Ace_DG sa:
Ska definitivt testa att kika igenom, kanske rentav KÖPA mig ett par ett par Oakley med HI-yellowlinser vid lämpligt tillfälle. Jag blir riktigt nyfiken här! Oakley har kanske kommit på en magisk formula på HI-Yellowlinsen som VERLIGEN ökar kontrasten vid dåliga siktförhållanden (...flatljus?), ni må ursäkta mig om jag är skeptisk. Tycker det är mycket bullshit i brillbranschen annars.
Har provat många olika fabrikat på brillor och linsfärger under åren. Riktigt ljust rosa har jag alltid gillat vid dåligt ljus, ljust blå har funkat vid dimma t ex. Nu har det varit Scott under några år, mest av praktiska orsaker.
Sen är det faktiskt också så att man med tilltagande ålder tyvärr ser sämre i dåligt ljus, naturens obevekliga gång. Kör nästan alltid med ofärgat glas i nov-februari. Sen kommer solen upp lite högre och de är dags att gå på färgat.
I alperna/ Europa är det i allmänhet något ljusare även i nov-febr än här i Norden, där blir det ofta rosa eller gult.
/Ace DG
Jag är som sagt partisk eftersom jag jobbar på Oakley, och det tror jag dom flesta vet.
Har givetvis använd våra grejer sen jag började där för 5 år sedan men testar regelbundet andra märken.
De 23 åren jag åkte skidor innan jag började på Oakley tävlade jag alpint och gjorde säsong som skidlärare. Jag har testat det mesta i både modellväg och linsfärg men för mig var det en grymt stor skillnad mot andra märkens linser för dåligt väder kontra HI Yellow.
Jag säger inte att alla gillar den för vi är både olika ljuskänsliga och uppfattar färg olika men det är en av våra bästa säljande produkter av en anledning.
En av de stora anledningar som gör Hi Yellow bra vid dåligt väder är inte svårare än att de faktiskt har ett mycket högt ljusgenomsläpp (nästan lika högt som clear faktiskt) kombinerat med en mycket kontrasthöjande basfärg och en spegelbehandling som ytterligare finljusterar vilket ljus som passerar igenom.
Många andra märken har betydligt mörkare linser för dåligt väder alt. en icke kontrasthöjande basfärg.
Jag säger inte att Oakley gör de enda bra linserna men uppenbarligen så funkar de för många. Vi är trots allt en linstillverkare i grunden.
Problemet med rent flatljus är att det är mycket svårt att göra någonting åt det då det kommer lika mycket ljus från alla håll och alla konturer och skuggor försvinner. Det bästa är egentligen pannlampa...

Men en väldigt ljus och kontrasthöjande lins gör det bästa av situationen iaf.
Som du säger så ser man sämre när man blir äldre och jag skulle tro att du av den anledningen just skulle gilla Hi Yellow.
Jag blir faktiskt intresserad av det du säger och det är alltid kul att snacka linser men vad är du anser vara bullshit i brillbranschen?
Nästa gång du är i Sälenområdet så skickar du helt enkelt ett PM till mig så ska jag se till att du får låna ett par.