Lugnt boende i Niseko, Japan?

• Trådstartare Trådstartare Add
  • Start datum Start datum

Add

Medlem
Jag och sambon sitter och planerar en tvåveckors resa till Niseko över jul och nyår och skulle behöva tips på prisvärt boende. Jag har läst igenom varende japantråd här på forumet och det haglar med bra tips på billiga boenden... Men, jag får lite känslan av att många av de billigare alternativen innehåller ett inslag av glada, festande "ungdomar" något vi gärna undviker för vi är gamla och lite tråkiga av oss!

Ja, som ni kanske hajjar så vill vi bo lugnt och koncentrera oss på åkningen.

Är det någon som har ett (eller kanske flera) bra tips?

Tror de flesta som åker till Niseko är där för att koncentrera sig på åkningen så är nog ganska lugnt på de flesta ställena.

Innan jag flyttade in på Log House Kanon bodde jag några nätter på Pension Kanon, som jag tror skulle passa bra in på det som du söker. Absolut prisvärt och 5-10 minuters promenad till äggliften. Visst inte jätte hög standard och en hund i en bur i hallen som inte luktade gott precis men men. Annars finns ju massa hotel nära backen som skulle kunna funka men lär ju inte vara prisvärt direkt.

Vi bodde på http://www.annupurilodge.com/ 2010 och det ligger visserligen inte i Niseko men alla systemen sitter ju ihop och det var inga problem att ta sig bort till Hirafu och Hanazono. Helt okej boende med Ski-in och ca 3 minuters promenad till liften. Riktiga sängar och allmänt fräscht med trevlig personal och skön/familjär stämning på lodgen

En doftande hund ska vi nog klara av :) Det är partyhetsen vi verkligen vill undvika. Har hört en hel del om festsugna Australiensare från vänner som varit där och detvill vi slippa.

Hotellen nära backen ser ju onekligen väldigt trevliga ut men de spräcker även den generösaste budget rätt fort.

Exakt vart runt "berget" boendet ligger är inte avgörande så länge man smidigt kan ta sig till liften på något bra sätt.

Googla på Log House Kanon, Niseko. Vi bodde där januari-mars förra året. Bra, billigt och enkelt boende. Några svenskar, några australiensare, några japaner. Det var jätte bra stämning och ingen partyhets alls.

Vad betalade ni för att bo på Log House kanon under en längre tid?

Verkar bli endel svenskar som skippar Niseko och väljer Hakuba istället. Vi är 3 sköna snubbar som kmr till Hakuba i januari, blir fett!

Pudervänner!

Jag lyfter tråden och undrar om det är någon som har bra tips på vettig ski-lodge i Niseko-systemet.
Har läst mig fram till Annupuri Lodge och Ahahi Lodge men det är ju en djungel att fatta vad som ligger var. BD-lodge verkar vara lite väl "rustikt". Hemsidorna är inte bra heller.

Vad är vi ute istället efter:

- Hyggligt lugnt ställe med charm (inget betongkomplex tack)
- Bra sängar
- Bra frukost
- Skön stämning - lite mindre Hilton och mer skidvax om ni fattar
- Gärna med bra kontakt med guider så att man kan hyra en sådan några dagar för att hika i systemet
- Gärna nära rentals för vi tänkte ta oss runt till lite småorter mot slutet

Sova på golvet och få ont i ryggen funkade 15 år sedan men nu är det No go på sånt. Ärligt talat är priset inte det viktigaste heller av nämnda skäl.

Tacksam på förhand!

Jonas

Spartanskt och helt jäkla underbart. Men om du är någon lyxlirare som är där för att få en spaupplevelse snarare än att åka skidor så är det fel ställe.

ps. tanten som driver det pratar svenska ;)

Moiwa Lodge är skönt ställe.
Dom håller på att renovera lite här och där just nu.
Som sagt det är rent och säkert och massa sköna människor som inte är bara där för att parta.
Havrebollen bodde hos oss i nästan en hel månad.
Stället har en familje känsla PM mig så kan du få mitt tele nummer

Senast ändrad:
Det är inte samma liftkort i Niseko som Moiwa.

Förra säsongen var jag och havreboll i både Niseko och Moiwa, och runt på typ 6 andra orter på hokkaido också för den delen :) sen träffade vi även tomas58, aka. tompa, under vår sköna tid i Moiwa, där han även visade att han va en jäkel på att dra "fiskehistorier" kring matbordet ;)

Men Moiwa va galet bra! Visserligen är det sjukt litet, men eftersom det är folktomt så är pudermängden oslagbar gentemot Niseko! Dom första åken är bara åka av direkt under liften och komma ut på transportsträcka och tillbaka igen, sen är det bara ta ut skiers right och njuta och ju mer höger man tar, ju bättre blir det, dock blir det kortare eller lite knatande på slutet.

Boendet i Moiwa är väl som det mesta i japan, (iaf. på de lite mer budget ställena vi bott på), det är annorlunda gentemot vad man är van vid här hemma i sverige eller alperna, så det är småkallt och dragit, och matlagningen är så gott som obefintlig på alla sällen (2 kokplattor på 20 personer). Men på Moiwa går det inte att laga mat, dock serveras det grymt god middag där som är väldigt prisvärd och precis vad man kan önska efter en heldag på berget.

Lodgen ligger precis vid Moiwa, man kan se militären försöka åka skidor i lårdjupt puder med längdskidor under tiden man käkar frukost, så närmare backen kan man inte komma!

Det man bör veta om niseko är att den fina åkningen är utanför gaterna, som öppnar ganska sent så man kan åka mellan Moiwa och niseko och sen ändå va på toppen när gaterna öppnar, eller så kan man åka buss, så det är inget problem att moiwa ligger off, så länge man inte vill ut och festa, fast det verkade inte va målet, men man kan ta taxi om det skulle va så.

Summa sumarum, Moiwa är helt klart att rekommendera om man satsar på niseko området!

Ska åka till Niseko-trakten i januari 2016, har hittat boende i dubbelrum på Moiwa lodge för ca 1800kr/natt. Är det ett rimligt pris eller kan man hitta mer prisvärda dubbelrum?

kalle-k sa:
Ska åka till Niseko-trakten i januari 2016, har hittat boende i dubbelrum på Moiwa lodge för ca 1800kr/natt. Är det ett rimligt pris eller kan man hitta mer prisvärda dubbelrum?
Låter aningens dyrt, men det kanske är priserna som gäller nu. Var där januari 2014 och bodde centralt i Niseko Hirafu för 1500kr/natten i ett trippelrum med helt ok standard och halvpension (frukost).

Jag tror att datumen kring nyår kan vara bra mycket dyrare än en dryg vecka in i januari. Dom vet att halva Australiens befolkning kommer anlända till nyår..

Ok, då är det kanske inte helt uppåt väggarna då.

Hade sett lite lockpriser på Green Leaf men dom priserna stämde verkligen inte när man försökte boka.

kalle-k sa:
Har själv bott i centrala Hirafu för 2000 yen/natten, (ca 140kr) så det låter dyrt...

Du kan hitta boende billigt om du vill.

Hej, det behöver inte vara superbilligt men jag vill inte gärna betala överpris.

Letar efter dubbelrum, det ska vara fräscht och gärna privat toalett och dusch.

Tips på sådana boenden (förutom Moiwa Lodge som verkar sjysst) tas tacksamt emot.

Kolla Freedom Inn i Hanazono. Har bott där vid flera tillfällen och även om priserna gått upp där med så är det inte så dyrt som det du hittat. Betalade t ex c a 650/natt för dubbelrum med eget badrum i feb-14. Tidigt jan -15 gav vi 1300/natt för ett trippelrum (ej badrum dock). Bra rabatter om man bokar tidigt. Var ute i god tid, blir snabbt uppbokat i jan. Helt ok standard på allt.

Ligger rätt isolerat i Hanazono, obefintligt uteliv på stället men de har två minibussar och kör till/från Kutchan varje kväll. Mycket mer genuint än utelivet i Niseko. Bra restauranger. Kör även till div andra ställen, onsens mm.
Skidmässigt bra läge, man kommer fort upp på toppen och/eller ut på öst/nordsidan för fin åkning. Vi valde från början stället av den anledningen, så m a o passar nog detta ställe bäst om man prioriterar skidåkningen och mysiga restaurangbesök i japansk by :)

Tillbaka
Topp