Longboard bygge!

maxekholm

Medlem
Longboard bygge!
Hej!
Jag har åkt longboard i ungefär ett år och tycker att det är super kul!
Men jag skulle vilja prova att fixa ihop en egen longboard.(alltså bygga en själv)
Har försökt att hitta material till den men hittar inget annat än golv när jag söker efter kanadensisk lönn eller bambu.
Så min fråga är om någon vet någon bra site som man kan hitta material?

Tack på förhand!

Longboard bygge!
Finns många bra trådar på longboard.nu och longboard.eu om brädbygge, även på silverfishlongboard.com. En tumregel är att använda antingen något utav de materialen du skrivit (sjukt svåra att få tag på i Sverige) eller använda rysk björkplywood av god kvalité.

Du kan troligtvis beställa in det via din lokala brädgård. Det är ganska dyrt och kostar ungefär ~500 för en skiva 4mm ply som räcker till kanske 3-4 brädor beroende på storlek. Använd även lim av bra kvalité typ titebond III eller casco polyuretan.

OBS! Använd inget annat än lönn/BJÖRKplywood, köp INTE furuply eller något liknande billigt skräp. Köp ett BRA lim (något utav de ovan nämnda) annars får du delam/limsläpp och då är hela bygget åt helvette.

Longboard bygge!
Bjorsberg sa:
Björkplywood funkar super, ja byggde en bräda för ett tag sen om blev tok skön:)
Okej:) Har bara en fråga till. Fick du någon lutning på brädan eller är den helt rak? Har hittat en bra guide om hur man gör en glasfiber bräda, och undrar hur man kan få en bräda i trä vinklad?

Longboard bygge!
Jag byggde en egen av 7mm plywood från skolan. Den blev ganska mjuk men funkar superb för surfsvänar... Prova på och bygg!

Obs, Använde två plywood skivor, dvs. 14mm totalt..

(fylla9)

Senast ändrad:
Longboard bygge!
kör typ 3 stycken 4mm skivor av björkplywood om du inte vill använda glasfiber.
1 såga ut 3 stycken 4m skivor fyrkantiga ca 30x100cm, lägg dom i blöt några timmar, limma ihop och sätt dom i en press alltså gör en enkel form och kötta på allt du har med tvinnar, lämna några dagar, sen ta ut ur formen, såga ut den formen du vill ha och borra hål :)

Senast ändrad:
Longboard bygge!
Foxxi sa:
1 såga ut 3 stycken 4m skivor fyrkantiga ca 30x100cm, lägg dom i blöt några timmar, limma ihop och sätt dom i en press alltså gör en enkel form och kötta på allt du har med tvinnar, lämna några dagar, sen ta ut ur formen, såga ut den formen du vill ha och borra hål :)
För det första behöver man absolut inte lägga trät i blöt innan sen varför skriver du nya inlägg i gamla trådar utan att tillföra något som inte redan är skrivet?

Longboard bygge!
jonathan_chips sa:
Foxxi sa:
För det första behöver man absolut inte lägga trät i blöt innan sen varför skriver du nya inlägg i gamla trådar utan att tillföra något som inte redan är skrivet?
jag tillförde det om vatten och att jag tycker det är enklare att såga ut formen efter att man har pressat ihop allt i en press :) dessutom blir det en skönare flex och lättare att böja när de har legat i blöt.. aja jag tycker det är värt att vänta 6 timmar för det xD

Longboard bygge!
Foxxi sa:
jonathan_chips sa:
Foxxi sa:
jag tillförde det om vatten och att jag tycker det är enklare att såga ut formen efter att man har pressat ihop allt i en press :) dessutom blir det en skönare flex och lättare att böja när de har legat i blöt.. aja jag tycker det är värt att vänta 6 timmar för det xD
Jaha... jag tänkte mer iom att trådskaparen frågade angående trät att han redan fått svar men jag var väll fel ute i guess, tur att du fyllde på då.

Sen hur påverkar blötläggningen flexet på brädan och varför ska den vara lättare att böja när du sedan ska lägga den i en press? Du behöver ju ändå dra åt lika hårt, eller?

Longboard bygge!
Han skrev tråden i oktober, man kan inte åka förräns om ett bra tag så han kanske inte har byggt den än. Vet inte om blötläggningen känns skönare bara, dessutom säger bror min som jobbade med det förut att brädan inte går av lika lätt. Alltså att den blir segare typ. Nån annan kanske läser tråden för att de vill ha hjälp senare och då Har de läst mina tips också.
Dessutom, jag skrev i tråden för att hjälpa till medan du skrev För att du kände för att h8a lite, sluta va så p12ig det är inte direkt jobbigt att lägga några plankor i blöt direkt. Det skadar ju inte. Hur många brädor har du byggt i ditt tolvåriga liv då?

Longboard bygge!
Foxxi sa:
Han skrev tråden i oktober, man kan inte åka förräns om ett bra tag så han kanske inte har byggt den än. Vet inte om blötläggningen känns skönare bara, dessutom säger bror min som jobbade med det förut att brädan inte går av lika lätt. Alltså att den blir segare typ. Nån annan kanske läser tråden för att de vill ha hjälp senare och då Har de läst mina tips också.
Dessutom, jag skrev i tråden för att hjälpa till medan du skrev För att du kände för att h8a lite, sluta va så p12ig det är inte direkt jobbigt att lägga några plankor i blöt direkt. Det skadar ju inte. Hur många brädor har du byggt i ditt tolvåriga liv då?
Ok, om blötläggningen känns skönare fortsätt med det, försökte bara förklara för resten utav personerna som läser den här tråden att det är ett onödigt, tidskrävande steg som man lika gärna kan hoppa över.

Nu är du nog inte den som ska kalla mig för p12 utav uppenbara själ men samma sak där, om det förgyller din vardag på något sätt, fortsätt med det. Om du vill veta anledningen till att jag skrev mitt inlägg så är den kort; Du började för en tid sedan skita ner ett ovan nämnt forum med onödiga, allmänt irriterande inlägg. Därför önskade jag då att samma sak inte skulle ske här.

Angående hur många brädor jag har byggt så har jag självklart byggt ett antal samtidigt som jag anser mig ha mycket kunskap inom ämnet, annat skulle jag inte yttra mig. Frågan kan ju då lätt ställas tillbaka, vad kan du egentligen om brädbygge? Känns väldigt fel att ta den här diskussionen med dig med tanke på den brist på både mognad och kunskap som du redan visat, men någon gång behövs det med.. så att säga..

Longboard bygge!
Mjo ok ägd xD aja vi säger såhär då: Man behöver inte om man inte vill, men när det ändå är ca 3 månader tills man kan åka spelar väl6 timmar inte så stor roll ;) nej du är säkert bättre än mig men på gamla satoristore här så byggde dom alltid brädorna så ^^
men nu är ja trött så jag kanske inte svarar nåt mer inatt, gonatt!

Longboard bygge!
Byggde en för ett tag sedan.
Tre lager björkplywood, i det mellersta lagret ska fiberna i trät ligga på bredden och i de två yttersta längs med hela brädan. På det viset blir det mycket starkare. Gör någon sorts ställning att forma brädan i, limma ihop alla lager plywood och spänn fast i ställningen. Sedan är det bara att vänta några dagar och låta brädan formas. Efter det sågar du ut brädan, och sedan är det bara att slipa lacka den och sätta på truckar!

Longboard bygge!
electryChris sa:
Byggde en för ett tag sedan.
Tre lager björkplywood, i det mellersta lagret ska fiberna i trät ligga på bredden och i de två yttersta längs med hela brädan. På det viset blir det mycket starkare. Gör någon sorts ställning att forma brädan i, limma ihop alla lager plywood och spänn fast i ställningen. Sedan är det bara att vänta några dagar och låta brädan formas. Efter det sågar du ut brädan, och sedan är det bara att slipa lacka den och sätta på truckar!
Haha, jävlar vad amezome. Exakt så gjorde jag med!

Longboard bygge!
glasfiber är billigare och lättare att jobba i än kolfiber. Kolfiber väger lite mindre, blir nog lite styvare då. Inget måste för att göra en styv bräda ;)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp