från usa?)

Dock verkar de flesta eniga om att det är Line prophet (/karhu) 100 som gäller om valmöjligheten fanns tillgänglig på ett enkelt sätt.

MVH jacob

Kolla med Alpint i Sthlm, Alpingaraget eller Åre skidsport och om det skiter sig där så kolla med agenturen.

Senast ändrad:
Åre Skidsport sa att det är sopslut i hela Europa, Alpint har jag mailat då de inte svarade förut och Alpingaraget svarade inte när jag ringde förut så det har jag inte gjort något mer åt än. Nästa leverans från Fabriken är om 10 månader enl. killen från åre skidsport och det låter ju inte glädjande.

Verkar finnas i USA men hur mycket frakt och junk i tullen måste man pröjsa extra för då? Det är ju en hel vetskap.

Tack för svaret utter. Jag har två ställen till att se fram emot svar från.

På hägglunds i Luleå står det ett par Prophet 100 och ett par Prophet 90. Har inte kollat så noga på dem, men de skulle kunna vara i längden 179. Det kan kanske vara värt att kolla upp. Tror inte dom har några problem att skicka dem om du är intresserad.

http://www.aventyrsbutiken.se/

Personligen skulle jag dock inte köpa dem i den längden (179), men det är ju en smaksak. Åker du mest pist förstår jag inte varför du vill ha 100 i midja. Så coolt är det inte med breda skidor.

Senast ändrad:
Som jag skrev till dig förrut på mail så vet jag var det finns ett par 186 ;)

//H

Hasse, du har mail! :)

Fre-drik, tack för tipset. Att jag hellre har dem i 100 är för att jag vill komma igång med mer offpist än vad jag åker i dagsläget. Som jag förstått blir 100 inte mycket sämre i pisten trotsallt?

Tack för svaren

Med tanke på din fysik och skidans användningsområde tycker jag absolut du ska satsa på 186. Ingen tvekan.

/MM

Dessutom är det ju bara dumt att köpa nån halvmesyr bara för att man inte hittar den man egentligen vill ha. Du komemr ju bara vara missnöjd och hela tiden fundera på hur det hade varit med den "rätta" och snart kommer du köpa nya. Slutresultatet blir att det blir mycket dyrare för dig...

Tack för svaren. Jag har hittat det jag är ute efter. Nu är det bara att bestämma sig för bindning som gäller (det är den största djungeln för mig) Var lite inne på Salomon STH16 men DIN skalan börjar på 9, är fjädern för rejäl för mig på den? Den är lite billigare än Jestern som jag både hört bu och bä om.

MVH jacob

Edit: Som jag har förstått så är det inte lika aktuellt med duck på Line Prophet 100 som på Purple Haze som jag var inne på först?

Senast ändrad:
Sth 16 blir nog alldeles utmärkt åt dig, du kommer inte vilja ha dom under 9 i vilket fall som helst. Jag har t ex 14-20 din på mina Salomonbindningar och brukar ha dom ställda på ungefär 16-17, åker dock hyffsat hårt. Man ska försöka hålla din-inställningen i mittenskala på bindningar så en sth 16 inställd runt 12 blir nog bra.

Heads up.

Såvida inte Utter känner dig (läs; vet hur du åker) så vill jag höja ett finger för att du ska vara lite mer försiktig än så vad gäller DIN inställningen....

Att du alltså inte bara ställer den på 12 för att en duktig åkare från Åre säger så.

Fast ni har säkert koll båda två.

Fridens

oscarius sa:
Heads up.

Såvida inte Utter känner dig (läs; vet hur du åker) så vill jag höja ett finger för att du ska vara lite mer försiktig än så vad gäller DIN inställningen....

Att du alltså inte bara ställer den på 12 för att en duktig åkare från Åre säger så.

Fast ni har säkert koll båda två.

Fridens
Helt rätt, jag tänkte mest på din storlek och hur du beskriver din åkning både här och i den andra tråden. Min erfarenhet är dock att bindningar som är ställda runt sin egen vikt delat på 10 (8,3/83kg) löser ut alldeles för lätt så fort det handlar om någorlunda aggresiv åkning. Detta skiljer sig dock en hel del mellan olika bindningar. Hade t ex själv ett par Salomon 997 med 14-fjäder på mina twintips för en massa år sedan och dessa hade en tendens att släppa vid landningar såvida jag inte stod perfekt på skidorna.

Svårt att rekommendera bindningar. Det är en fråga om vad man prioriterar. Det finns risker med för starka bindningar precis som med för dåliga. Personligen har jag kraschat en axel totalt pga. en pissbindning + att det finns gånger då jag hellre riskerar ett trasigt knä än att tappa skidorna. Därför hade jag personligen tagit STH16. Har nu ett par Marker Comp 18 som står på "lucky 13" (och jag väger 72kg).

Men när väl olyckan är framme och man vrider sönder knät på nån kukig transportsträck så önskar man nog att man inte hade den så hårt. Men det är alltid lätt att va efterklok. Ställ för- och nackdelarna mot varandra.

Lycka till och va försiktig med knäna. Btw, vad är priserna du fått på STH16 resp. Jester?

Senast ändrad:
Eftersom du ställer frågan föreslår jag att du väljer en bindning som börjar lite lägre på skalan än STH 16, vilket i praktiken innebär en -14 bindning (eller Jester). Problemet med en hård fjäder uppstår inte när du drar på i hög fart utan när (som JockeSki) beskriver i låg fart i slooowmotioon får obalans och faller. Risken är då stor att ditt knä "löser ut" innan din bindning gör det.

Personligen har jag en tendens att falla mest när det är som flackast ... märkligt!

/MM

PS! Och ... på mina Hendryx sitter Mojo 20 (10-20), så jag måste gasa hela tiden, aldrig åka sakta, det är allt för riskabelt... ;-) DS.

Jag kör jester på mina gotama. Det har ju sagts en del både bra och dåligt om dem men jag har inte haft några problem. Nu verkar jag har en väldigt snäll åkstil eftersom jag väger 77 kilo och rejält långa pjäxor och ändå inga tjuvsläpp trots att jag har dem på typ 7. Fördelen som jag ser det med jestern är att den är ganska lätt vilket gör att en ganska stor skida blir ganska lätt, både att bära och att hantera i åkningen. Sen tycker jag att det är en skön materialkänsla i den. Den känns robust

Som jocke säger så finns ju risken att man ångrar sig om man haft för hårt ställt. Jag har själv vridit ett knä på en ganska liten vurpa med resultatet att en hel vecka i alperna blev aningen försämrad. JAg kör hårt på den principen att jag inte vill ha några pajade knän. Då tar jag hellre att det löser ut, enda fram till den dagen jag står i en riktig "no fall zone" Då skruvar jag dem i botten...:)

Det låter som att STH 16 är lite overkill. Dom tipsade mig om Marker Griffon men jag själv är isåfall inne på Jester istället (Det är väl rätt tänkt?)Griffon går väl endast till 12? Finns salomon STH 14? Hittar den ej på internet för försäljning i sverige. Det står mellan STH 14 (om den finns) och Jester verkar det som.

Har ej fått ngt pris på Salomon men jag har priset 7495:- för Prophet 100 och Jester bindning vilket är 500 rabatt ungefär...

Tack för alla svar!

(Jag kommer nog tänka på knäna endel, har sträckt ut ett ledband så jag hade ont i ett halvår en gång pga skidåkning och ofrivillig framåtvolt)

Pillard, att du har rejält långa pjäxor minskar belastningen på bindningarna... Om du hade haft små fötter hade du kanske fått skruva upp.

Det finns STH14 och STH14 Driver. Vanliga STH14 har Z-bindningarnas konstruktion, medan Drivern delar allt utom fjäder med STH16. Har inte Skistore STH14 Driver? Har för mig att det finns några beggade Jesters här på köp&sälj, kolla om det kan bli billigare att köpa löst.

Du är för övrigt helt rätt ute med Jester framför Griffon...

Carled sa:
Pillard, att du har rejält långa pjäxor minskar belastningen på bindningarna... Om du hade haft små fötter hade du kanske fått skruva upp.

Det finns STH14 och STH14 Driver. Vanliga STH14 har Z-bindningarnas konstruktion, medan Drivern delar allt utom fjäder med STH16. Har inte Skistore STH14 Driver? Har för mig att det finns några beggade Jesters här på köp&sälj, kolla om det kan bli billigare att köpa löst.

Du är för övrigt helt rätt ute med Jester framför Griffon...
Jag kan inte så mycket i frågan så du har säkert rätt. Dock tyckte jag det kändes som att en lång hävstång borde ge mer kraft i bindningen?

Känns förövrigt rätt läskigt att prova sig fram helt och hållet. Framförallt när man ligger där med sönderslitet knä och inser "hmm, jag borde haft lösare"...

Jag vette tusan hur det funkar, jag tycker som dig, men se själv. Dock är det bara 1 enhet som skiljer minifötter mot clownskor... http://www.jmcresearch.com/static/dwn/journal/outdoor/DIN Chart for ski bindings.pdf

Jag landar på 7,5 och en Marker på 7,5 lossnar vid ett lätt slag med skidkanten ner i snön. Marker själva verkar inte känna till "Marker factor"... Tror jag hade mina M14 inställda på 12 när jag hade sådana för 3-4 år sen...

När man prövar sig fram skall man givetvis inte skruva 2-3 steg i taget, snarare 0,5-1. Och man bör ta några kraschar för att märka om inställningen är "bra".

Kanon, då hoppas jag att dom säljer den :) Annars får det väl bli Jester. Har dock själv lite förkärlek till Salomon (kan ej motivera varför)

Tillbaka
Topp