Line Sir Francis Bacon, bra skida för mig?

cool_cats

Ny medlem
Jag funderar på att köpa Line sir francis bacon, men är lite osäker på längden. Skidan görs endast i storleken 182 cm. Frågan är om jag är för lång och tung för skidan? Jag är 190 cm lång och väger 85 kg.

Btw. Vet ni någon bra internet butik som säljer skidorna?

Tjenare! Jag är själv 189 och väger 77 kg och tycker inte att skidan passar mig på grund av 2 saker. Först och främst känns den väldigt kort, 182cm och utöver det twintip vilket innebär att den blir 4-5 cm kortare jämfört med en vanlig skida. Längden var en aspekt men det som fällde avgörandet var flexet. Jag, som inte ens är tung, tyckte att den var alldeles för mjuk så fort man körde på lite, den fladdrade rätt kraftigt i medelhöga farter.

Berätta lite mer om din åkstil, var du helst åker, hur stark du är osv så får du säkerligen bra hjälp att hitta den rätta skidan för just ditt ändamål...

Tror du är för stor och tung för att gilla den skidan. En bekant har ett par och han väger max 70kg (men är en mkt duktig åkare) och han tycker de är för veka. Du är ju ganska mycket större. Enligt hans utsago är de rätt kul när det är färskt puder men de funkar inte alls så bra när snön blir lite stökigare. Alltså har man glädje av dom ett par tidig morgon/säsong om man inte bor på ett helt fantastiskt ställe...

Har du tänkt ha dom som enda skida eller ska de komplettera din quiver? Hur och var kör du?

tack för svaren, det verkar vara lite som jag misstänkte, nämligen att jag är för stor och tung för skidan. Jag är alltid ute efter puder om det finns vill säga. Är nu och säsongar i Verbier och vill ha ett par lite fetare skidor som komplement till mina park/pist vänligare public enemy. Skidan skulle alltså fungera som ett komplement till mina andra skidor. Jag är ute efter en halv fet skida (110-115 mm i midjan), som passar för puder men även stabil i lite mera uppkört puder och hårdpackat. Helst ska den även vara duglig i pisten också.

Några tips på andra skidor i denna klass?

armada ant har jag fått känslan av att de kanske är i styvaste laget. Skulle kanske vilja ha en lite mjukare skida som gör den lite mera mångsidig. tex för att köra skogsåkning. 4frnt vct har jag hört mycket gott om, dock ute efter något lite fetare tror jag. rossi s6 är definitivt ett alternativ, verkar passa mig. kom gärna med flera förslag om ni vet nått bra.

cool_cats sa:
armada ant har jag fått känslan av att de kanske är i styvaste laget. Skulle kanske vilja ha en lite mjukare skida som gör den lite mera mångsidig. tex för att köra skogsåkning. 4frnt vct har jag hört mycket gott om, dock ute efter något lite fetare tror jag. rossi s6 är definitivt ett alternativ, verkar passa mig. kom gärna med flera förslag om ni vet nått bra.
Okej.. Så du tycker alltså att VCT är för smal men S6 är ok? Det skiljer 2mm i midjan. Kör sj på s6 (steeze..samma skit) och älskar dom. Skulle kunnat tagit bort allt spann så hade dom vart heelt underbara! Jag har lite problem med det djupa ibland ( är iofs jäkligt van vid rocker skidor) att dom vill dyka. Inge skoj men vad fasen. Antagligen mer mitt fel än skidans...har iofs monterat dom på modern o det spelar ju oxå lite roll.
Så om jag vore du så skulle mitt klara val vara antingen s6 eller VCT 189 väldigt allroundiga skidor.

oscarius sa:
carlstrand sa:
Då är ju 4frnt vct 189 eller Rossi S6 livligare.
Du har kört båda och kan ge en full recension eller? Håller med PNyberg ovan, körde själv på Steezen ett tag men den gick bort för mig pga det väldiga spannet. Är en lättviktare med mina 76kg och tyckte att skiten ville dyka, annars var det en kul skida. VCT'n däremot tror jag strongt på, har bara spenderat ett fåtal timmar på den men grym var den sannerligen! Jag upplevde den som styv men ändå lite poppig, och med din tyngd bör du kunna uppfatta den som lite lekig nästan.

Om du är 190/85 kommer dom nog kännas lite för små och veka i stökig snö. I bra snö, i skogen och i pisten tror jag dom kommer funka kanon. Det här är en otroligt lekfull skida med mycket sväng. Måste köras med rena skär i pisten då funkar dom väldigt bra och är otroligt kul. Försöker man köra rakt ner känns dom nervösa ungefär som en slalomcarver, men så länge man svänger med rena skär kan man stå på riktigt hårt. Fantastiskt rolig skida som definitivt bör provas. Pistegenskaperna kommer att överaska.

Senast ändrad:
OskarHolmblad sa:
Du har kört båda och kan ge en full recension eller?
Jag har kört båda, ja. Fullständig recension kan jag inte ge värd namnet.
Har ca 80 dagar på VCT 07/08 och 20 dagar på VCT 08/09 - den sistnämnda med lättare kärna, och jag inbillar mig att den är aningen styvare.
Jag satte bindningen 1,5cm bakom linjen vilket kan upplevas rätt långt bak för en skida som denna. Detta gör det dock att nosen inte sjunker lika lätt - förstås.
Är relativt styv men med mina 90kg så är dom väldigt lättåkta. Givetvis inget att jämföra i puder med lagg som hellbent eller ep pro, men är å andra sidan jävligt allround.

Steezen upplever jag på ungefär samma sätt, dock mer livlig och desto mjukare. Har dock bara en dag på dessa och kan väl egentligen inte säga så mycket om den.

Båda skidorna har rätt kraftiga spann, som nämnt. Mina 09or har kraftigare än 08orna, men detta kan ju skilja från par till par och inget nämnvärt. Lär köras slut snart dock.

Tycker båda kan räknas som en one quiver ski. Dock finns det givetvis roligare att åka på i park/pist, men skulle nästan hellre (om folk bara vill ha två par) lägga degen på ett par puderlagg med omvänt spann/rocker och ett lekfullare flex. Men detta är ju en fråga om tycke och smak samt var man ska åka.
puss och hej

Tillbaka
Topp