Longboard till sommarn

adamreivant

Ny medlem
Longboard till sommarn
Tja alla där ute.
Jag har fastnat för att åka longboard då ja testade en polares longboard för typ 2 veckor sen, ja tyckte de va skit kul och tänkte att en sån här måste man ju skaffa :DD
Men då kommer ja till frågan, vilken ska ja skaffa?
Jag är nybörjare, så ja har inte tänkt att lägga ut så mycke. max 2000kr har ja tänkt mig borde räcka.

Det ja vill göra me longboarden e att mesta dels använda den som ett transportmedel till skolan osv.
Ute o glida lite, åka fort ner för backar o svänga o hålla på :D

Har kollat på den här:
http://www.longboard.se/hard/index.xml?dept=prodinfo&prodid=10036

Är den bra för mina behov typ ^^
Kom gärna med andra förslag också

//AR3

Longboard till sommarn
Jag är oxå ute efter en longboard och är nybörjare....Funderar över hur ens vikt och längd inverkar på valet?! någon som vet? jag är 193 lång och väger ca 93-95 kg.

Longboard till sommarn
om du köper citycruisern skulle jag dock byta de vita hjulen mot ett par ljusgröna abec 11 hjul! sjukt mkt snyggare iaf;)
Kahalani är sjukt coola!

Om jg skulle köpt en till longboard, skulle jag köpt en med sidewinder truckar! kolla upp det, vet att sectornine har några modeller med dem!

Longboard till sommarn
oj. ja har tänkt att lägga ett sånt här inlägg länge men inte orkat. å så kommer de liksom som beställning. jag är också 190 lång och väger 95.

en board som rullar bra som bara fan och inte allt för mjuk för max 2 papp.
finns de?

Longboard till sommarn
jag behöver hjälp! jag och en kompis har bestämt oss för att börja longboard nu till sommaren och jag behöver hjälp med att hitta en schyst bräda.

jag väger 55 kg och är 158 cm lång

hade tänkt att lära mig först innan jag visar mig, så det blir mest att åka på gatan och senare inne i stan, tex till träningar och skolan.

ska köpa brädan i göteborg eller på internet.

jag vill inte ha en alltför dyr men ändå så att det är lite kvalite så att det inte förstör åk-glädjen.

skulle kunna tänka mig att lägga ungefär 1000-1700 på den.

snälla hjälp mig!

Longboard till sommarn
om man tjackar truck/lager/hjulpaket från ebay me randaltruckar o gumballs hjul kan man få det för 800 spänn sen kostar väl en sjysst bräda mellan 1000-1500 ja skulle föreslå en kahalani citycruiser som en skön allroundbräda

Longboard till sommarn
jag tycker att det är goare med en lite längre bräda, skönare att cruisa med! själv testade jag cr2an som är mkt rolig, liksom lite slalom i den :D men de flesta brädor för runt 2 000 är bra! hoppas du fastnar för longboarding iaf :D

Longboard till sommarn
Lånar trådeN! : >> jag körde en longboard skatetail förra året, men den gick sönder oturligt nog. Ska köpa en ny nu, vad tycker ni är skönast? skatetail eller pintail? skatetail kan ju vara roligare.

Longboard till sommarn
Vad är idéen med pintail? det känns som att den tailen inte är tillräcklig för att fungera som en fullgod tail?

Longboard till sommarn
Kolla in http://www.lushlongboards.com/ riktigt goa bräder. Har själv en kilima och är skit nöjd med den. Om någon funderar på å köpa från lush köp direkt från deras hemsida. Jag betalade ca 2000-2500kr(kommer inte ihåg exakt) med frakt hem till dörren för min kilima förra året, på junkyard kostar en lush kisiwa 2999kr på lush hemsida kostar den 160pund vilket är ca 1900kr. Kollade även vad frakten ligger på nu den kostar 8,23pund vilket är ca 100kr till sverige. Så vill du ha mycket bräda för pengarna köp en lush bräda från deras hemsida!

Longboard till sommarn
jag har en landyachtz wedge-flex men randal 180 truckar, och abec 11 gumballs, allt för 2500 på rockaway beach vid hötorget, dom har massa landyachtz brädor,
www.landyachtz.com

Longboard till sommarn
För de som är tyngre så kan det vara väldigt svårt att hitta brädor eftersom de lätt kan bli för flexiga. Men jag är ganska tung själv och använder en Sector 9 carbon trylam den har lagom flex för tyngre gubbar och är väldigt rolig bräda även när man ska åka fort och carva ...

http://longboard.eu/hard/index.xml?dept=prodinfo&prodid=10028

Ifall du är nybörjare så är sector 9 c2 en jävligt rolig bräda och det funkar till det mesta fast vill man komma upp i högre hastigheter så ska du nog sikta på något annat. Även fiberflex gör riktigt fina brädor fast då får du gå upp lite i pris men då får du oftast också Randall truckar som jag tycker personligen är de bästa truckarna. Lycka till i longboard djungeln !

Longboard till sommarn
Aagren sa:
För de som är tyngre så kan det vara väldigt svårt att hitta brädor eftersom de lätt kan bli för flexiga. Men jag är ganska tung själv och använder en Sector 9 carbon trylam den har lagom flex för tyngre gubbar och är väldigt rolig bräda även när man ska åka fort och carva ...

Ifall du är nybörjare så är sector 9 c2 en jävligt rolig bräda och det funkar till det mesta fast vill man komma upp i högre hastigheter så ska du nog sikta på något annat. Även fiberflex gör riktigt fina brädor fast då får du gå upp lite i pris men då får du oftast också Randall truckar som jag tycker personligen är de bästa truckarna. Lycka till i longboard djungeln !
Vad väger du då? Den där brädan ser ju verkligen inte mastodont och vikttålig ut om mna säger så...

Longboard till sommarn
jonathan-o sa:
Aagren sa:

Vad väger du då? Den där brädan ser ju verkligen inte mastodont och vikttålig ut om mna säger så...
men den e konkav å då flexar dem mkt mindre

ja tycker att sector 9 e en perfekt nybörjarbräda det ända som behövs e nya hjul köp då 70's flashback från abec11 dem e riktigt sköna kostar runt 300-400 kr

Longboard till sommarn
Jag väger ungefär runt 85 kg och ändå är den inte speciellt felxig när jag kör på den och eftersom den är konkav som spaceduck säger så flexar den mindre.. Och ifall du ser på länken så står det ungefär för vikt klasser den ska klara av då kan folk upp till 110 åka på den. Jag har flashbacks på min bräda och det funkar riktigt bra. Jag tycker du ska ha 78a i hårdhet på hjulen. Men självklart bror det på hur bra asfalt du har där du bor men oftast brukar 78a funka till det mesta men ifall du har bra asfalt ska du gå upp i hårdhet så du får bättre fäste fast då blir det väldigt darrigt vid dålig asfalt...

Longboard till sommarn
Aagren sa:
Jag väger ungefär runt 85 kg och ändå är den inte speciellt felxig när jag kör på den och eftersom den är konkav som spaceduck säger så flexar den mindre.. Och ifall du ser på länken så står det ungefär för vikt klasser den ska klara av då kan folk upp till 110 åka på den. Jag har flashbacks på min bräda och det funkar riktigt bra. Jag tycker du ska ha 78a i hårdhet på hjulen. Men självklart bror det på hur bra asfalt du har där du bor men oftast brukar 78a funka till det mesta men ifall du har bra asfalt ska du gå upp i hårdhet så du får bättre fäste fast då blir det väldigt darrigt vid dålig asfalt...
Jag ser mkt. väl att den är konkav. Det är även alla s9's mjukare brädor... s9 har inte en enda bräda som inte är konkav vad jag vet. (Deras normala line). Menade bara att den utav bilden såg rätt tunn ut, fast alla s9's cruise brädor är tunna så det är väll inget konstigt med det. Om man känner att man är tung är det ju annars bara att gå på en DH bräda såsom Kahalani Snakeapolitan elr Landyachts EVO.

Longboard till sommarn
Skit i sector 9 d e inte skönt o åka på som en kahalani bräda. Mike på kahalani har gjort en ny schysst bräda som e blandning mellan city crusiern o city surfern o den e helt sjukt skön att åka me. O d e en all around bräda liksom den va helt stabil att åka ner för högdals toppen me o skön att bara glida inne på söder me också.

Longboard till sommarn
simpan92 sa:
Skit i sector 9 d e inte skönt o åka på som en kahalani bräda. Mike på kahalani har gjort en ny schysst bräda som e blandning mellan city crusiern o city surfern o den e helt sjukt skön att åka me. O d e en all around bräda liksom den va helt stabil att åka ner för högdals toppen me o skön att bara glida inne på söder me också.
helt rätt! Den nya var var väll en surfer med cruiser cutouts?

Longboard till sommarn
Hallå, du om du har 2000kr ska du lätt köpa en slipstream, grymt sköna brädor, dom har några modeller för runt 2000kr om jag inte minns fel. Kolla www.hollywood.se och www.nocomply.se.

Longboard till sommarn
Det där med längd och vikt när man ska köpa en bräda tycker jag är relativt ovesentligt, får man pröva brädan innan man köper den, så spelar det ingen roll. Såvida man inte är korkad som jag och har köpt 2 brädor utan att pröva dem, korkat men som tur var har jag blivit otroligt nöjd :)

Longboard till sommarn
Jag har funderat på att testa longboard. Tänkte mest använda den som transportmedel till och från skola och träningar och sånt. Jag har kollat lite på en Slipstream Pinstripe och undrar om nån tycker att det är en oki och prisvärd bräda eller om jag ska kolla på någon annan, eftersom jag inte vet så mycket om hur en chill och rättså lätt åkt bräda ska vara :P

Longboard till sommarn
Säger bara Kahalani :P De har det du behöver näst intil oavsett vad det är. Ligger vid medis i sthlm. www.kahalani.se bara prata med dem och förklara vad det är du är ute efter :)

Longboard till sommarn
But still folks... köpa grisen i säcken är inte okej... pröva skiten först :P S9 har lite ut av en euroshoper stämpel på sig... och vi vet väl alla hur euro-shopper är? =D

Longboard till sommarn
Visst håller jag med om att man bör prova grejer, men det beror lite på vad man är ute efter också. Eftersom att hon aldrig har åkt förr så skulle hon med största sannolighet vara nöjd med en CC bräda från InterSport.

Senast ändrad:
Longboard till sommarn
Lugn grillo pracka inte på stackarn s9 snälla. Han kanske är nöjd en månad till han provat polarens custombräda... gör som todd sa, åk till/maila kahalani så får du hjälp med att plocka ihop en bräda som passar dina behov.

http://www.kahalani.se/product_info.php/cPath/31_223_199/products_id/624
mitt tips (lite kul att stödja handgjorda brädor också framför stockvaror), grymma brädor men dom har även mycket andra märken som typ fibreflex, fibretec, gravity etc.

Longboard till sommarn
Men för "#¤%"#¤ hon har ju för satan aldrig åkt. Tror du verkligen att hon har många polare som kör på custombrädor som passar henne? (Skulle det nu vara så Hermana att
du har det så ber jag om ursäkt på en gång.)

Men visst, släng i väg några tusen på en bräda för att sen inse att det verkligen inte var hennes grej, kör hårt. Visste inte att 17åringars ekonomiska situation var så pass...

Longboard till sommarn
Grillo sa:
Men för "#¤%"#¤ hon har ju för satan aldrig åkt. Tror du verkligen att hon har många polare som kör på custombrädor som passar henne? (Skulle det nu vara så Hermana att
du har det så ber jag om ursäkt på en gång.)

Men visst, släng i väg några tusen på en bräda för att sen inse att det verkligen inte var hennes grej, kör hårt. Visste inte att 17åringars ekonomiska situation var så pass...
Lugn nu Mr. Ologisk. För det första så skiljer det 500kr mellan brädorna vilket inte är särskilt mycket när man får så mycket mer för pengarna. Du förstår uppenbarligen inte tanken bakom att köpa en bräda med bra komponenter direkt.

Om hon köper en s9 longboard och gillar att åka kommer hon snart märka att hon vill byta dom sjukt dassiga gullwing truckarna som sitter på s9's stockbrädor. Hon kommer även att vilja byta hjulen och även kullagrena. När man gör det så blir kostnaden betydligt högre än att gå på en ordentlig custombräda direkt där du kan använda komponenterna ett bra tag, t ex. ha kvar truckarna om du vill byta bräda osv.

I mitt tycke spelar det inom longboard inte heller någon roll om hon åkt eller inte från början. Inom crusinggenren så finns det ändå inga mer billigare mer lättåkta brädor, snarare dom dyrare som blir mer lättåkta pga. kontroll m.m. Om man resonerar som dig så skulle hon kunna börja med att köpa en warp bräda, sen när hon vant sig kan hon köpa en s9, sen när hon vill ha något bättre så kan hon bygga sin egen... -.- bjuder på stavfel, inte allt för pigg innan skolan ...

Tillbaka
Topp