Liten billig men bra kamera för skidfilmning?

Iller

Aktiv medlem
Jag filmar nu med en gammal mini-DV-kamera Panasonic NVGS17. Den är ok men inte supertoppen. Jag åker bättre än kameran filmar kan jag väl sammanfatta men kameran filmar såpass att det är kul att titta på efteråt och det spelar mig inte så stor roll att det skulle kunna vara bättre färger, mer pixlar, mm. Lite bättre skulle vara kul men inte nödvändigt.

Nu behöver jag byta eftersom jag misstänker att den gamla kameran sjunger på sista versen. Jag hade tänkt att köpa en ok minneskort eller hårddisk-kamera som filmar i HD och tänkte sikta på under 3000.

På senaste tiden har jag dock sett att allt fler kompaktkameror verkar filma rätt bra. Jag har en Canon 400D för vanligt foto.

Min erfarenhet är att det viktigaste är att ha med kameran och att den är lätt att få fram så att man verkligen filmar. Jag åker nästan bara friåkning så de egenskaperna är som sagt direkt proportionella mot hur många klipp det blir.

Det är inte alls nödvändigt att kameran filmar i kvalitet som duger för proffs men det ska bli ok klipp. Självklart måste det fungera med autofokus eftersom jag ska filma snabba skidåkare. Zooma tycker jag ändå inte fungerar mer än till ca 3x annars blir det för skakigt om jag inte tar med stativet men någon form av antiskakskydd är väl nödvändigt. Kanske ska jag t.o.m skruva fast den på huvudet ibland.

Vad tror ni om att filma med en kompaktkamer och då kanske framförallt en Panasonic Lumix DMC-TZ7
länk till test: http://www.bildochljud.se/se-mer-med-superzoom.4613191-126712.html#artid4613195

Förutom skidfilm så kommer kameran att användas till vanlig familjefilmning.

Tacksam för hjälp!

säg till om jag ska komplettera med mer bakgrundsinfo för vettiga svar

/m

edit: bytte rubrik från att endast fråga om TZ7:an

Senast ändrad:
jag såg en video recension på youtube där dem använde små hd kameror (väldigt små) tror dem kostade runt 1500 kr och kvaliten var sanslöst bra för en så liten och billig kamera. Ska kolla runt lite och försöka se vad kamerorna hette!

återkommer inom kort!
edit: hittade en utav kamerorna, det är en flip mino hd. kostar 2500kr.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/72965?opendocument&markID=70-20-40

lite olika tester: (tryck på watch in hd)

Jag tycker kvalitén är löjligt bra faktiskt. och den är ju så liten att du kan ha den i fickan hela tiden!

lycka till!

Senast ändrad:
Nackdelen med ovanstående är att den inte har någon zoom alls. Man behöver inte så mycket men ca 3-4x vill man jag nog ha.
Det finns ju lite andra billiga exempel också från Aiptek och Sanyo. Några erfarenheter?

Filmade med flip mino hd i skolan en gång. Totalt värdelös. Ingen som helst optiskzoom. Gick inte att hålla stilla utan stativ den var för lätt. Sjukt dåligt ljud. Det enda som var OKEJ var kvaliten när man filmade stillastående

Nu är det dock inte en fråga om pengar utan om tillgänglighet och att det ska kännas ok att krascha den. Jag vill ha en kamera som jag kan stoppa i innerfickan men som ändå ger bra film.

Tack arvi-o för rekommendationen att skippa mino HD.

Hur är det med de andra variantera av minikameror eller som sagt TZ7:an eller annan kompaktkamera? någon som har någon erfarenthet av dessa?

Köpte mig en aiptek z600 för nån vecka sen . inte hunnit filma så mycket men den ger riktigt skarp bild .

watch in hd såklart.

Kameran i sig känns rätt plastig, men sen kostar den där efter också .
längtar efter att få filma lite snö med den .

DZettervall sa:
Köpte mig en aiptek z600 för nån vecka sen . inte hunnit filma så mycket men den ger riktigt skarp bild .

watch in hd såklart.

Kameran i sig känns rätt plastig, men sen kostar den där efter också .
längtar efter att få filma lite snö med den .
kvaliteten på filmen verkar bra, men den verkar somsagt svår att hålla stadig.

Tillbaka
Topp