Livslängd på pjäxor!?!

Chris_Sthlm

Medlem
Livslängd på pjäxor!?!
Det är så att jag tänkte köpa ett begagnat skal och behålla mina innerskor då studentpengen inte räcker både till resor, liftkort och sprillans utrustning. Tänkte kolla med er om det finns några riktlinjer för att bedömma livslängden på ett par pjäxor tex om ett par X-scream från 2001 kan vara snarlika i egenskap även idag. Man tycker ju att plasten borde bli mjukare med tiden och utefter hur mycket dom används...eller!?!

Livslängd på pjäxor!?!
4 år är inte mycket för ett par pjäxor. Brukar ha mina i 10-15 år.
Viktigt däremot är att kolla hur mycket slitna de är under så de sitter fast i bindningen. Bäst är att köpa pjäxor med utbytbara plattor. Lycka till.

Livslängd på pjäxor!?!
plast är en färskvara och plasten i pjäxor spricker ofta när de blir gamla. HUr mycke de slits beror självklart även på hur mycket de åks på.

Livslängd på pjäxor!?!
Jag tror inte plasten blir mjukare med åren, snarare hårdare och det är därför gamla pjäxor ibland spricker sönder...

Livslängd på pjäxor!?!
Ett par pjuck från 2001 är nog inga problem. Det beror naturligtvis på hur mycket använda dom är. Kolla hur slitna sulorna är, om spännen och nitar glappar. om nitningen är omgjord eller kompletterad. Om det är en "normal åkare som haft dom, d v s åkta ca 30-40 dagar per år kan man köra minst 2 år till på dom. Och då kanske du börjat tjäna pengar igen.

Det som har hänt med pjucken på senare år är att dom generellt blivit mjukare. Om jag inte minns fel är X-screampjuckan åt det hårdare hållet, dock inte hårda som racepjuck.

Själv kör jag på ett par Salomon Racingskal från 1997, med utbytta innerskor. Problemet är sulorna, dom börjar bli för nernötta. Nya skor nästa säsong.

/A

Tillbaka
Topp