Longboard setup carving/cruising

kobr4

Ny medlem
Tjabba! Det är så att jag är ny på longboard sidan. Det jag till en början jag ska fokusera på är att lära mig carva. Har kollat på decks & setups på lite olika sidor. Jag blev intresserad av en loaded vanguard, med 180 paris truckar och orangatang durian - 75mm 80a. Sedan hittade jag en amerikansk sida, vid namn bustinboards.com. Kollade runt lite och hittade en bräda som skulle passa mig bra. Ville helt enkelt bara höra om någon har testat deras brädor & om ni har någon kritik om dem. Maestro är modellen jag har kollat på. Jag slängde även ihop lite snabbt en liknande setup som på vanguarden: http://www19.speedy.sh/psXW8/download/setup.png

Skulle vara skönt att höra lite både om bustinboards.com och även den setupen jag slängde ihop, som syns på länken över.

peac3

Båda brädorna fungerar bra till carva men hjulen är mer inriktade på att slidea så skaffa dig 4 president eller In heat så ser det genast bättre ut. Dessa hjul går även slidea på om du vill lära dig det sen men dom är mycket roligare att carva på :)

Tjaa. Lånar tråden lite hoppas det är ok.

Jag är helt ny på detta med longboard, har åkt 1 gång på polarens och det var ju as nice. Så nu tänkte jag köpa en egen men har noll koll på vad jag ska köpa.

Jag är 191 lång och väger 100kg (om det spelar någon roll) tänkte men bara glida runt och lära mig åka och använda den som transport medel först iaf.
Har åkt snowboard i flera år så helt ovan är jag inte vid att stå på en bräda och det gick bra när jag testade polarens fattade hur det funkade :P

Mvh

Jennerfors

För det priset hade jag hellre valt en slipstream custom (paris truckar och divine hjul) :P

Jennerfors, vad du ska ha beror som sagt på hur du ska använda den och hur mycket pengar du vill lägga :D men man brukar säga att man inte får något vettigt alls under 2200kr

det där stämmer ju inte.. inget vettiggt under 2200? Min första bräda var en Warp som kosta 1400 komplett. Nu har jag en fattail för 1800 bara brädan och om jag ska vara ärlig så är warp brädan 1000 gånger skönare att åka på. Jo visst truckarna och hjulen är rätt värdelösa men köpte nya men kör med samma bräda.

Longboard är materialsport nummer 1, fast egentligen så behöver man inte det dyraste! :D

ska använda den till att lära mig och utvecklas. Mest bara glida runt. Pris spelar ingens större roll. Kanske inte över 3500.

Landyachtz.se har drop carve 2011 för 1895 spänn komplett. Riktigt skön bräda för att cruisa på och funkar även helt ok att köra lite slides på.

melomaniac sa:
Landyachtz.se har drop carve 2011 för 1895 spänn komplett. Riktigt skön bräda för att cruisa på och funkar även helt ok att köra lite slides på.
Okey hur hård är den? Känns som att jag som väger en hel del behöver en ganska styv bräda? Eller har jag fel där?

JonathanSigemo sa:
det där stämmer ju inte.. inget vettiggt under 2200? Min första bräda var en Warp som kosta 1400 komplett. Nu har jag en fattail för 1800 bara brädan och om jag ska vara ärlig så är warp brädan 1000 gånger skönare att åka på. Jo visst truckarna och hjulen är rätt värdelösa men köpte nya men kör med samma bräda.

Longboard är materialsport nummer 1, fast egentligen så behöver man inte det dyraste! :D
Om du säger att en warp är skön så kanske du behöver åka mer ... Köper du något under 2200kr så får du billiga hjul och truckar som är oskönt , det är inte decket man får bra i denna prisklassen utan truckar och hjul . Sen för 3000kr + så får man en vettig bräda också.

Yepp det är en materialsport men man får vad man betalar för ;)
Hade dock velat se honom köra utan vettiga truckar och hjul :(

Man kan väl säga som såhär utan cnc-frästa precisionstruckar så blir det bästa 3500 sen går det upp till typ 6000kr och man känner ärligt talat inte så stor skillnad men jag gillar mina dyra truckar ändå <3 :D

Ang. brädor till tungviktare så är jag kass på det :(

Senast ändrad:
Jennerfors sa:
melomaniac sa:
Okey hur hård är den? Känns som att jag som väger en hel del behöver en ganska styv bräda? Eller har jag fel där?
Lite flex är det allt, men inga som helst problem för mig på 85 kg. Ring matte på landyachtz, ruskigt trevlig kille.

linder sa:
JonathanSigemo sa:

Om du säger att en warp är skön så kanske du behöver åka mer ... Köper du något under 2200kr så får du billiga hjul och truckar som är oskönt , det är inte decket man får bra i denna prisklassen utan truckar och hjul . Sen för 3000kr + så får man en vettig bräda också.

Yepp det är en materialsport men man får vad man betalar för ;)
Hade dock velat se honom köra utan vettiga truckar och hjul :(

Man kan väl säga som såhär utan cnc-frästa precisionstruckar så blir det bästa 3500 sen går det upp till typ 6000kr och man känner ärligt talat inte så stor skillnad men jag gillar mina dyra truckar ändå <3 :D

Ang. brädor till tungviktare så är jag kass på det :(
det är bara åka spelar ingen roll vad man har! para pajas att glida dyraste!

Fast du kommer aldrig kunna vara lika stabil på en warp som på en riktig dhbräda, du får gärna tycka din warp är bästa brädan men tyvärr det är den inte ... Det videon visar är att det GÅR att åka på den

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp