Longboard hjul

• Trådstartare Trådstartare JBO
  • Start datum Start datum

JBO

Ny medlem
Longboard hjul
Jag och en kompis har en liten diskussion om vilket som är den vanligaste bredden på longboard hjul. Så vad är den vanligaste bredden? jag gissar att den ligger kring 70mm har jag fel då eller?

så alla longboard rävar ge mig rätt nu

Longboard hjul
Alla som cruzar kör väl mest på 70 mm alla som bombar backar kör nog 76 och uppåt.

Men det finns alltid undantag...

Longboard hjul
jag tror nog att 70 är det vanligaste efftersom de flessta bara surfar gatorna o inte bombar alla feta backar dom ser.

Longboard hjul
bredden ligger pa 50mm ungefar men durometer som ja antar att du menar skulle snitta pa en 68-76mm for cruising
grymmaste cruiserhjulen ar:
avalon 68mm
abec11 grippins 70mm
abec11 flashbacks 70mm
abec11 gumballs 76mm

och for downhill 76-83. (min asikt)
abec11 gumballs 76mm
abec11 flywheels 83mm

snaken

Longboard hjul
bredden(greppytan) varierar mkt, kryptonics 76mm har 28mm medan Abec 11 gumballs har 50mm, bredden tillsammans med durometern (hårdheten) och gummiblandningen avgör greppet och farten i hjulet, dessutom villigheten att "svälja" smågrus.
Ett hårt hjul rullar snabbare på perfekt underlag som i ramper och på betong medans ett mjukt hjul sväljer grus och ojämnigheter lättare och rullar därför bättre på taskiga underlag.

Den vanligaste durometern på hjul är 78a men val av hårdhet varierar från åkare till åkare. Många väljer att köra på 78a fram och 75a bak för att få maximalt grepp och fart, varför 75a bak då, jo, bakändan har en tendens att släppa lättare än fram och då föredrar man lite extra grepp där.

Det jag tror du JEPP E menar är höjden, diametern, på hjulet. runt 70mm skulle jag tro är vanligast för cruising, men det finns även folk som vill ha större hjul i stan också för att rulla över grus lättare.
För riktig bombning så är väl 76 och större bra storlekar.

Ett litet hjul har lägre vridmoment och rullar därför igång snabbare men har en lägre maxhastighet än större hjul, större hjul rullar dock igång långsammare.

därför kan ett 76mm hjul vara perfekt i en svängig backe där ständiga inbromsningar kvävs, men ett stort hjul vinner dock ett race i en helt rak backe utan svängar. Dessutom beror valet av hjul också på åkstil, men det är nästa kapitel.

Longboard hjul
Kan ju passa på å fråga då... =)
vilka hjul rekommenderas till min cosmicbräda med rII-180 som körs på kass asfalt enbart?!

Longboard hjul
på en cosmic, det är med kick va?! Jag skulle sätta på ett par hjul med rundade kanter så du kan slida och leka lite, 70mm kryppar eller strikers 66mm och om brädan tillåter utan wheelbite så ett gäng strikers 77mm eller kryppar 76mm.
hjulen ska väl vara lite mjukare.
kika in på longboard.se/kahalani.se/sofolongboards.se/longboardshop.de eller i den lokala skatebutiken.

Longboard hjul
en ypperligt bra beskrivning av storej!!!

om du vill slajda sa later 70krypparna bra.. strikers 66mm kan kannas lite val sma for allround.

om du vill ha optimal cruising utan sliding och bra grepp skulle ja varmt rekomendera
abec11 grippins 78a. har bra grepp, bra strl sa du inte kommer allt for hogt over marken. 76mm gumballs ett bra hjul..

lycka till // snaken

Longboard hjul
då kan jag också passa på att ställa en fråga: vilket av de olika färgade kryptohjulen är mjukast respektive hårdast? Ställ gärna alla i en lista om ni kan!

Longboard hjul
Som du ser nedan så finns 78a i 3 olika färger, de hårdaste verkar vara gröna.

Kryptonics

Classic K
Ett klassiskt longboard-hjul med den klassiska formen.

Classic 65mm/78a (red, white or clear)
Classic 65mm/83a (green)
Classic 70mm/78a (red, white or clear)
Classic 70mm/80a (blue)
Classic 70mm/83a (green)

Classic with Race Core
En vidareutveckling av Classic K - större storlekar, ett större och annorlunda nav samt en något annan form.

Name Price
Classic 76mm/78a (red, white or clear)
Classic 76mm/80a (blue)
Classic 76mm/83a (green)
Classic 80mm/80a (blue)
Classic 85mm/80a (blue)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp