Linsskyddshållare, marknadsundersökning!

Tjena!

Jag går sista året på teknikprogrammet i Småland och håller på med UF (ungt företag). Vi har utvecklat en linsskyddshållare som man fäster på kamerabandet, bältet etc. För att utveckla denna produkt så bra som möjligt vill vi ha era åsikter, därför har vi några frågor som vi gärna vill att ni svarar på!

1. Har du haft problem med borttappade linsskydd?

2. Hur förvarar du ditt linslock när du fotar/filmar?

3. Skulle du vara beredd att köpa en lösning till detta?

4. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för denna lösning?

Tack på förhand!

1. Aldrig tappat/bort ett linslock.

2. Kameraväskan, fickan, munnen. Beror mycket på läge och hur lång tid jag förväntar mig att fota.

3. Mycket tveksamt. Om det kostar mindre än ett nytt linslock och dessutom är en lösning som innebär att det inte finns någon som helst risk att linslocket "dinglar omkring" så kanske. Annars är det ju ett problem man mycket lätt löser själv med en borr och en bit tunn tråd av lämpligt slag.

4. 30-50 spänn kanske? Om det som sagt är en lösning är linslocket inte dinglar omkring, och som fortfarande är mycket lätt att hantera.

1. Ja, ofta.
2. På ett ställa som jag glömmer :) Ofta ficka/väska etc., men de försvinner ändå.
3. Ja
4. 1/3 - 1/2 kostnaden för linskyddet. Vi köper ofta några i reserv och en hållare får inte vara dyrare än att köpa några i reserv.

Har på sistone sett just vad du beskriver. Ett litet rep som limmas (tror jag) på linsskyddet och fästes med minikarbinhake i kameraband. Kolla detta noga innan ni börjar. Gör också en ordentlig patentsökning.

Kul projekt! Lycka till!

Pistgubbe sa:
Har på sistone sett just vad du beskriver. Ett litet rep som limmas (tror jag) på linsskyddet och fästes med minikarbinhake i kameraband. Kolla detta noga innan ni börjar. Gör också en ordentlig patentsökning.
Vi vet att dessa "snören" finns, men vår idé är att göra ett fäste till linslocket. Som hur du fäster locket på objektivet.

Sådana säljs väl på Tradera för ca 29 kr vill jag minnas. Sedan tillverkar Hama och säljer för ca 79-129 kr.

För det är väl en sådan här du menar?http://www.hegethorns.se/Meny/Tillbehor/Objektivtillbehor/Objektivlock/Hama_objektivlock_Smart-Snap_52mm__Med_snore?id=4007249954527

1. Aldrig trots att jag snart slitit ut en systemkamera.

2. I handen eller fickan, beror på.

3. Tveksamt men så har jag ju inte tappat bort ett än, peppar, peppar.

4. Högst 99 kr.

GangsterGurra sa:
Tjena!

Jag går sista året på teknikprogrammet i Småland och håller på med UF (ungt företag). Vi har utvecklat en linsskyddshållare som man fäster på kamerabandet, bältet etc. För att utveckla denna produkt så bra som möjligt vill vi ha era åsikter, därför har vi några frågor som vi gärna vill att ni svarar på!

1. Har du haft problem med borttappade linsskydd?

2. Hur förvarar du ditt linslock när du fotar/filmar?

3. Skulle du vara beredd att köpa en lösning till detta?

4. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för denna lösning?

Tack på förhand!
1. Nej, inte som inte har dykt upp igen

2.Fickan,handen, väskan beroende på hur spontant fotandet är. På min kompaktkamera sitter linslocket fast med ett snöre.

3. Om den funkar med alla typer av linslock i en billig enhet.

4. 50kr kanske

Som sagt, gör en rejäl undersökning på vad som redan finns

Tillbaka
Topp