Longboard hjälp

DSvedin

Ny medlem
Longboard hjälp
Tjena tänkte lägga ner min tid på att åka longboard i sommar och vill nu ha lite hjälp från er Frers.

Jag är en nybörjare har åkt några gånger och vill ha en longboard endast för att glida runt lite överallt i stan, nerförbackar, bara ha roligt helt enkelt. så om ni har några bra tips på longboards allt från 1000- 2000 kr så lägg gärna upp lite förslag.

Tack på förhand

Longboard hjälp
det finns många schyssta set på longboard.se. börja med att kolla där.
sortimentet kan vara ganska urplockat, longboard är ju sjukt hypat nu. men det är en början i alla fall!

Longboard hjälp
Nej sundsvall :/ + att jag kan behöva all hjälp om longboards för jag vet inte ett smack.
duger dom longboards på junkyard eller är det bara skräp?

Det finns också en affär i stan och dom har en hemsida- www.Hangloose.se så om nån kunde gå in och titta lite av deras sortiment och ge lite förslag vore det jävligt sjysst.

Longboard hjälp
Allt duger väl mer än inget när du e nybörjare.. men för att hjälpa dig med lite termer kommer här en snabb guide:
Typer av bräda
Pintail - strömlinjeformad bräda, oftast rätt lång, passar bra för att cruise'a och downhill (dvs åka snabbt)
Kicktail - mer som en stor skateboard, har som namnet antyder kick i tail och ibland också i nosen för att kunna göra ollies etc. Bättre för trick men sämre för att åka snabbt.
Vanlig platt, icke pintailbräda - typ mitt emellan, funkar att köra snabbt på och är bättre för att slide'a.
Brädans flex - hur mycket den flexar mellan truckarna, mer flex - bättre svängar (cruize), mindre flex - sämre svängar men också stabilare för att åka snabbt. längden på brädan (och där med avståndet mellan truckarna) påverkar flexet mycket.

Hjul
Hårda hjul - lättare att slide'a med
Mjuka hjul (mer gummi) - bättre grepp

Kullager
Kullagrens rullförmåga mäts i ABEC. mer abec mer rull.. ABEC 5 är rätt standard o funkar till det mesta. Finns olika typer, de som man behöver olja o serva själv o de som är gjorda för att bara klara sig själva.

Truckar
Hårdare truckar - sämre svängar, men stabilare
Lösare truckar - bättre/snabbare svängar (för att cruuuuiza)

Så tänk bara igenom innan du handlar vad du ska ha brädan till - trick (som skateboard), slide, bara glida i stan med eller åka fort utför..

Kolla longboard.se för mer info..

Longboard hjälp
Dempzor sa:
Nej sundsvall :/ + att jag kan behöva all hjälp om longboards för jag vet inte ett smack.
duger dom longboards på junkyard eller är det bara skräp?

Det finns också en affär i stan och dom har en hemsida- www.Hangloose.se så om nån kunde gå in och titta lite av deras sortiment och ge lite förslag vore det jävligt sjysst.
kan ju tipsa om att jukyard tar överpriser

Longboard hjälp
Min kompis köpte en bräda från http://www.skatesonhaight.com/ . riktigt bra sida, fick allting inom en vecka för 1700kr mot longboard.se's 2400kr
Jag skulle ju lätt ha köpt en Sector9 Fiji. nog ballaste brädan nånnsin;)
spelar ingen roll om du är nybörjare man lär sig hur snabbt som hellst!!!

lycka till!

Longboard hjälp
Hallå, har precis blivit medlem.
Vill köpa en go longboard att cruisa runt lite på, på stan och i lite backar. Skulle gärna köpa en sector 9 typ 38 tum för 1500 kr. Någon som vet var jag kan finna detta? Har redan kollat blocket och vill helst inte beställa något beggat, många har ju redan blivit lurrade. Om man beställer från wrightlife eller något annat företag utomlands måste man momsa på 25 % då?

Longboard hjälp
gå till Kahalani boards , där får du grymmaste grejerna , dom gör de i butiken du kan special beställa utan extra kostnad , men där kostar de ca. 2600:- men du får verkligen vad du betalar för , du får välja truckar , kullager,hjul,flex, asså allt
http://www.kahalani.se/

Longboard hjälp
Forkman sa:
Hallå, har precis blivit medlem.
Vill köpa en go longboard att cruisa runt lite på, på stan och i lite backar. Skulle gärna köpa en sector 9 typ 38 tum för 1500 kr.
Sector 9's Samoa Pintail finns i complete på lite olika ställen, jag köpt den med Gulwing Mission 1 truckar och greaseballs.. funkar perfa. Har nu efter ett år köpt nya gummin till truckarna (kostade 50 spänn) och servat mina kullager o nu är den som ny igen.. Så kvaliteen är det inget fel på, trots att jag köpte den för 1400 spänn (vilket jag tycker är överkomligt för en förstabräda)...
Det jag har kommit på nu är att den funkar inte så bra för att slide'a (pintail'en är inte superstabil när man sitter ner och hjulen är helt för mjuka för att tappa greppet) men är perfekt för att glida omkring på i stan etc.

Longboard hjälp
lägg på 400 och köp en Sector 9 Cr 2! kostar 2400.-, en bräda som funkar bra för alla! skön känsla och lättåkt! finns hos Aloha i östersund aloha.nu

Longboard hjälp
köp inte secto9... lägg pengar på en handgjord istället! kan tipsa om www.satoriboards.com dom gör jävligt sköna brädor och du kan även designa din egen grafik om du så vill. har själv en och dom är som sagt var riktigt sköna, riktigt sköna snubbar också och dom lägger ner mycket omsorg i sina grejjer!

Longboard hjälp
Köpte en slipstream concave pin 45,5 tum på concrete till slut, e riktigt nöjd. Brädan går hur bra som helst och e stabil i höga hastigheter, även grymt flex.
Betalade 2 papp.

Longboard hjälp
Du kan nog egentligen köra på en avsevärt kortare bräda, om du vill cruisa i stan bör du köpa en kortare som inte e så lång och tung att bära på men om du vill köra ner snabbare för backar och liknande är en bräda över 100 cm ett bra val.

Longboard hjälp
ok jag hade tänkt mig att bara cruisa runt och ha det skönt så är alternatviet runt 100cm kanske kortare bra då?

Longboard hjälp
Jag vet, var där igår faktiskt..men ja hade inte tänkt att lägga ner 1700 min gräns går på 1000... :P kanske inte får den bästa men ja tror min musik lärare känner nån eller så...

Longboard hjälp
ska ni köpa en bräda för runt 2 000:- , köp hos kahalani då, sjukt bra service och kunnig personal. och deras brädor är handgjorda och har sjukt bra flex och allt man kan önska sig. Jag har köpt två kompletta brädor därifrån och är mycket nöjd med båda köpen.

lätt sveriges bästa longboard affär, och sveriges bästa personal

Longboard hjälp
Clenny sa:
ska ni köpa en bräda för runt 2 000:- , köp hos kahalani då, sjukt bra service och kunnig personal. och deras brädor är handgjorda och har sjukt bra flex och allt man kan önska sig. Jag har köpt två kompletta brädor därifrån och är mycket nöjd med båda köpen.

lätt sveriges bästa longboard affär, och sveriges bästa personal
exakt vad jag försökt säga :)

Longboard hjälp
Vill bara tillägga att generellt sett är en bräda billig för att den är av sämre virke, dvs. mindre stabil, sämre svängvidd, färre möjligheter till att utvecklas och kasst rull! Tro mig när jag säger att du tjänar på att slå på stort, även om det så är din första bräda. Ta dig en titt på Loadeds sortiment. Dem är förvisso dyra men du FÅR vad du betalar för, som sagt. Själv kör jag på en 'Loaded Tan tien' och kommer aldrig att gå tillbaka till sector9 eller något annat märke för den delen.

OBS: ta dig en titt på vår nya rulle
eller sök via youtube på "LONGBOARDING 2010: su bueno"

Longboard hjälp
Halå allihopa,

Jag har en Loaded Vanguard 98 cm flex 4 värd 2000 kr, med Holey-truckar värda 600 kr och gröna ABEC11 hjul värda 500 TILL SALU! Köpte den på Kahalani Boards i Stockholm i Juli 2010 och har inte kört mycket alls. När jag köpte den ny kostade allt 3200 kr, men den är till salu nu för 2000 kr. Mycket bra bräda, passar upp till ca 80 kg!
Fungerar för all typ av åkning!
Hör av er på 0703890917
Kan mötas överallt i Stockholm!

Longboard hjälp
blizzy sa:
Allt duger väl mer än inget när du e nybörjare.. men för att hjälpa dig med lite termer kommer här en snabb guide:
Typer av bräda
Pintail - strömlinjeformad bräda, oftast rätt lång, passar bra för att cruise'a och downhill (dvs åka snabbt)
Kicktail - mer som en stor skateboard, har som namnet antyder kick i tail och ibland också i nosen för att kunna göra ollies etc. Bättre för trick men sämre för att åka snabbt.
Vanlig platt, icke pintailbräda - typ mitt emellan, funkar att köra snabbt på och är bättre för att slide'a.
Brädans flex - hur mycket den flexar mellan truckarna, mer flex - bättre svängar (cruize), mindre flex - sämre svängar men också stabilare för att åka snabbt. längden på brädan (och där med avståndet mellan truckarna) påverkar flexet mycket.

Hjul
Hårda hjul - lättare att slide'a med
Mjuka hjul (mer gummi) - bättre grepp

Kullager
Kullagrens rullförmåga mäts i ABEC. mer abec mer rull.. ABEC 5 är rätt standard o funkar till det mesta. Finns olika typer, de som man behöver olja o serva själv o de som är gjorda för att bara klara sig själva.

Truckar
Hårdare truckar - sämre svängar, men stabilare
Lösare truckar - bättre/snabbare svängar (för att cruuuuiza)

Så tänk bara igenom innan du handlar vad du ska ha brädan till - trick (som skateboard), slide, bara glida i stan med eller åka fort utför..

Kolla longboard.se för mer info..

Longboard hjälp
löpte min på junkyard men vill ha bredare däck. någon som vet några bra och inte allt för dyra däck med typ 70mm eller mer

Longboard hjälp
Jaxter sa:
löpte min på junkyard men vill ha bredare däck. någon som vet några bra och inte allt för dyra däck med typ 70mm eller mer
Alltså pratar du 70mm i diameter eller bredd?
Finns ett par hjul som är 70mm breda och det är Nersh Moneyhax...
4351652878_57b5b77234.jpg

Pratar du om diameter så kan du köpa valfritt abec 11, o-tang, nersh, tunnel, venom, metro, lush, divine, sector9 hjul

Hur länge har du haft brädan, vad är det för bräda och vad kostade den?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp