Lönt med 181or?

Bstyle

Ny medlem
Lönt med 181or?
Har hittat ett par Salomon Gun till bra pris men de finns bara i 181 cm. Jag är själv 179, väger ca 75-
80 kg, och vill kunna åka bra puder men även kunna köra lite freestyle. Borde nog egentligen ha ett
par 185or, men vad tycker ni? Ska jag slå till?

Annars finns Dynastar Big Trouble i 186 cm och även ett par Atomic Pimp i 183 cm.

Har alltid velat ha ett par 07/08 Gun, men frågan är om de inte är för korta. Vad säger ni?

Senast ändrad:
Lönt med 181or?
4cm skilland är ju inte nått att bråka om..... det är en lagomt mysig skida iövrigt, har ifs bara åkt på de 188cm, men d lär ju inte vara nån större skillnad! kör hårt.

Lönt med 181or?
köp dom! de gör ingen skillnad alls typ.. eller jo klart, men de mesta är nog psykiskt! tror du kan åka lika bra på dom som ett par 185or

slå till ;)

Lönt med 181or?
jag skulle nog lagt min röst på ett par VCT 182 eller atomic pimp 183. Mest för den extra kvaliteten och den ökade flytförmågan.
Om du undrar varför nämner han kvalitet?
jo för att salomon hade skumm i just den skidan du nämner som:
1. gör skidan lite lättare
2. blir billigare att tillverka

MEN:
1. Tappar spänst och styvhet snabbare än trälagg
2. Att slänga skiten efter en halvloj säsong är mkt sannolikt...

Senast ändrad:
Lönt med 181or?
Tack för svaren, fortsätt posta. Detta är ett stort beslut!

PNyberg, alla recensioner jag läst är helpositiva till Gunnen, men tack för infon. Däremot har jag hört att Pimpen är ganska mjuk den också, och att jag borde välja Big Trouble före den (just pga hårdheten).

Har fått pris 4450 inkl STH12. Den ska inte användas i säsonger utan kanske 6-7 veckor över 3 år.

Fortsätt tipsa!

Lönt med 181or?
Salomon Gun är en bra skida, men inte för alla, snarare för ganska få... Rent längdmässigt (om jag bara skall svara på den frågan) så funkar väl 181 om du vill kunna jibba mycket skidan, den kommer bli väldigt smidig efter lite invänjning.

Däremot tror jag att om du är hyffsat bra i din åkning och står på ganska bra så tror jag dina 75-80kg kan få ett par Guns att bli ganska ostabila och sladdriga efter ett tag. Ganska mycket p.g.a. kärnan. 188-längden är givetvis bättre i detta avseendet.

Jag har åkt på ett par Gun från 06/07 i 175-längd tror jag det var. Det var inte kul, inget grepp, tokmjuka och inkapabla i största allmänhet. Och då jämförde jag med ett par Rossignol Scratch BC 185 från 06/07, och de är långt ifrån superskidor, men så mycket bättre!

Oskars Big Trouble m. PX15 är klart bättre än ett par Gun med STH12 speciellt om du lägger ut 4450 för Gunen...

Shit, på Sport-Conrad kan du få Völkl Bridge m. Jester för 439€ och de flesta 95-100mm's BC-skidor m. JEster för 449€ och då får du en klart kompetent bindning, ingen budgetbindning.

Lönt med 181or?
Nu ger ni mig ett helvete att bestämma mig :/

Big Trouble 186cm m. Jester = 5000 kr
Big Trouble 186cm m. PX12 = 4300 kr

Salomon Gun 181cm m. STH12 = 4450 kr

ps. Nej tack Oskar, vill gärna ha föregående säsongs modell som äldst :)

Carled, Bridgen har jag hört för mkt skit om så den köper jag inte. Den ska vara rätt ostabil. Förresten, med Gunnen, menar du ostabilda i hastighet i pisten eller off-pist? Åker inte mycket i pisten förutom i transportsyfte.

Lönt med 181or?
Rossignol Scratch BC Brigade 07/08 då? Den verkar ha bra mått. Sport-Conrad har den i 185 cm med måtten 128 - 98 - 121. Ser bra ut. Vet någon hur den är i allmänhet? Endast 299 euro!

Lönt med 181or?
väger du 75-80 så ser inte jag hur du kan ha en 12-bindning om du e OK på o åka o dessutom jibbar, dom må ju lösa vid minsta lilla smäll...

brigade e väl ganska hård ändå men den e nog rätt kul som alltialloskida, dock inte något under i puder direkt, vill inte få upp nån nos...

Senast ändrad:
Lönt med 181or?
Lawndarustav, jag har inte så stor koll på bindningar. Vad innebär en "12-bindning"?

Måtten på brigaden är väll tillräckliga för att ge bra flyt i puder?

Lönt med 181or?
4 cm är inget att bråka om, slå till!
tänk så här 2 cm kortare tail och 2 cm kortare nose det är inte mycket alls ;)

Senast ändrad:
Lönt med 181or?
en 12 bindning är alltså en bindning som har en fjäder som går up till 12 på din skalan..fråga mig inte hur vad din är och vad det i detalj representerar. 12or är i regel sämre bindningar som löser vid små smällar...alltså dålig elastisitet i bindningen. Mao skidan löses ut lättare. Det är inte skoj när man jibbar eller åker på ojämt underlag då "slag" på skidan då kan få bindningen att lösa ut.
Nu vet jag inte mkt om just STH12 så den kan jag inte yttra mig så mkt om. Men salomons 12or har vart rätt kassa IMHO och skulle isf gå på en look12a då den har bättre elastisitet.

Brigadens mått flex och monteringspunkt gör den till en kompetent allround skida. Inte ngt att köra stenhårt på ...men inte mesig heller på ngt sätt.
Puder borde den kunna hantera utan problem men kräver nog lite fart för att flyta bra..inga korkar mao.
Men om du nu inte ska åka så mkt så är blir nog dina pow dagar lätt räknade och då kan det va bättre att se till allround egenskaperna mer än pow egenskaperna.
Sj har jag bara testat brigaden (under namnet scratch bc...men ja.. samma skida) i 185 och då inte kände att det va den roligaste skidan att smeka pist med. Medan många säger att BT är hårdare och roligare i pisten..

my 0.02$

Lönt med 181or?
om du inte ska köpa en 15-16 bindning så skulle jag satsa på look/ross 12 eller då helst 14, salomons bindningar som inte e racebindningar e skit o glappar efter 1dag tyvärr =(

vet att jag låter lite hård men jag e bitter, en axel ur led pga salomon 12 bindning för några år sen, sånt glömmer man inte....

Senast ändrad:
Lönt med 181or?
LawndartGustav sa:
om du inte ska köpa en 15-16 bindning så skulle jag satsa på look/ross 12 eller då helst 14, salomons bindningar som inte e racebindningar e skit o glappar efter 1dag tyvärr =(

vet att jag låter lite hård men jag e bitter, en axel ur led pga salomon 12 bindning för några år sen, sånt glömmer man inte....
Salomons s914 har jag inte hört många som har klagat på iofs.
s912 verkar ha en annan mekanism dock och klarar inte av alls lika mkt

Snödjup

Tillbaka
Topp