Longboard slidea

MrCorrect

Ny medlem
Longboard slidea
Tja, har en Stella droptrough bräda tror 105cm lång inte helt säker 40"×10" venne vad det betyder men vill slidea
69mm 78a 90 lips stella hjul 180mm truckar och har ingen aning vad jag har för bushings.
Vill slidea men fattar inte hur man gör har tittat lite på youtube.
måste man ha slidehandskar?
är det min Longboard det är fel på att jag bör byta ut något eller är det bara att träna blir det enklare med högre fart?

Senast ändrad:
Longboard slidea
Du måste absolut inte ha handskar, handskar gör bara att du kan ligga ner och slidea.
Det du måste är att våga ställa ut brädan! Hög fart och vrid ut den, om du gör en backside slide (slide med brösten nedåt i färdriktning) så är det viktigt med mycket bakåtvikt och mer tyngd på framfoten för att lättare få brädan att slidea men använd bakfoten till att vrida ut brädan, vid frontside slide ( ryggen mot färdriktningen) mycket frammåt vikt och mer tyngd på framfoten.
Svårt att förklara detta med ord men hoppas det hjälper!

Hårdare hjul gör det lättare att slidea, runda kanter är också en stor fördel, då hjul med "vassa" kanter hugger i asfalten.
Om du funderar på att köpa nya hjul för att underlätta ditt glidande rekommenderar jag dessa: http://mrboard.se/hjul/466-abec-11-classic-freerides-72mm-81a-gron.html

Men det viktigaste av allt, ÖVA, öva, öva, öva, slide'ing kräver mycket träning! Inget man lär sig över natten som nybörjare på en bräda!

Longboard slidea
Skönare med vassa kanter är helt från person till person, hjul med vassa kanter är till för att gå fort och få bra grepp med asfalten, alltså inte anpassat för slide'ing. Hjul med runda kanter ÄR slide hjul! Så är det, den som säger annat har fel eller fått fel info.

Däremot så får man mer kontrollerad slide'ing med vassa kanter (om man är duktig) då runda kanter har en tendens att sladda när man inte vill det t.ex när man vill ta en kraftig sväng i hög fart. Men man måste arbeta mycket mer för att slidea med vassa kanter, inte alls för nybörjare alltså.

Pro's använder oftast hjul med vassa kanter när de åker då de vill ha full kontroll och att brädan inte ska släppa där man inte vill men sladda där man vill.

Sägs ju självt om man tänker efter, vad tror du greppar bäst på isen, skridskor med runda eller slipade stålkanter?

Longboard slidea
Det folk gillar med att slidea med rakläpp är att det är mycket tydligare hookup point , alltså när man ska ut ur sliden så greppar det snabbare . Likadant så har man mer kontroll i sliden

Samt att läppen rundas av med tiden så bara för att det inte är klart out of the box så betyder det inte att det inte är "slidehjul" :P

Mitt tips är att du skaffar handskar (gör egna eller köper) och sen börjar träna med dom hjulen du har :)

Longboard slidea
MrCorrect sa:
är det enklare med handskar?
Det går inte att säga, det handlar om att våga, att gå ner på huk och glida på asfalten med händerna marken i hög hastighet kräver mod och träning, det är enklare med handskar om man kan det.

Jag gjorde som följande när ja började att glida. Köpte "slide" hjul, hårda med runda kanter (jag märkte ofantligt stor skillnad på dessa och vanliga hjul med vassa kanter, mycket enklare för en nybörjare). Övade i en enklare sluttning med att göra små sladdar åt båda hållen, efter ett antal timmar kunde jag ställa ut brädan mer och mer, ökade farten och övade på längre slides.
När du lärt dig detta kommer steget att våga dra runt brädan 180 grader, de svåraste är efter 90 grader, fortsätt bara och ta i mer än vad du tror och dra runt de sista 90. När du lärt dig det kan du köpa handskar! Då har du en bra grund!

Lycka till!

Longboard slidea
Som nybörjare märker du ingen skillnad på 78a eller 80a :P

Det är inte lättare med handskar men när du ramlar så kan du ta emot dig med dom och slipper skrapa upp hela händerna och kan fortsätta åka, samma sak med knäskydd . Det gör att du förmodligen kan få lite mer tid på brädan :) Sen är det alltid lättare att lära sig toeside ståendes om du har handskar då du kan våga luta dig framåt, lutar du dig för mycket är det bara sätta i handskarna . Lutar du dig för lite så flyger du av brädan baklänges ;)

Longboard slidea
om du ska göra sånna slidear där du har hanskarna i så är det inte super stor skillnad mellan runda och 90 graders lips men om du ska göra stand up slides så är runda mycket lättare.:D

Longboard slidea
Ashtraymofucku sa:
Hårdare hjul gör det lättare att slidea, runda kanter är också en stor fördel, då hjul med "vassa" kanter hugger i asfalten.
Om du funderar på att köpa nya hjul för att underlätta ditt glidande rekommenderar jag dessa: http://mrboard.se/hjul/466-abec-11-classic-freerides-72mm-81a-gron.html
står "Abec 11 Freerides är gjort för just freeride. Rundade läppar gör att hjulen släpper lätt och den stora kärnan bidrar till jämnt slitage. Ge dina Freerides några slides för att slitas igång, eftersom dessa inte har en för-sliten kontaktyta." och kan ju ej slajda :S

Longboard slidea
Men shit . ALLT går att slidea med , kan du inte slidea så kommer du inte kunna slidea bättre bara för att hjulen är inslideade. Det finns lixom inget magisk ramsa som man kan rabla och sen kan man slidea det enda sättet är att åka åka åka.

ut och åk, skaffa handskar om du är osäker.

Det enda man måste tänka på är ... Sväng skarpt, böj knäna och vikten över framfoten

Skippar du något av detta så åker du av brädan till 99% om du inte är säker på att slidea för då kan man börja fuska

edit: vart läser du det du citerade föresten? Går ju inte bara dra ett citat utan att skriva vart ifrån det kommer :/
Jag kan bara läsa
"ABEC 11 Classic Freerides 72mm 81a Grön.
Freeridehjul som slidar som smör på en rostmacka!

Fast, smooth and predictably drifty!"

Senast ändrad:
Longboard slidea
men jag kan knappt trycka runt brädan när jag inte står på den, får liksom knuffa upp den och sen trycka+ det är blött atm ute

Senast ändrad:
Longboard slidea
Äh, lite raceyta har ingen dött av :D Många andra slidehjul är nedslipade från början, så som divine streetslayers och seismic bootleg, zombie hawgs, metro motion aaaand so on (alla går att hitta på boardlife då det va därifrån jag tog exemplena) :D

Longboard slidea
Nej jag har sagt vad jag tycker, köp/gör handskar. Efter det om det fortfarande inte går, köp hårdare hjul typ 84-86a

Han är jävligt dålig på att förklara men det är sant , man svänger jävligt hårt, böjer på knäna och sätter sig typ som om man sitter 90° mot en vägg. OM man lutar sig bakåt med raka ben blir det fett ostabilt och det är stor chans att man fegar ur och ramlar framlänges.

Att hänga över hälen så mycket är kanske inte helt optimalt men det hjälper till en början.

Sen det som gör att det släpper är att man flyttar vikten till framfoten vilket gör att bakhjulen inte får lika mycket tryck på sig vilket tillåter dom att släppa :)

Longboard slidea
linder sa:
Sen det som gör att det släpper är att man flyttar vikten till framfoten vilket gör att bakhjulen inte får lika mycket tryck på sig vilket tillåter dom att släppa :)
två saker jag inte hade fattat det du skrev och att man inte skulle vrida hela brädan utan bara ena tailen eller noosen venne vad det heterr.
regnar just nu så kan inte öva men hoppas att det blir lättare med all fakta!

Senast ändrad:
Longboard slidea
Du skriver att det är två saker du inte fattar men när jag läser det inläggete så är det bara en sak?

Njae, bakhjulen släpper först och när dom väl har släppt så släpper framhjulen automatiskt.

Longboard slidea
Men ja , alla dom hjulen går utmärkt att slidea med. Inget av dom kommer göra så du automatiskt kan slidea , men dom kommer ge dig möjligheten att lära dig.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp