Lurad av fake sida. Vad kan man göra?

9simpen

Aktiv medlem
Jag blev lurad av en annons på Instagram som kom upp i mitt flöde som såg ut att vara från Salomon. Hade inte en tanke på att det kunde vara fake när det dök upp där så svalde betet med krok och mask och hela jävla spöt. Naivt och korkat såklart men trodde att alla annonser i Instagramflödet var seriösa och kontrollerade innan dom blir utskickade i folks flöden.

Handlade den 1 januari men upptäckte först idag att det var fake eftersom jag undrade var grejerna tagit vägen..

Sidan heter www.slmrun.com och uppger sig för att vara Salomon. Jag har kontaktat riktiga Salomon om skiten så dom kanske kan driva och stänga ner fakesidan. Inte dom som gjort något fel men jag tänkte att det iaf ligger i deras intresse att veta om sidan.

Jag har inte lyckats kontakta Instagram. Hur gör man det? Verkar helt jävla omöjligt.

Vad mer borde jag göra? Polisanmäla? Det var typ 300 kronor jag blev lurad på så det spelar ju mindre roll men man blir ju på så dåligt humör..

Vad hade ni gjort? Förutom att inte vara så dumma som jag och gå på skiten ?

Det bästa du kan göra är att polisanmäla. Tyvärr kan nog ingen annan hjälpa dig i detta läge. Skönt att det inte var värre än 300 kr, även om det såklart är irriterande.

Om du betalat med kort så kan det vara idé att kolla med banken/kortutgivaren om de kan göra något.

jwunsche sa:
Om du betalat med kort så kan det vara idé att kolla med banken/kortutgivaren om de kan göra något.
I så fall är det ganska goda möjligheter att få tillbaka pengarna. Det svider dessutom mer för bedragarna än en polisanmälan där förundersökningen troligen bara kommer att läggas ner.

Bokför utgiften på "utbildningskontot" och gå vidare i livet. Bra att du uppmärksammat Salomon och Instagram.

Det är precis detta forum är till för!
Googlar man adressen kommer ditt inlägg upp så du hjälper garanterat andra än de som är aktiva på Freeride.se.

Jag förstår att det går fort ibland och att man inte tänker sig för, till er andra så ska jag vara lite klyschig och säga "om något verkar vara för bra för att vara sant så är det antagligen så.."

Jag har sett liknande ärenden där en enskild individ lurat någon på pengar i mindre summor och att polisen lagt ned ärendet.
Detta är dock en fake-sida som lurar människor på pengar vilket polisen IT avdelning arbetar mot och de har ofta internationella nätverk gällande brott likt dessa. Anmäl så att de som lurar folk eventuellt kan åka fast. Det är "inga pengar" men många bäckar små!

Trist när sånt här händer.

På samma server finns det även flera andra domäner med samma upplägg (fake butiker / piratkopior). Lägger in dem här så kanske flera får varningen när de googlar:
rbnki.com
pandoraxzone.com
slmsport.com
rbnkh.com
monclefr.com

Det verkar även som några av domänerna redan stängts ner...

Kom på en sida jag inte använt på ett tag, /www.scamadviser.com simrun får betyget Low Trust Rating. This Site May Not Be Safe to Use.

Avarell_Dalton sa:
Tror mig veta att kortutgivarna har skyldighet enligt lag att acceptera en reklamation vad gäller kreditkort, inte betalkort
Ja, fast vissa banker gör det även för betalkort, som - tro det eller ej - en service för sina kunder. Kostar åtminstone inget att fråga kortutställaren.

pd sa:
Avarell_Dalton sa:
Tror mig veta att kortutgivarna har skyldighet enligt lag att acceptera en reklamation vad gäller kreditkort, inte betalkort
Ja, fast vissa banker gör det även för betalkort, som - tro det eller ej - en service för sina kunder. Kostar åtminstone inget att fråga kortutställaren.
Kan man absolut göra. Du vet inte vilka banker?

Avarell_Dalton sa:
pd sa:
Avarell_Dalton sa:
Kan man absolut göra. Du vet inte vilka banker?
Handelsbanken gjorde det senast jag kollade, men jag tror att de flesta svenska bankerna gör det.

Ååå... Jag gjorde precis samma, men på en som såg ut att vara North Face...
Jag brukar faktiskt ta en skärmdump och gjorde det nu oxå... ?
När jag skulle gå tillbaka så är sidan borta... ?
Lesson learned...
Vi får bita ihop o bli mer kritiska...
Lycka till!

Slänger in en varning för stjarnbildning.se som ser väldigt misstänkt ut, samma upplägg med dåligt översätta texter.

Snödjup

Tillbaka
Topp