longboard?

longboard?
Tjatja, är en tjej som är grymt taggad över att köpa en longboard. Är dvs nybörjare och vet inte riktigt vad jag ska köpa. Har provat att åka och så förut. Några förslag/hjälp? Har även kollat på andra forum men har inte fått riktigt svar.. Ska alltså ha den som transportmedel och sånt.

Senast ändrad:
longboard?
Longboard.nu har ett bra nybörjarforum där du kan få svar på dina frågor, finns säkert massa liknande trådar där.

Orkar inte göra någon längre utlänggning men kort sagt, du får vad du betalar för så håll dig till dessa märken (finns såklart fler bra men dyrare märken på t ex. truckar men detta är en fingervisning):

Bräda: Märken såsom Fibretec, Kahalani, Rayne, Landyachtz, Roger-bros mfl.
Truckar: Randall rII 180/150mm, Paris, Holey
Hjul: Abec 11, Retro (del av abec 11), Seismic mfl.
Kullager: De flesta funkar men håll dig borta från typ warp. Tips här: Kahalanis egna (~190kr), Bones reds (~200kr).

Hemsidor: Jsm-longboards, Kahalani, Limp longboards

HÅLL DIG BORTA FRÅN BILLIGA SKITBRÄDOR (Warp, stor del av secotor 9 mfl...)

longboard?
Om du bor i Sthlm tycker jag du ska ta dig en tur till Kahalani på Söder och snacka med killarna där. Det är huuur trevliga som helst och hälper dig säkert mer än gärna. :-)

longboard?
loaded oxå ffs, dervishen är fan helt underbar xD. Jag tycker oxå att du borde hålla dig undan billigare brädor. många köper billiga warp sector 9 mm och tröttnar snabbt pga att dom helt enkelt suger... om du är helt säker på hur du har tänkt åka och att det absolut är något som du vill hålla på med så köp en halvdyr bräda som första, hällst inte under 2600 kr

longboard?
Säger som jonathan, vad du än gör.. ingen skitbräda!
och säger även som aili.. Loaded Dervish, underbar! Kanske inte den billigaste brädan men den är värd varenda krona.

longboard?
jag köpte min första longboard förra året och jag skulle säga Madrid är en bra första longboard, har provat det mesta (sector 9 osv osv) min har bara fått positiv kritik så köp en sådan, jag kirra min på hollywood.se kolla där

longboard?
bor du i stockholm är Kahalani det ända rätta ;) ligger vid björns trädgård.
Bara du håller dig borta från warp och annat stadiumskit.

longboard?
Jag sticker ut lite och tycker att du ska titta på Sector nine lika väl som på Loaded och andra.
Det är viktigare att hitta en bräda som passar det du ska ha den till än att köpa en dyr bräda som är bra på extrema grejer (ex. dervish är extremt fel bräda att glida till jobbet på osv..) Leksaksaffären är väl ändå inte att rekommendera.. :P

För 2000 spänn får man en mycket vettig bräda som funkar till daglig användning. (att pynta 4000 för att ta sig till jobbet blir bara löjligt..)

Min första bräda var en Quadline (lokalt amreikanskt märke) som var ren cruising och allt annat än dervish. Detta gjorde att min åkning utvecklade sig på ett sätt som gör att jag inte idag heller skulle välja en Dervish. Decken kostade typ 800kr och den passade mig väldigt bra. Istället åker jag idag på en hemmabyggd glasfiberbräda med sjukt pop och studsar ner för backarna..

Ifall du råkar ha en vän som ska över Atlanten så är ett bra tips att få den att plocka med sig en set åt dig, då kan man klara sig på 1000spänn för en rätt sjysst setup. Att beställa är dock inte så lönsamt då frakt och moms äter upp de sparade pengarna :)

Sammanfattning: Köp något som passar vad du ska ha den till framför vad den kostar, självklart inom rimliga gränser.

Tillbaka
Topp