Longboardolycka

Spangel

Medlem
Longboardolycka
Hallandsposten
Rubriken läser "20-åring fick livshotande skador i skateolycka". Han var tillsammans med två kompisar då det hände, ingen av dem hade hjälm. Hallandsåsen är en populär backe med hög toppfart, och det ska förhoppningsvis anordnas en tävling där i sommar. Videoklipp från backen (inte från olyckan) finns längst ner i posten.

Killarna verkar inte vara särskilt skillade, då (minst) en ramlade efter att ha åkt ca 75 meter innan han tappade kontrollen och slog huvudet i ett cementrör.
En av dem åkte (av artikelbilden att döma) på en Loaded Tan Tien med gula hjul, som jag tror är Orangatang Stimulus 86a. Antagligen så hade han bushingsen som följde med i truckarna också, och ingen hade hjälm som sagt. Hur som helst är det inte en ultimat setup för downhillåkning...

Det är inte bra att ramla, det är inte bra att göra illa sig, och det är inte positivt för någon att han dör. Faktiskt så kan det däremot påverka sporten i sig negativt (avstängda backar, folk tycker mindre om oss etc)

Conclusion: Åk inte backar du inte klarar av, använd rätt setup för rätt syfte, använd den skyddsutrustning som är tillägnad sporten (hjälm, knäskydd, armbågsskydd, handskar, kanske till och med full face, skinnställ och ryggskydd om det behövs).

Senast ändrad:
Longboardolycka
Känner grabben, han hoppade av från brädan för att han tappade kontrollen. Han ligger just i detta nu i Lund och kämpar för sitt liv. Killen i fråga som slog i huvudet i röret är inte något proffs men han är fortfarande en kille som har kört dessa backarna förr och klarat de galant! Tror även inte att en "vanlig" hjälm hade hjälpt, han hade förmodligen behövt ha en mopedhjälm eller liknande. Jag hoppas Oscar överlever detta!

Senast ändrad:
Longboardolycka
Longboardolycka
magnusericsson sa:
Känner grabben, han hoppade av från brädan för att han tappade kontrollen. Han ligger just i detta nu i Lund och kämpar för sitt liv. Killen i fråga som slog i huvudet i röret är inte något proffs men han är fortfarande en kille som har kört dessa backarna förr och klarat de galant! Tror även inte att en "vanlig" hjälm hade hjälpt, han hade förmodligen behövt ha en mopedhjälm eller liknande. Jag hoppas Oscar överlever detta!
Att säga att en vanlig hjälm inte hade hjälpt något är ren bullshit. Skulle nog kanske svimmat av men han hade definitivt inte legat och kämpat för sitt liv.

Longboardolycka
Man får ju hoppas killen klarar sig, och även att folk får sig en tankeställare. "Det händer inte mig-tänket" räddar inte många liv

Longboardolycka
ErikGranli sa:
magnusericsson sa:
Att säga att en vanlig hjälm inte hade hjälpt något är ren bullshit. Skulle nog kanske svimmat av men han hade definitivt inte legat och kämpat för sitt liv.
Hur kan du veta det?

Hoppas grabben klarar sig...

Longboardolycka
Gudrunnator sa:
ErikGranli sa:
magnusericsson sa:
Hur kan du veta det?

Hjälm hjälper alltid! Känner flera som troligtvis hade varit döda nu, om de inte hade haft hjälm. Då det rörde sig om en hjärnblödning i det här fallet, kanske han hade kommit undan med en fet hjärnskakning om han bara satte krukan på huvudet. Hade han dessutom haft en full face (Predator DH-6, Icaro No limit, Bell Drop m.fl...) så hade han antagligen klarat sig ännu bättre, men att säga att en vanlig skatehjälm inte hade hjälpt är, som sagt, ren bullshit.

Longboardolycka
Klart hjälm hade hjälp. Va själv med om en ganska allvarlig olycka för ett år sedan. Åkte över en blöt fläck i en ganska brant backe som jag åkt tusen gånger innan och fick sladd, när det greppade igen flög jag bakåt och spräckte skallen. I och med detta fick jag inte bara en spricka i skallbenet som också gick igenom balansorganet vilket gjorde att jag inte ens kunde stå upp utan också en blödning någonstans där inne och en svullen ansiktsnerv som gjorde att jag inte kunde röra halva ansiktet.

Allt detta hade jag kunnat slippa om jag använt hjälm enligt läkarna. Tur som jag har nu är jag nästan helt återställd, det ända är att jag fortfarande få kristallsjukan (man blir väldigt yr) ibland. Jag använder inte heller hjälm hela tiden nu men det är klart att en hjälm hjälpt din kompis OTROLIGT mycket

Longboardolycka
ErikGranli sa:
magnusericsson sa:
Om du vet hur illa det var så skulle du nog inte yttra dig alls.
Med en vanlig hjälm menar jag en vanlig skateboardhjälm som knappt skyddar någonting.
En riktig skidhjälm eller liknande hade väl självklart skyddat.
För övrigt så kan jag meddela att Oscar har blivit förflyttad från Lund till Halmstad och att läget är stabilt.
Ingen vet fortfarande hur han kommer att vakna upp men man kan ju inte mer än att hoppas på det bästa!

Longboardolycka
Spangel sa:
Gudrunnator sa:
ErikGranli sa:
Hur kan du veta det?

Hjälm hjälper alltid! Känner flera som troligtvis hade varit döda nu, om de inte hade haft hjälm. Då det rörde sig om en hjärnblödning i det här fallet, kanske han hade kommit undan med en fet hjärnskakning om han bara satte krukan på huvudet. Hade han dessutom haft en full face (Predator DH-6, Icaro No limit, Bell Drop m.fl...) så hade han antagligen klarat sig ännu bättre, men att säga att en vanlig skatehjälm inte hade hjälpt är, som sagt, ren bullshit.
Spangel, du är sjukt duktig och kan extremt mycket om longboard samt är en extremt talangfull och duktig åkare. MEN. Jag vill inte se att du rekommenderar hjälmar som kan vara skadliga. Predator DH-6 Icaro No-limit, Rischhjälmarna etc. är, som du antagligen vet, nästan uteslutande fallskärmshjälmar. De har mycket sämre skyddförmåga än t.ex. en bell drop. Anledningen till varför de riktigt duktiga använder dessa, som du antagligen redan vet, är pga deras goda aerodynamik. Åkarna väljer att offra säkerhet för aerodynamik, något som jag anser att åkare på lägre nivå än värdlstoppen är både onödigt och efterblivet. Har varit extremt mycket snack om detta förut på silverfish, jag rekommenderar att man kollar upp det.
My two cents. No h8ing, no hard feelings.

Longboardolycka
Icaro och Charly är hjälmar utvecklade för skärmflygning, ja. De skyddar dåligt, särskilt för nybörjare inom downhill skateboard som inte lärt sig falla riktigt rätt. Nästan inget skydd för bakhuvudet (tänk efter, hur slår man i bakhuvudet i skärmflygning?). Icaro Long Tail kan tyckas vara cool, men mina egna tankar är att nacken inte mår så bra om man slår i bakhuvudet? Bruten nacke på G, ungefär... Dessutom går de sönder riktigt enkelt. Du kan i princip spräcka en hjälm för 3k genom att ha lite otur i kicken ^^ Pris: ~3000kr

Predator DH-6 är säkrare än båda dessa, då den är utvecklad och testad för downhill skateboard. Det är en variant på en annan Predator, utvecklad för sån däringa kanotpaddling. Har bra mycket mer skydd för bakhuvudet än skärmflygningshjälmar. Tur för min kompis, som slog i bakhuvudet i en sten i ca 55kmh nu i Ravenhill och spräckte sin Predator helt. Kom undan utan några problem med huvudet, bröt däremot nyckelbenet mot hakskyddet. Sån här har jag beställt! :) Pris: 3000kr

Risch är nog en av de säkrare hjälmarna på marknaden. Den är inte utvecklad för skärmflygning, utan helt utvecklad för downhill skateboard. Det finns olika varianter, som Ape Love (Patrick Switzers hjälm), Doris Day

Bell Drop är en favorithjälm inom downhill skateboard. Jag hade en förut, och var nöjd med den. Den är gjord för downhillcykling, och skyddar riktigt bra, från alla vinklar. Den är dessutom billig, och går inte sönder lika lätt som icaro, charly. När den väl går sönder är den billig, jag fick tag på en i USA för 700kr, pris i Sverige: 1200

MC-hjälmar är inte så bra enligt mig. Har provat att åka med en moppehjälm, men tyckte den vägde alltför mycket. Skyddar säkert bra, men med tanke på att motorcykelåkare kanske åker mellan 100-200kmh, kanske det är lite overkill.

Min hjälmguide klar! :D Haters, go!

Longboardolycka
magnusericsson sa:
ErikGranli sa:
magnusericsson sa:
Med en vanlig hjälm menar jag en vanlig skateboardhjälm som knappt skyddar någonting.
För övrigt så kan jag meddela att Oscar har blivit förflyttad från Lund till Halmstad och att läget är stabilt.
Ingen vet fortfarande hur han kommer att vakna upp men man kan ju inte mer än att hoppas på det bästa!
Utveckla gärna vad som är sämre med min S-One Destro mot min Smith Holt?

Och klart som fan en hjälm hade hjälpt, om det va en smäll mot huvudet där hjälmen hade träffat hade den dämpat lite iaf... Sen om det fortfarande hade blivit en hjärnblödning är en annan femma men det hade garanterat varit en mildare sådan.

Skulle han haft slidehandskar och knäskydd hade han förmodligen klarat sig bättre då han inte skulle behövt hoppa av utan antingen slideat ner farten eller glidit på knäna, skorna och handskarna istället

Men vi får hoppas att han vaknar upp och att ni som känner honom samt alla andra vaknar upp och använder hjälm i backen. Ni kan ju fråga någon av hans läkare säger skulle vara för skillnad mellan nu och om han skulle haft hjälm.

Jag skulle tex enligt läkaren förmodligen suttit i rullstol nu om jag inte hade mitt ryggskydd i vintras men nu är jag till 99% återställd.

Longboardolycka
linder sa:
magnusericsson sa:
ErikGranli sa:
Utveckla gärna vad som är sämre med min S-One Destro mot min Smith Holt?

Och klart som fan en hjälm hade hjälpt, om det va en smäll mot huvudet där hjälmen hade träffat hade den dämpat lite iaf... Sen om det fortfarande hade blivit en hjärnblödning är en annan femma men det hade garanterat varit en mildare sådan.

Skulle han haft slidehandskar och knäskydd hade han förmodligen klarat sig bättre då han inte skulle behövt hoppa av utan antingen slideat ner farten eller glidit på knäna, skorna och handskarna istället

Men vi får hoppas att han vaknar upp och att ni som känner honom samt alla andra vaknar upp och använder hjälm i backen. Ni kan ju fråga någon av hans läkare säger skulle vara för skillnad mellan nu och om han skulle haft hjälm.

Jag skulle tex enligt läkaren förmodligen suttit i rullstol nu om jag inte hade mitt ryggskydd i vintras men nu är jag till 99% återställd.
När jag säger en vanlig skateboardhjälm så menar jag en sån som alla små kids åker med som har ett tunnt plastyttre och frigolit inuti, inget avancerat och det är sånt som många åker med. Och med ryggskyddet så har jag en polare som förmodligen skulle varit förlamad om han använde ryggskyddet, bröt ryggen istället och är till 95% återställd, så jag tror mycket att det har att göra med hur situationen ser ut. Även fast du använder hjälm så kan smällen vara så hård så att du får inre blödningar! Så som jag sa så beror det helt och hållet på hur situationen ser ut!

Longboardolycka
Men du kan inte förneka att en skithjälm inte hjälper?
Frigoliten skulle lugnt ha dämpat fallet mycket bra.

Senast ändrad:
Longboardolycka
En annan sa att hans kompis pappa kände honom, och berättade att han avlidigt.
Magnus här på freeride säger att läget är stabilt.

Ingen som har någon bra källa? :D

Longboardolycka
Sjukt bra att någon tar upp det! använd hjälm!
en kille jag åkt med någon gång skulle åka till en polare ett kvarter bort, plan mark och bra asfalt, hjulet träffade en sten och han slog huvudet i trottoarkanten, han avled direkt.
Det är coolt att använda skydd! :O

Longboardolycka
Spangel sa:
En annan sa att hans kompis pappa kände honom, och berättade att han avlidigt.
Magnus här på freeride säger att läget är stabilt.

Ingen som har någon bra källa? :D
Jag fick höra detta av Oscar pappa vilket jag litar lite mer på! Hela min släkt känner Oscars och hans familj väldigt bra och alla har fått samma besked som jag. Vilket jag tror på!

Senast ändrad:
Longboardolycka
LaZipe sa:
en kille jag åkt med någon gång skulle åka till en polare ett kvarter bort, plan mark och bra asfalt, hjulet träffade en sten och han slog huvudet i trottoarkanten, han avled direkt.
den enda i Sverige som dött när han åkte longboard, är Roofy, som dog när han skulle hämta sin dotter på dagis :/

Longboardolycka
Spangel sa:
LaZipe sa:
den enda i Sverige som dött när han åkte longboard, är Roofy, som dog när han skulle hämta sin dotter på dagis :/
Fylleskrivning?

Longboardolycka
Kanske lite flummigt många/konstiga kommatecken, men innehållet stämmer! :) Om nu inte den här killen dör, vilket skulle vara riktigt tråkigt :/

Longboardolycka
Spangel sa:
LaZipe sa:
imed att flera ifrån våran stad vet att han avled så är det ju inte bara en !!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp