Lins för molniga dagar / dålig sikt

V1rrepinne

Ny medlem
Hej!

Jag har ett par Oakley splice brillor och behöver en lins som passar till dessa för molniga dagar med dålig sikt. Någon som har tips på en bra lins som passar?

Tacksam för svar!

mvh Viktor

Det tråkigaste svaret av alla, köp HI Yellow. Har provat en herrans massa linser men inget har gjort dumpdagar till en så trevlig upplevelse som dessa

Skulle föreslå Splice Repl Lens Clear (02-172) bara 525:-på Addnature.
Splice Repl Lens HI Yellow Iridium (02-175) kostar modiga 905:- (!!!)

Har kört på Scottbrillor i åratal, alltid hittat ofärgade linser t ex, till 1/3 av priset mot Oakley.
Fast jag är gammal, otrendig och dessutom snål... ;)

G'kväll,
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:

Har kört på Scottbrillor i åratal, alltid hittat ofärgade linser t ex, till 1/3 av priset mot Oakley.

G'kväll,
Ace DG
Hi yellow är kontrasthöjande samt spegelbehandlad och gjord för att ge så bra förutsättningar som möjligt i dåligt väder. Clear är egentligen bara till för kvällskidåkning.

Att du sen kört billigare goggles i alla år handlar nog snarare om okunskap än ålder, trendkänslighet och plånbok. ;-)

Senast ändrad:
jet sa:
Ace_DG sa:

G'kväll,
Ace DG
Hi yellow är kontrasthöjande samt spegelbehandlad och gjord för att ge så bra förutsättningar som möjligt i dåligt väder. Clear är egentligen bara till för kvällskidåkning.

Att du sen kört billigare goggles i alla år handlar nog snarare om okunskap än ålder, trendkänslighet och plånbok. ;-)
Jag måste nog tyvärr säga att Jet har rätt här. Jag själv har alltid hållit mig ifrån Oakley av just prishänsyn och har testat allt möjligt annat. Jag har även ett par Scott som jag är jättenöjd med i bra väder. Men efter att ha köpt ett par begagnade crowbars med HI Yellow och nu testat dem i snöväder i mulet december i Sverige så måste jag ändå säga att jag är lite frälst. Att ta av sig gogglesen är många ggr som att någon släcker lampan. För min del kommer jag alltid se till att ha ett par goggles med HI Yellow-linser med på alla resor framöver

Ska definitivt testa att kika igenom, kanske rentav KÖPA mig ett par ett par Oakley med HI-yellowlinser vid lämpligt tillfälle. Jag blir riktigt nyfiken här! Oakley har kanske kommit på en magisk formula på HI-Yellowlinsen som VERKLIGEN ökar kontrasten vid dåliga siktförhållanden (...flatljus?), ni må ursäkta mig om jag är skeptisk. Tycker det är mycket bullshit i brillbranschen annars.

Har provat många olika fabrikat på brillor och linsfärger under åren. Riktigt ljust rosa har jag alltid gillat vid dåligt ljus, ljust blå har funkat vid dimma t ex. Nu har det varit Scott under några år, mest av praktiska orsaker.

Sen är det faktiskt också så att man med tilltagande ålder tyvärr ser sämre i dåligt ljus, naturens obevekliga gång. Kör nästan alltid med ofärgat glas i nov-februari. Sen kommer solen upp lite högre och de är dags att gå på färgat.

I alperna/ Europa är det i allmänhet något ljusare även i nov-febr än här i Norden, där blir det ofta rosa eller gult.

/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Ska definitivt testa att kika igenom, kanske rentav KÖPA mig ett par ett par Oakley med HI-yellowlinser vid lämpligt tillfälle. Jag blir riktigt nyfiken här! Oakley har kanske kommit på en magisk formula på HI-Yellowlinsen som VERLIGEN ökar kontrasten vid dåliga siktförhållanden (...flatljus?), ni må ursäkta mig om jag är skeptisk. Tycker det är mycket bullshit i brillbranschen annars.

Har provat många olika fabrikat på brillor och linsfärger under åren. Riktigt ljust rosa har jag alltid gillat vid dåligt ljus, ljust blå har funkat vid dimma t ex. Nu har det varit Scott under några år, mest av praktiska orsaker.

Sen är det faktiskt också så att man med tilltagande ålder tyvärr ser sämre i dåligt ljus, naturens obevekliga gång. Kör nästan alltid med ofärgat glas i nov-februari. Sen kommer solen upp lite högre och de är dags att gå på färgat.

I alperna/ Europa är det i allmänhet något ljusare även i nov-febr än här i Norden, där blir det ofta rosa eller gult.

/Ace DG
Jag är som sagt partisk eftersom jag jobbar på Oakley, och det tror jag dom flesta vet.
Har givetvis använd våra grejer sen jag började där för 5 år sedan men testar regelbundet andra märken.
De 23 åren jag åkte skidor innan jag började på Oakley tävlade jag alpint och gjorde säsong som skidlärare. Jag har testat det mesta i både modellväg och linsfärg men för mig var det en grymt stor skillnad mot andra märkens linser för dåligt väder kontra HI Yellow.

Jag säger inte att alla gillar den för vi är både olika ljuskänsliga och uppfattar färg olika men det är en av våra bästa säljande produkter av en anledning.

En av de stora anledningar som gör Hi Yellow bra vid dåligt väder är inte svårare än att de faktiskt har ett mycket högt ljusgenomsläpp (nästan lika högt som clear faktiskt) kombinerat med en mycket kontrasthöjande basfärg och en spegelbehandling som ytterligare finljusterar vilket ljus som passerar igenom.

Många andra märken har betydligt mörkare linser för dåligt väder alt. en icke kontrasthöjande basfärg.
Jag säger inte att Oakley gör de enda bra linserna men uppenbarligen så funkar de för många. Vi är trots allt en linstillverkare i grunden.

Problemet med rent flatljus är att det är mycket svårt att göra någonting åt det då det kommer lika mycket ljus från alla håll och alla konturer och skuggor försvinner. Det bästa är egentligen pannlampa... :-) Men en väldigt ljus och kontrasthöjande lins gör det bästa av situationen iaf.

Som du säger så ser man sämre när man blir äldre och jag skulle tro att du av den anledningen just skulle gilla Hi Yellow.
Jag blir faktiskt intresserad av det du säger och det är alltid kul att snacka linser men vad är du anser vara bullshit i brillbranschen?

Nästa gång du är i Sälenområdet så skickar du helt enkelt ett PM till mig så ska jag se till att du får låna ett par. :)

@ Jet.
Tack för ett utförligt och seriöst svar!
Bullshit i brillbranschen? En synpunkt är att i reklamen för de flesta brillor hävdar man att man ökar kontrasten med olika fäger t ex. Reklamen vill också lägga en modestämpel på brillor, vilka som trendmässigt är "dom rätta", något som tenderar att åtföljas av ett oproportioneligt högt pris (...ok, inte alltid.). "Rätt" brillor verkar vara något väldigt viktigt för kiddsen, inte funktionen utan färger på linser, ramar och band. Utvecklingen kan man ju som bekant inte hejda, möjligen ignorera... Ja ja, jag är gammal...

Min erfarenhet är att man ser bra med nästan vilken linsfärg som helst om ljuset är bra, d v s om det redan finns kontraster. Som du säkert noterat behövs det bara spridda områden av blå himmel om sikten f ö är dålig p g a dimma eller moln. Det extra ljustillskottet gör att det bildas skuggor och skiftningar som gör att man kan läsa underlagets utseende och profil trots att totalsikten inte är perfekt. Jämför sen med "äkta" flatljus, plus dimma/moln. Enligt min åsikt kan man i det läget ha vilken färg som helst och du vet fortfarande inte hur det lutar, hur profilen är, underlagets beskaffenhet, etc. Man orienterar efter träd, pistmarkeringar eller käpparna i en stakad bana (...du har provat, I'm sure!). Jag är således lite skeptisk till de flesta uttalanden om "ökad kontrast".

Men visst, undrens tid är inte förbi! Kanske just Oakley har hittat nåt här som faktiskt förbättrar.

Sen kan man konstatera att vissa brillor är dyra, förhoppningsvis har dom bättre kvalitet än dom billigare. Scott har alltid varit rätt billiga, det har alltid gått att hitta linser till dom och som du säkert själv konstaterat så är faktiskt brillor lite av en förbrukningsvara. Jodå, jag förvarar alltid mina brillor i separat påse eller annat skydd, lika med linserna. Likväl blir dom repiga med tiden, t ex om man lite omilt ibland stryker bort isen med handsken (...underkylt regn!). Över 900 pix för en ny lins känns då rätt dyrt det sammanhanget.

Hör av mig om jag är i Sälenområdet!

Mvh
/Ace DG

Senast ändrad:
900kr för en lins är väl inte dyrt med tanke på att det är en dubbellins som är optiskt korrekt ? :D

Samt med tanke på hur mycket man lägger på kläder/brädor/bindningar/boots så känns ju en ny lins varannan säsong som en piss i havet :D

Senast ändrad:
linder sa:
900kr för en lins är väl inte dyrt med tanke på att det är en dubbellins som är optiskt korrekt ?
Ähummm... "optiskt korrekt", definiera tack! :cool:
Ytterligare ett mumbo-jumbouttryck från brillvärldens härliga bullshitvokabulär, faktiskt ända sen 70-talet (Bausch & Lomb m fl)! :)

Av de linser jag haft som gett mest distortion av synfältet har undantagslöst varit kupade/ sfäriska / paraboliska (...mer härligt märkliga ord), inte plana som t ex något av mina par Scott DH Racing ( enkelglas eller dubbel, bara välja!), Powder OTG, m fl.

900:- Piss i havet?! Ja du, hade man som jag ett par vilda racing-kidds i huset som i princip käkade brillor (...ja glömde dom på träningen va) och linser (...dom här är ju repade farsan!) så var alla bäckar små viktiga i den stora skidåkarkostnadsfloden!

Men nu det ÄR f-n i mig dags att bekanta sig med Oakley, nu när jag äntligen är gammal och rik! :D

Hej denna vackra afton!
Eder Ace DG

Senast ändrad:
Ace, det finns väl ändå inga race-kids som vill ha Oakley? Min erfarenhet säger POC Iris Comp or GTFO. Så vitt jag vet ligger ett 3 pack med linser för den ramen på typ 350kr.... Och vad det gäller syndistortion så borde det ju vara väldigt lätt att mäta... Där en platt enkellins är bäst och en platt dubbellins är sämst och en sfärisk lins hamnar någonstans därimellan.

bootfitta sa:
Ace, det finns väl ändå inga race-kids som vill ha Oakley? ...
Som sagt, mina race-kidds är numera vuxna och köper egna goggles (...Oakley?), och själv är jag som sagt äntligen rik (nåja) ;).

Klart race-ungarna har POC, hörs f ö på namnet - "POC-holmare" gäller ju Stockholmsåkarna förstås... he he.

G'kväll önskar,
Ace DG

Haha, ja ska det va till kids hade jag nog också kört på det billigaste :D

Har iaf inte upplevt någon distortion av varken mina oakley brillor eller dragon apx och dom är då långt ifrån platta, men då är det ju en sådär 900kr för en lins :D

Senast ändrad:
Vad det gäller "optisk korrekthet" så har jag en del att tala om men det får vänta till imorgon då det antagligen blir ytterligare en wall of text. :-)

jet sa:
Vad det gäller "optisk korrekthet" så har jag en del att tala om men det får vänta till imorgon då det antagligen blir ytterligare en wall of text. :-)
Skippa textväggen, jag hittar sannolikt all nädvändig info på Oakley's hemsida, ...eller?
Som en liten parantes kan jag nämna att jag inte kört med Oakley's cykel/ sportbrillor heller. De var tammetusan för dyra t o m i USA tyckte jag ...hade tänkt köpa ett par "på plats" men backade.

Sannolikt optiskt helschyssta dock, no doubt! :) ...och snygga, måste medge det!

G'morrn :)
/Ace DG

Hej! Skulle vilja komma i kontakt med dig
@JET vilken butik jobbar du på vill ha expert hjälp med rätt val av Oakley goggles blivet rek Oakley Canoply finns den med Hi Yellow lins kanske du rek mig som är glasonögon bärare någon annan modell som skulle funka bättre för mig.

wantsnow sa:
Hej! Skulle vilja komma i kontakt med dig
@JET vilken butik jobbar du på vill ha expert hjälp med rätt val av Oakley goggles blivet rek Oakley Canoply finns den med Hi Yellow lins kanske du rek mig som är glasonögon bärare någon annan modell som skulle funka bättre för mig.
Jag jobbar inte i någon butik utan direkt för Oakley. Har du glasögon så rekommenderar jag också Canopy eller den nya O2. Både funkar fint med de flesta glasögonen och finns med HI yellow men jag rekommenderar dig att testa passform i butik.

Är båda linserna lika bra O2 billigast på nätet 599 kr Canopy 1249kr nått måste skilja är dessa lika bra för mig som glasögon bärare( att det är en Hi Yellow lins jag söker är klart för mig men det stora problemet jag drars med är att mina vanliga glas immar igen och goggles är im fria här i Växjötrakten är skit dåligt utbud vad det gäller goggles med lite tur hittar man ett par dr zipe ,Dragon kanske ett par QuickSilver på sin höjd!
Vet du
@JET något ställe nere i Småland du levererar till som har Canopy och O2 att kolla på eller testa vilka som passar bra ihop med en Poc bug hjälm.
Tillbaka till frågan med tanke på imman på vanliga glasen just detta problem någon av dessa som är bättre än de andra?

Har det kommit något nytt på marknaden under senaste året när det gäller snö/dimma? Kompis säger att Oakley canopy svindal prizm rose är det man ska ha?

Prizm är en ny lins teknologi som Oakley har tagit fram, Jag har tyvärr inte testat dom än så har ingen egen åsikt, får ett par om förhoppningsvis om någon vecka. :)
Men har vänner som har prizm linsen och enligt dom så är det bättre men det är ingen "wow" känsla, Dom har testat rosa linsen som ska vara bra just för snöiga förhållanden.

Någon annan har egen erfarenhet dom kan dela med sig av?

Sen är alla människors ögon olika, dom tar in olika mängd ljus, skärpan är olika, ljustyrka osv.... Så bara för att prizm funkar för vissa kanske det inte funkar för just dig.

Jag kör med Flightdeck xm som har "Torch prizm" linsen, vilken har fungerat riktigt bra i alla väder! Den är väl främst designad för soligt och halv mulet väder men funkar bra i halvt flat ljus och tidig skymning likaså.

Som Tomas säger är det ingen extrem WOW känsla, men den är ger verkligen bra kontraster i många olika väder. Sen är det väl alltid bra att komplettera med en extra lins så du kan ha en för "mörkare" väder och en för ljusare.

Men helt klart värda att testa på om dom passar dig.

Jag kör oakley airbrake med fire ir för soligt och prizm rose för flatljus. Tycker den ger bra kontrasthöjande egenskaper men lite för mörk. Kan dock rekommendera att ha ett par goggles med utbytbar lins då det inte finns nån lins som klarar allt bra.

Jag har gått över från Oakley till Kask, känns bättre att betala 3-400 kr/linsen istället för dryga 1000, framförallt när jag inte märker någon direkt skillnad.
Testade en polares röda prizm-lins förra året i Gressoney när det var lite flatljus, såg f*n inte bättre med dem än med mina Kask.

Oakley i all ära, de är bra på att ta betalt (säkerligen är deras linser bäst i något fräsigt testlabb men för egen del märker jag ingen skillnad).

När det är redigt med flatljus finns det inget som hjälper...

bjorsi sa:
Jag har gått över från Oakley till Kask, känns bättre att betala 3-400 kr/linsen istället för dryga 1000, framförallt när jag inte märker någon direkt skillnad.
Testade en polares röda prizm-lins förra året i Gressoney när det var lite flatljus, såg f*n inte bättre med dem än med mina Kask.

Oakley i all ära, de är bra på att ta betalt (säkerligen är deras linser bäst i något fräsigt testlabb men för egen del märker jag ingen skillnad).

När det är redigt med flatljus finns det inget som hjälper...
Jag håller med, är det flatljus så är det. Lika bra att blunda och känna efter med fötterna vart man åker. Skämt åsido, den enda gången jag tycker Prizm-linserna verkligen är bäst är i lågljusförhållanden i kombination med lampor i backen. Då märker iaf jag av de tydligare färgerna, men om den enda ljuskällan är solen och ljuset är riktigt platt, då finner jag det i princip helt lika mellan de olika företagens ljusaste linser (Scott, Smith, Shred, Oakley är dom jag kört med mycket i det senaste)

Tillbaka
Topp