Lite bekymmer inför nya pjäxor samt montering av bindningar.

Bjersing

Aktiv medlem
Hallå, det är så att jag har lite klurigheter där det hade varit skönt med input från någon med mer kunskap.
Det är lite av ett två delat problem, kan börja med det aktuellaste.

Jag har länge åkt med ett par gamla Head "69?" pjäxor storlek 29.5, dessa köpte jag efter mycket meck och jag tyckte de passade utmärkt då. Nu är det onekligen dags att skaffa sig ett par nya pjäxor, spenderade någon timma på skistore och sedan ett tag på Udenssport och testa runt. Något som gör detta projekt lite jobbigt är att min vänster fot är ca 275 och höger nästan 10mm längre. Var först inne på Pinnacle men efter mycket om och men kändes ändå Dalbello Panterra i storlek 27.5 som den bästa kandidaten. Det som gör mig lite orolig är att jag inte hittat mycket info om den och kan inte se hur andra upplever den, sedan fick jag höra lite oroande ord gällande innerskon som tydligen inte skulle hålla formen efter någon månad. Finns det någon här som har någon koll på Panterra eller har tips på andra pjäxor med liknande form?

Eftersom det nu lutar mot att gå ner två storlekar kommer ju såklart de bli lite skumt med bindningarna på de skidor jag tänkt köra på i vinter. Har ett par Katana 198 med Baron EPF monterade +2 från BC. +2 var det jag valde efter en del surfande då många verkade tycka det var bäst så. Nu när jag kommer bli tvungen att flytta fram bakdelen 20mm kommer jag ju hamna på +3 vilket inte känns fullt så skoj. Hur resonerar ni kring detta? Borde jag bara göra det och kötta på, det är ju inte precis en kort skida så det kanske inte gör så stor skillnad? Eller är det bara att skruva av och montera om?

Om det är relevant för någon så är jag 190cm lång och väger 95kg. Hoppas någon orkat läsa all denna text, blir lätt att man bara skriver på nu såhär i tenta tider, allt för att slippa studera...

Ha det gött!

Angående innerskon på Panterran så känns det väl inte som du behöver oroa dig, är ju trots allt en Intuition sko i den.
Sen beroende på om du tar 10 modellen eller 120 så skiljer det ju vilken innersko du får med. Jag tycker helt klart att du ska köra på 120flex modellen så du får med wrap linern, om du kommer i den med tanke på att vissa med stora vader tycker att den är för tight.
Tycker själv att den pjäxan är jävligt intressant och hoppas jag har råd att köpa den i år. Bra med 3delad pjäxa, skönt med 45 graders spännet, okej gåläge, justerbar i hälen och justerbart flex vilket är intressant att pilla med :)

För enkelhetens skull börja med att testa att köra på +3 och om det inte känns bra så flyttar du bak till +2 igen.
Onödigt att montera om bindningen om du inte behöver.

EDIT: Angående att det ingår olika innerskor verkar inte riktigt stämma. Hade bara varit inne på beli.se och där ingår det olika.

Senast ändrad:
Tack för svaret! Känns ju lite tryggare att någon mer kollat på pjäxorna iaf, 120 hade jag tänkt skaffa mig.

Problemet är ju dock att om jag åker iväg med de på +3 så kommer jag inte riktigt kunna lösa det smidigt förrän jag är tillbaka, men visst det är väl inte mycket att göra åt saken antar jag...

Id innersko packar ihop efter ca ~30+ åkdagar, dock inte allt för mycket... (egen erfarenhet)

Kolla upp sullängden på de bägge pjäxorna. Bara för att storleken diffar 20mm behöver inte sulan göra det. Den skan diffa ännu mer eller inget alls tom.

Har bara hunnit med 3 skiddagar med panterran men än så länge känns det riktigt bra. Skön på foten, varm sko och spännet för att hålla fast hälen är ovärdeligt. Hoppas de inte ger med sig för mycket för nu sitter foten perfekt.

Spännande, får väl hoppas att innerskorna inte blir allt för sorgsna helt enkelt. Låter ju som en väldigt bra pjäxa om man bortser från det. Ska iväg imorgon och testa en sista gång innan jag köper de, antar att det blir panterran till slut ändå.
Tack för all input!

Ber om ursäkt för att jag bumpar tråden igen men jag har ett sista återstående problem som jag inte lyckats lösa efter mycket letande. Ni som följt sagan om mitt pjäxbyte vet att jag var tvungen att flytta fram häldelen på mina bindningar.

Efter en del skruvande får jag dock fortfarande inte till förspänningen vettigt.
Har sänkt tåplattan en del och kan typ dra ut en pappersbit med lite våld när jag tryckt ner pjäxan så det verkar funka bra. Däremot sticker den skruven som man använder för att flytta häldelen ut ganska tydlig bit från bindningarna.
Så som jag vet ska den vara ganska exakt i jämn höjd med plasten...

Slänger upp en bild på det så ni ser vad jag menar, här har jag flyttat fram häldelen så mycket att det börjar bli tight att få ner pjäxan till vad man nu kan kalla den utstickande lilla plastläppen.

Bingningarna är ett par Baron EPF och pjäxorna ett par Panterra, antar att det är gummisulan som spökar i detta fallet.
Hur skulle ni mer kunniga gå tillväga i detta fall?

Skruva in justerskruven för bakdelen så den ligger i fas med plasten, ska vara ganska tight att få i pjäxan!

Jag tycker det ser ut som att du nått framänden av spåret till bindningen eller?

Finns gott om plats mer att flytta, pjäxorna är 328 långa och bindningarna går nog iaf ner till 310.
Har spännt åt lite mer nu men då kräver det mycket våld för att få fast bindningen vettigt då den börjar stänga sig när klacken ännu inte är nere ordenligt i bindningen. Kanske blir bra, lämnar jag det som det är kan jag ju i alla fall lite smidigt ha något att skylla på något om man tappar en skida i någon halvlurig sluttning "Jävla bindningarna lirar inte med pjäxorna, får inte till förspänningen ordentligt..." (syftar såklart på artikeln Jarle och Jibberisch skrev).

Markers bindningar är ofta lite småtjuriga att få ner pjäxorna i när förspänningen är rätt. Tänk på att man har lite mer tyngd när man faktiskt har pjäxorna på sig. Då blir det inte alls samma grej när pjäxan trycks ner... Så skruva in tills det är "korrekt", dvs. som perraj skriver.

En förtydligande fråga bara. Men visst skruvar du på justerskruven med pjäxan iklickad i bindningen?

Om längdjusteringen inte är dragen i botten och bindningarna är justa borde det annars inte vara problematiskt att ställa förspänningen rätt. Beter sig båda bindningarna likadant?

xSooLx sa:
En förtydligande fråga bara. Men visst skruvar du på justerskruven med pjäxan iklickad i bindningen?
Nu blev jag lite förvirrad, visst är det så att pjäxan inte skall vara i bindningen när förspänningen ställs in? Eller menar du att du tror att det är det felet TS gör?

DrJ sa:
xSooLx sa:
Nu blev jag lite förvirrad, visst är det så att pjäxan inte skall vara i bindningen när förspänningen ställs in? Eller menar du att du tror att det är det felet TS gör?
Pjäxan i när förspänning ställs in.

Ok vet inte var jag läst att pjäxan inte skall vara i. Finns det något skäl att den skall vara i? Slutresultatet måste ju bli detsamma?

DrJ sa:
Ok vet inte var jag läst att pjäxan inte skall vara i. Finns det något skäl att den skall vara i? Slutresultatet måste ju bli detsamma?
Ofta är det bara ett klick på skruven som skiljer rätt förspänning från fel. Kan vara marigt att hitta på fri hand. Klicka i och justera.

Jarle sa:
DrJ sa:
xSooLx sa:
På vissa bindningar drar man sönder gängorna då, been there, done that, står utryckligen att de skall justeras utan pjäxan i vissa "instruktionsböcker" också, minns inte vilka men gissningsvis de ogillade marker MX.X serien.
Jag justerar utan pjäxan i efter det iaf.
Ett sista justeringklick kanske inte är hela världen med pjäxa i dock.

Senast ändrad:
JL76 sa:
Jarle sa:
DrJ sa:
På vissa bindningar drar man sönder gängorna då, been there, done that, står utryckligen att de skall justeras utan pjäxan i vissa "instruktionsböcker" också, minns inte vilka men gissningsvis de ogillade marker MX.X serien.
Jag justerar utan pjäxan i efter det iaf.
Vi pratar om bindningar här, är den så klen så att den inte ens klarar av att ställas in vet jag inte vad vi ska kalla det :P

Lyssnade på vad ni sa och skruvade vidare, kommer ju nöta av en del sula men det funkar nog lysande.
Tack för all hjälp!

Snödjup

Tillbaka
Topp