Bgn
Aktiv medlem
Liten test av nästa års skidor.
Blizzards 08 skidor finns ju redan till salu online, med bilder. Kolla in http://shop.ski-bilek.de/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok Hasse, kan du förklara varför en skida med 58 meters radie anses som bakåtsträvande? Jag vet att du gillar Hendryx principer med mycket skärning även offpist men att kalla det den enda raka utveckling vet jag inte.Hasse sa:Blizzard Kent Kreitlar Pro: En skida som strävar bakåt med 58 meters svängradie. Kör över allt i uppkört off-pist. Men att ta sig tillbaka på en transport sträcka känns rent sagt livsfarligt. Händer inget när man får upp den på kant och sen att få över den till andra kanten går knappt.
Beror på föret! I bra förhållanden underlättar en rak skida.Johan_Ax sa:En skida med sväng ger snarare bättre kontroll i slutet på en sväng där du får hjälp av skidans skärning att lägga om. Varför skall man ha en skida som kräver mycket av åkaren? Det är väl alltid bättre att ha ett åkdon som underlättar så mycket som möjligt för åkaren?
Självklart ska man inte sträva efter att ha en så svåråkt sida som möjligt. Däremot kan en skida med mycket sväng bli svår att kontrollera i t.ex. skare då bakändan ofta har en tendens att hugga fast och låsa in åkaren i sväng.Johan_Ax sa:En skida med sväng ger snarare bättre kontroll i slutet på en sväng där du får hjälp av skidans skärning att lägga om. Varför skall man ha en skida som kräver mycket av åkaren? Det är väl alltid bättre att ha ett åkdon som underlättar så mycket som möjligt för åkaren?
Kom igen mannen, du snackar om det värsta sjunkflötet i skidvärlden. Ingen offpistskida har väl någonsin varit mindre anpassad för offpist än Mojo 103. En rak, hård skida med tip rocker kan däremot flyta, det handlar inte enbart om flex. Det finns andra principer än Hendryx som funkar vettulaHasse sa:Beror på dannediehard. En mjuk rak skida ja men hård rak skida sjunker... Kolla bara på Mojo 103 och jämför den med en mjuk skida![]()
Haha..helt rätt där! Ett tillägg på Rip it skidor nya Dynastar LP XXL nästan inget spann på nästa års.....och så är dom ju sådär råååå snygga oxå!Signelinho sa:In other words: Inköpslista för den med riksdaler på fickan:
Skog: Hellbent
Extas: Lotus 138 flex 3
Rip it: Ehp 193
Orkar inte börja såga alla dina åsikter igen hasse![]()
Kolla in TGR´s forum och sök efter "prototype". Ska finnas en bild på dessa feta Mojos. Träffa en snubbe i Whistler Backcountry som hade dom laggen. "Just for dicking around with" var hans beskrivning av dom.JockeSki sa:Såg en TGR-kille i Jackson Hole förra vintern med denna skidan. MYCKET lik Spatula/Pontoon och lackad som Mojo 150. Såg väldigt fin ut. Mitt nästa köp blir en "spatulatyp"-skida med bindingarna duck stanceUtter sa:För att den "inte existerat" tidigare, jag såg den för någon månad sen och det var Jons egna som var lackad (dåligt lackad med risig finish) som Mojo 103. Trodde förövrigt att den var 150 i midjan, hörda iaf namnet Mojo 150 nämnas. Det är en Spatula/Pontoonskida förövrigt. Nordica kommer även dom med en dylik skida. Och Goodha har en 120mm på gång![]()
![]()
Den var ju tydligen samma som årets, kolla in recensioner vettja.zodah sa:Det är ju en gammal tråd men med bra info-. Så därför undrar jag om du, Hasse, kan utveckla recensionen om Fischer Watea lite?
En polare till mig nuddade en sten med sina Nordica superchager blower och fick en ful glipa ovanför stålkanten. Jag körde över samma sten med mycket högre fart på mina gotama (med träkant) och mina stod sig. Nordican verkar klen. Nordica var dessutom inte intresserade av att veta av något fel på sina skidor. Avfärdade det hela och la hela skulden på åkaren.Hasse sa:ozthojvel: Skulle vilja påstå att belaget är stenhårt jämfört med tex Völkl. Var på både en och två stenar senast igår med Nordican och det syns knapp i skidan.
Och strukturen på Nordican är en riktigt fin racingstruktur. Är därför det är sånt bra glid.
//H
Behövs intejibban sa:Jag är lite sugen på hellbent och skulle därför vilja fråga hasse några frågor som åkt på dem.
Fläskar man in i sten så stålkanten flyger loss kan man väl knappast reklamera till tillverkaren. Hör av dig till lämpligt försäkringsbolag om du vill casha in.JOhanBerg sa:En polare till mig nuddade en sten med sina Nordica superchager blower och fick en ful glipa ovanför stålkanten. Jag körde över samma sten med mycket högre fart på mina gotama (med träkant) och mina stod sig. Nordican verkar klen. Nordica var dessutom inte intresserade av att veta av något fel på sina skidor. Avfärdade det hela och la hela skulden på åkaren.
Tråkigt på en så dyr skida...