Ska ta och skriva lite vad jag tyckte om filmen
Till att börja med så tyckte jag introt var lite segt och långdraget, en snabbare låt och kortare klipp skulle sitta fint. Sen tycker jag inte tajmningen med musiken inte är på topp hela tiden, visst är det mesta tajmat men dock en del missar. Något annat som jag tänkte på är att det ibland var för lång tid mellan klippbytena och på så sätt lite segt (Dock är det en högst personlig åsikt, jag gillar snabba byten så man får lite fart i filmen). Annars är redigeringen sjysst med roliga texter och lagom med flashar och andra små effekter. Mycket humor är alltid kul att ha i filmen och det tycker jag ni lyckas bra med (Eftertexten var skön), var dock på några ställen som ni skulle ha sänkt musiken så man hörde bättre vad ni sa. Redigeringen känns dock bättre på de kortfilmer ni har gjort, jag vet att du kan Alex. Fr-filmen och promosarna var grymt redigerade.
Filmningen är delvis bra och delvis mindre bra, detta är något jag själv har märkt är ett väldigt stort problem då det tar sån tid att hela tiden filma med stativ och hitta snygga vinklar. Man vill ju hellre åka så mycket som möjligt! Sen tar man dessutom klipp som annat folk har filmat utan stativ osv. Personligen tycker jag även att alla fisheyeklipp borde vara mer inzoomade så man slipper den jobbiga kanten. Åkningen är väl inte det viktigaste egentligen men den är både bra och mindre bra, kanske hade kunnat skippa en del klipp för att få en lite kortare film.
Sen till musiken. Reggae är svårt att redigera till har jag själv upptäckt och för att få en bredare film så de som inte har upptäckt den underbara reggaen än så kan en mer blandad musik passa in. Dock tycker jag reggaen i filmen är lite halvtaskig. Två dåliga reggaecovers (Don't stop & The first cut is the deepest), för mycket absolute reggae skit (Samma som tidigare + I wanna... och Don't turn around), dock plus för K'naan-låten som är helt underbar (fast det är ju inte reggae:P) och några till. Aja, det är väl också personligt men ska man göra en reggaefilm kan man inte mestadels ha popreggae, where's the roots?
Aja, keep up the good work och fortsätt göra filmer =)
Peace