Lite mer avancerade pjäxproblem

Ohoj!

Förra året investerade jag i ett par riktigt bra pjäxor - Nordica Jah Love 130, för att verkligen få njuta av en grymt tillpassad pjäxa med känslan av att ha stoppat foten i flytande cement. Pjäxtillpassandet genomfördes på Alpingaraget och jag upplevde att jag fick bra hjälp och att det hela tog god tid i det att vi gick igenom flertalet modeller. Nu till saken:

Jag provade åka med pjäxorna en vecka, utan formgjuten sulta bara för att få feeling för om de behövde tryckas - Nemas probelmas, de satt överlag helt klockrent, däremot uplevde jag att min fot, och framförallt mina anklar/nedre smalben inte riktigt hade rätt volym, utan helt enkelt var för små för skaftet. Jag gick tillbaka och menade att pjäxan nog inte riktigt passat 100 % ändå, men efter lite span, koll och dylikt bestämdes att en formgjuten sula tillsammans med en volymreduceringssula nog skulle göra jobbet. Efter mer åkning under föregående säsong stod det relativt klart att pjäxan på foten sitter perfekt, inklusive klockrent hälgrepp, men från vristen/anklarna och uppåt är jag lite för tunn, jag måste spänna de två övre spänna till läge 5/6, och inte ens då känns det riktigt 100 %. I ärlighetens namn har jag i processen tappat en gnutta förtroende för det goda garaget, och vänder mig till för lite feedback på potentiella lösningar. Kunna svar uppskattas!

Som jag ser det finns alternativen:

1. Vaddera innerskon, vilket sannolikt ökar volymen och ger bättre tighthet/kontroll
2. Flytta spännena, och då kapa en bit av plasten för att få "plats" med flytten, vilket nog påverkar flex
3. Formspruta innerskon, vilket känns dyrt och baske mig inte ska behövas om man gör rätt från start
4. Helt enkelt försöka sälja pjäxan och köpa en ny, synnerligen trist, tycker jag

Jag vore otroligt tacksam för feedback på framförallt alternativ 1 och 2 - Hur funkar de, vad händer, blir det annorlunda, etc?

Förstår inte varför du inte gjorde sulan direkt? Jag brukar göra sulan ganska tidigt och låta folk prova pjäxan med den innan de bestämmer sig till 100% - så länge man inte har börjat värma innerskor och modifiera skalet så går det ju att ångra sig, och sulan går ju alltid att trycka ner i en annan pjäxa.

Hursomhelst, för att lösa ditt problem tror jag på att prova med volymreducerande skum-pads. (Materialet är mjukt med ändå lagom styvt, några få mm tjockt och är självhäftande. Man skär ut den formen på bitarna man önskar själv och klistrar dit.)
Funkar inte detta är det bara att riva ut skiten och prova med något annat.
Sen tror jag inte du kan ha kravet på 100% passform i en standardinnersko. (Det finns ju en anledning till att formsprutat är så populärt.) Är man kräsen och kräver den absolut tajtaste passformen så är det i mitt tycke det enda som gäller. (Intuition är dock ett bra mellanting tycker jag...) Att pjäxan var dyr och butiken var välrenommerad garanterar ju tyvärr inte att dina pjäxor blir 100% perfekta.

Jag har jobbat med pjäxor (till och från) i flera olika skidbutiker de senaste 5-6 åren, och gör allt från tryckningar, formsprutat, formgjutna sulor etc.
Ska tillägga att jag själv har sjukt krångliga fötter och är oerhört kräsen - har spenderat åtskilliga timmar på att modifiera mina egna pjäxor för att få dem så som jag vill ha dem.

Jag hade provat att springa tillbaka till garaget (sthlm eller hbg?) och snacka med dem, och fråga efter något volymreducerande inlägg att klistra i skaftet på pjäxan. Man kan göra rätt mycket med sånt material och lite uppfinningsrikedom - jag tror du ska prova det och ge det en chans.

Ett enormt stort tack för ett begåvat och relevant inlägg/svar - Testa bygga på innerskon it is! Att skärna bort plast och flytta spännen förändrar ju sannolikt flexprofilen och det vill man ju inte. Visst 100 % är kanske inte rimligt, men sisådär en 95 % vill man ju gärna aspirera på! Fråga mig inte varför jag fick idéen om att köra utan formgjutet i en vecka, sannolikt av samma outgrundliga skäl som när jag första gången lagade ett hål i en tand och bestämde mig för att köra utan bedövning.

Stockholmsgaraget får helt enkelt en chans till!

Att flytta spännen skall inte inverka på flexet. Och kapa plasten där borde inte inverka alls på flexet då det inte har med det att göra.

Både saker gör att pjäxan blir tightare över vaden och det är ju det du eftersträvar eller hur? Det jag har upplevt med det Noljas pratar om är om man tar ur och in inneskon ofta kan det få en tendens att lossa från inneskon tyvärr.

Hej känner igen ditt problem . Hade liknande för 6-7 år sen . Nya strolz , perfekt passform runt foten , ändå riktigt ont i fötterna . Provade en massa mindre fix , många saker hjälpte , men bra blev det inte . Var i st anton -05 fick hjälp i en stor butik , nästa dag rekommenderade de en tur till lech . Där , hos strolz , tog de tag i mina bekymmer .
De bedömde alla tidigare åtgärder som riktiga , dock ej tillräckliga . Lösningen var en tjockare plös och en "matta" ca 2mm tjock limmad på utsidan av innerskons skaft . Sen blev allt bra . Gjutning av nya innerskor hade inte hjälpt då strolz , likt de flesta ? , endast har skum runt foten . Inte i skaft eller plös . Sitter det inte bra runt vrist/smalben får man det jobbigt är min slutsats .

Yes, runt och över fot/häl sitter de som gjutna, tack vare formgjuten + volymreduceringssula. Vad jag vill uppnå är alltså tightare (minskad volym) grepp/mer pjäxkontakt runt nedre delen av smalbenet (Har ganska stora vader, men väldigt smalt mellan nedre delen av vaden och själva foten), för att få så vis få ökad kontroll och mer direkt kunna överföra kraft.

En "matta" av lite styvare utfyllnadsmaterial låter som en vettig lösning, men som Hasse påpekar finsn sannolikt en risk för att man river ner materialet efter hand - Hur gick det med din skaftmodifikation? Hållbar?

Flytande cement, tja, alltså, eeeh, du förstår, uh... Äsch.

Om du inte fyller ut skaftet kan du ju limma fast tunt liggunderlag på baksidan av innerskon för att få en bättre åkställning. Att dra åt dom övre spännerna för mkt gör ju att du inte kommer fram med överkroppen vilket påverkar din åkning markant i branter!

Jag hade det problemet, men jag löste det med att byta från mina rossignol b12or till Fulltilt dom är bra för dom med smala underben.

Hoppas det hjälper

Någon som vet var kan kan hitta formsprutad innerskor på nätet ? Tänkte formspruta mina pjäxor förra vintern men förståss hade dom inte tillräckligt stor innersko till min fot ! 48 nummers ! Men detta kanske går att beställ ?

Inte kul att lida av jättefötter... :(

I min värld ger en formsprutad innersko perfekt passform för att den är byggd runt foten. Så om jag inte har fel får du nog skicka iväg fötterna till nån som kan fixa skorna. Och det skulle jag tro innebär helt nya problem.

Sulan sa:
I min värld ger en formsprutad innersko perfekt passform för att den är byggd runt foten. Så om jag inte har fel får du nog skicka iväg fötterna till nån som kan fixa skorna. Och det skulle jag tro innebär helt nya problem.
Kul, inte minst med tanke på namnet :) Sulan:D

/ Max

Christian2010 sa:
Yes, runt och över fot/häl sitter de som gjutna, tack vare formgjuten + volymreduceringssula. Vad jag vill uppnå är alltså tightare (minskad volym) grepp/mer pjäxkontakt runt nedre delen av smalbenet (Har ganska stora vader, men väldigt smalt mellan nedre delen av vaden och själva foten), för att få så vis få ökad kontroll och mer direkt kunna överföra kraft.

En "matta" av lite styvare utfyllnadsmaterial låter som en vettig lösning, men som Hasse påpekar finsn sannolikt en risk för att man river ner materialet efter hand - Hur gick det med din skaftmodifikation? Hållbar?

Flytande cement, tja, alltså, eeeh, du förstår, uh... Äsch.
Hej ,gissar på 150 skiddagar sen mod. av pjäxorna . Inga problem .Det var på "the main store " det gjordes , de borde veta .... f.ö. så verkar strolz vara väldigt formstabila i innerskon , känns som samma storlek fortfarande .
Har bytt ett spänne + "slitsulor" , helt OK . "Mattan" kanske är tjockt läder ? innerskorna är ju av skinn .vet inte
Erik

En tanke som slog mig som jag aldrig tänkt på tidigare när man kränkt och modifierat pjäxor är att
kontaktlimma neopren på utsidan av plösen och ev runt yttersidan bak på innerskon.

Det är lagom mjukt och lär också få en mer stötdämpande och följsam funktion (om man nu har problem med benhinnorna) än de självhäftande skumplattorna man använder då jag upplevt att de trycks ihop efter en del åkning.

Varför på utsidan? Då har man fortfarande innerskons bekväma del närmast benet men ändå skruvstädet runt om + att innerskon lätt tas ut och i skalet...

Är jag ute och cyklar eller är idén under lupp?

Jarle sa:
Formsprutade över nätet?!? Det är nog dessvärre omöjligt
+1!

@Christian2010
Jag har systerpjäxan till Nordica Jah Love - Nordica Enforcer. På baksidan av innerskon sitter en spoiler som sitter fast med kardborreband. Den går att flytta upp och ner för att kunna göra innerskon tajtare på ett bestämt ställe. Jag tror att Jah Love ska ha samma spoiler. Men det går bara att flytta den en liten bit och att flytta den eller ta bort den påverkar åkegenskaperna ganska drastiskt... Att flytta den längre upp gör pjäxan aggressivare och att flytta den nedåt eller ta bort den gör pjäxan lite snällare. Men eftersom den är så lätt att flytta kanske det kan vara något att pröva?

Tillbaka
Topp