Longboardhjul på skateboard?

Smoerjmej

Medlem
Jag funderar på att köpa en skateboard och sätta på longboardhjul. Detta för att få ett smidigt transportmedel som sedan lätt kan göras om till en vanlig skate.

Om detta ens är möjligt, vad bör jag tänka på?

Funkar det med vanliga skateboardtruckar eller är det longboardtruckar som gäller?

Hur stora longboardhjul ska jag i så fall använda mig av?

DU bör inte köpa för stora hjul som tar i brädan samtidigt som du kan sätta ditt muttrarna på. I fall hjulen är förstora så kan du köpa sånna dära gummiplattor som man har mellan truckarna och brädan.

Wheelbites fåru akta dig för.
Tror på longboard trucks iaf men om du har longboard hjul å truckar så är det väl nästan lika och skaffa sig en liten longboard och bära runt på en skate på ryggen?

du får ha stora gummiplattor på iaf...
kansek 70mm hjul, och inte för lösa truckar

men skulle ändå inte rekomenddera det, känner en som slog halvt ihjäl sig på en sån "longboard" men det borde funka med longboard truckar

skyll inte på mig om du slår ihjäl dig

Känns som att det inte kommer bli någon direkt skillnad om du har 62mm-hjul? 1 cm större än vanliga skatehjul är inte så mycket.

muffinco sa:
Känns som att det inte kommer bli någon direkt skillnad om du har 62mm-hjul? 1 cm större än vanliga skatehjul är inte så mycket.
hahahahhaha.. jo du 60-65mm med 75-78a så får du en fin fin cruiser eventuelt extra raisers beroende på truck:)

Jag skulle rekomendera att ha en longboard för transportmedel och en skateboard för skate. har du inte råd med longboard och redan har skate tycker jag du ska andvända den vanliga hederliga cykeln.

fibertech - tycker absolut inte han ska skippa brädan för en cykel bara för att han inte kan ha 2 brädor. Kul kan man ju ha på vilken bräda som helst.

J_w - han skulle ju ha vanliga skatetruckar... Men det är sant, ett par mjuka hjul ger ett skönt åk oavsett, även om dom inte är så stora.

om man kör 62 mm hjul får man inte så stor skillnad... ska man ha ett smidigt transportmedel så får man ha en longboard eller cykel... går inte att jämnföra skateboard med longboard på ett vettigt sett, allt mindre kombinera det. Det är min personliga åsikt...

och det kommer minst sagt bli fult, + att det är ju menat för olika ändamål.. försök själv kombinera en limousin med en monstertruck lixx..

passar och passar, på med ett par feta raiser-pads så ska nog allt passa.. "PASSA" får förmodligen köra så många raisers så att det blir vingligt

jag har bestält hem ett nya longbordhjul 70mm samt kulager som jag ska sätta på min valiga sakte med thunder truckar. och för att inte hjulen ska nypa så har jag köpt "risers" som ska öka avståndet från brädan och hjulen. allt gick lös på 1000 kr. går givet vis att köpa biligare grejer!

sen verkar en del tro att man måste ha en speciel longbord truck, ja och nej! det finns speciela longboard truckar, men tillexempel "Randal RII" som är en mycket populär "longboard truck" är egentligen en vanlig skate truck. men om du ska tävla eller bli nogon form av profs så kommer du nog vilja ha det bästa va det bästa och även där så är det inte det dyraste som är det bästa utan det som passar dig som individ.

sen så kommer det ju inte se snyggt ut med longboard grejer på en skate.. men måste man vara så snygg helatiden? då tycker jag att man longboardar av fel anlednig.

hell yeah! lycka till! :)

Jag körde ett bra tag med feta [62mm] och mjuka Bones-brigade hjul på min ena skate.

Använde vanliga raiser-pads och ett par standard Venture truckar. Fungerade aldelens utmärkt,den var jäkligt trevlig att cruisa runt med. Dessutom så var den riktigt bekväm att landa gap och trappor med då hjulen var mjukare än vanliga.

Alric: kör du longboard över huvud taget? har du jämnfört en Randaltruck med en skatetruck? om du har det, gör det igen.... en skatetruck är inte gjord för att svänga på samma sätt som en longboardtruck... en skatetruck lutar på samma sätt när man svänger med en longboard... men en longboardtruck (t.ex Randal II) har ett kraftigare vridmoment.... en randaltruck är monterad bakvänd om man kollar på andra skatetruckar eller Invader truckar.... snälla! att jämnföra skateboard med longboard är som att jämnföra ett JAS med en Boeing 747.... skapta för olika ändamål...

edit:felstavning

Senast ändrad:
min polares bror har longboard hjul på sin, funkar hur bra som helst, köp inte aas feta hjul bara, du ska ju kunna svänga också:P

varför inte bara skaffa en slalombräda.. och sedan en skate också?`lär ju få ut dubbel så mycket ut av åkningen

jag har en polare som har longboard hjul på sin skate å de funkar skit bra och han har inga raisers men hans e hjul e rätt små de e dom som följer om man köper sectro-9 brädor vet inte hur stora dem e dock men men skaffa longboard hjul de blir grymt mkt skönare

den vitala skillnaden mellan en s.k. longboardtruck och vanlig skatetruck är vinkeln på kingpinen. (den muttern du kan spänna alt. lösa för varierande karaktär) Sen finns det ju longboardtruckar av skatetrucks-modell.

S9's standardhjul är väl ~66mm tror jag. Ganska vanliga.

Senast ändrad:
De är klart de har olika standard hjul till olika brädor.. t.ex off the wall brädan har sector nines slalom hjul som standard.... men men, nu ska jag sluta vara en sådan gnällkärring =) lycka till med projectet

Jag tänkte mest på vad de använder mest.. tycker att man ser flest s9 brädor med just ~66mm.

Senast ändrad:
Jag får tacka för all hjälp. Det hela slutade med att jag köpte mig en 94 cm lång longboard.

De 10 cm som skiljer mellan en skate och en longboard känns inte så väsentliga och min skateboardkarriär får således läggas på is.

Tillbaka
Topp