Longboard med bra rull.

MFlood

Ny medlem
Longboard med bra rull.
Hallå. Letar efter en skön longboard med bra rull. Har nu nån junkyard bräda för 1500:- som jag köpte förra sommaren.

Har kollat på loaded dervish och kahalani citycruiser. Vilken av dom är bäst? Eller någon annan bra ? Vill inte behöva sparka på mer fart hela tiden som jag behöver nu :)

Jag har åkt skateboard i 4 år och longboard i ett halvt så är inte nybörjare. Väger runt 70kg om det spelar in.

Tacksam för alla svar!

Longboard med bra rull.
Jag har en Loaded Dervish som jag är grymt nöjd med. Fantastisk till crusing, slides och fungerar till dancing och manuales. Har inte provat Kahalani Citycruiser så jag kan inte ge dig några omdömen om den.

Vilken som passar dig bäst beror på hur du vill åka.

Longboard med bra rull.
Kahalanis brädor är lite mera cruise och glidare än Loadeds, overall...
Men bra rulll... det är hjulen och kullagrena som ger dig. Inte plankan.

Longboard med bra rull.
Har du ens testat att byta till ett par större hjul och bättre kullager? Brädan har ju inget med det där att göra om du inte vill pumpa fart dvs-.-

Longboard med bra rull.
Gillar inte brädan förövrigt, så det blir en ny. Men är alltså kahalani bättre om man gillar att cruisea ?

Longboard med bra rull.
Svarre sa:
Kahalanis brädor är lite mera cruise och glidare än Loadeds, overall...
Men bra rulll... det är hjulen och kullagrena som ger dig. Inte plankan.
Borde inte en styvare bräda ge bättre rull?

Longboard med bra rull.
ja precis. Större, lite mjukare hjul, styva truckar och bra lager... går som fan :P

...oavsätt planka

Senast ändrad:
Longboard med bra rull.
Jag kan inget om longboard men min intelligens säger mig att en styvare bräda borde rulla bättre, OCH hårda hjul så vet inte varför du rekommenderar mjukare hjul i avseende att det ska "gå som fan". En mjuk bräda borde "svälja" hastighet när den dämpar, även om hjulens hårdhet kanske är det mest avgörande (kullager snackar vi inte). Tänk er downhill vs. sportcykel.

Här på freeride gäller det att försvara sig redan innan någon gått på dig så därför säger jag redan nu att med bättre menas snabbare och längre, och med rulla menas inte hur länge man kan få hjulen att spinna med brädan i handen, utan hur den rullar på marken med dig på.

Longboard med bra rull.
Att ha bra rull var självklart "grundfrågan", Och det du säger Felix är nog mycket riktigt.

Det jag menar med mjukare hjul är att den lilla extra rullen känns lite överskattad så länge man inte tävlar i downhill eller liknande, stora hjul och bra lager ger det man behöver om man som du mest ska använda brädan som transportmedel.

De mjukare hjulen gör att åkturen blir lite skönare allround och man kan lägga lite skarpare svängar när du väl har fart utan att vara rädd för att det ska släppa.

Senast ändrad:
Longboard med bra rull.
Köp ordentliga kullager och se till att sköta om dem ordentligt. Gör rent lagren någon gång i månaden eller när du märker att de börjar "låta". Nu har jag Bones super swiss och de är lätt de bästa jag använt. Helt klart värda sina 700kr. Ska tilläggas att jag åker vanlig skateboard och inte longboard men det känns som om rullet ska vara ännu viktigare på longboard.

Longboard med bra rull.
Ang mjuk vs hård.
Visst om man typ hoppar lite på brädan så kan den säkert gå lite saktare. Men anledningan till att man har en hård bräda är inte att själva brädan(mjuk) går saktare utan att en hård bräda är stabilare och på så sett kan man åka snabbare och ha kontroll.

Ang downhillcykel vs sportcyckel
så är sportcykeln snabbare på plan mark på grund av att däcken är Mycket smalare och hårdare är downhillcykeln. Om man har samma däck så tror ja de blir ganska likvärdiga. (Snackar bara rull nu. Inte när man trampar).

Mjuka vs hårda hjul.
Om man har perfekt underlag så gäller det att ha så hårda hjul som möjligt. Men så är det ju inte. Om det är lite ojämt så stutsar ju inte mjuka hjul runt lika lätt som de hårda. vilket gör att lite mjukare hjul går snabbare. Sen är det såklart skönare att ha lite dämpning i hjulen om man inte bara ska slajda eller liknande. dock så vet ja ju inte exakt hur hårda/mjuka hjul som är perfekt.

Man ska ju även ha smala hjul till brädan om man vill att det ska gå snabbt. Men det bryr man sig inte om eftersom man då förlorar fäste.

Senast ändrad:
Longboard med bra rull.
snow_flake sa:
Ang mjuk vs hård.
Visst om man typ hoppar lite på brädan så kan den säkert gå lite saktare. Men anledningan till att man har en hård bräda är inte att själva brädan(mjuk) går saktare utan att en hård bräda är stabilare och på så sett kan man åka snabbare och ha kontroll.

Ang downhillcykel vs sportcyckel
så är sportcykeln snabbare på plan mark på grund av att däcken är Mycket smalare och hårdare är downhillcykeln. Om man har samma däck så tror ja de blir ganska likvärdiga. (Snackar bara rull nu. Inte när man trampar).

Mjuka vs hårda hjul.
Om man har perfekt underlag så gäller det att ha så hårda hjul som möjligt. Men så är det ju inte. Om det är lite ojämt så stutsar ju inte mjuka hjul runt lika lätt som de hårda. vilket gör att lite mjukare hjul går snabbare. Sen är det såklart skönare att ha lite dämpning i hjulen om man inte bara ska slajda eller liknande. dock så vet ja ju inte exakt hur hårda/mjuka hjul som är perfekt.

Man ska ju även ha smala hjul till brädan om man vill att det ska gå snabbt. Men det bryr man sig inte om eftersom man då förlorar fäste.
tack :)

Longboard med bra rull.
Det får nog bli en dervish med paris 180mm adam coltons tror jag. Är det flex 2 som gäller om jag väger 70 kg ?

Longboard med bra rull.
MFlood sa:
Det får nog bli en dervish med paris 180mm adam coltons tror jag. Är det flex 2 som gäller om jag väger 70 kg ?
Det är helt en smakfråga...

Jag väger 67 och har en flex1 , polaren han väger 80 och har en flex2 och en tjejkompis har en flex1 och hon väger 55-60 ... Samt 2 till som jag inte orkar skriva :P

Longboard med bra rull.
Köper man en dervish så vill man väl ha en mjuk trampolin-flexig bräda. Kör på flex 2 ;)
Hjul: 80a eller mjukare för skönast cruisingkänsla :P (jag har iofs 81a grippins på min... men... jag cruisar inte bara... så yahman)
Till skillnad från vad många tror så spelar kullagrena väldigt liten roll hos en longboard (så länge det inte är riktigt kassa igenrostade warp-lager...).
linder: har fortfarande inte hittat den där drop vs topmount longboard-science-logics-thingy ;) men tänk såhär: När du kommer närmare marken, och trycker på hjulen i sidled, så trycker du på hjulen från en annan vinkel. FAN de här e skitsvårt att förklara utan bilderna och texterna som fanns i den tråden... The search goes on, jag hör av mig :)

Tillbaka
Topp