Lutning!

Lutning!
Skulle tippa på ca 35 graders lutning, då 45grader borde vara 100% (du flyttas lika mycket i horisontalled som i vertikalled, dvs 100%)

Går att räkna ut exakt såklart om nån orkar/kan

Senast ändrad:
Lutning!
I Val Dísere finns en knapplift / offpistlift (vid "fornet") som är skyltad till 50% lutning, den är absolut mer än 50% av 45 grader. Därför antar jag att 100% är 90 graders lutning.

0.70 * 90 = 63 grader

Senast ändrad:
Lutning!
Hupp.. 70% är 35 grader.

Cojack: din teori stämmer inte.

Och för att sätta stopp för alla spekulationer som skulle kunna uppstå så har ni lösningen här:

Ta fram grafräknaren alternativt kalkylatorn i windows

För att räkna ut lutningen i grader, tar ni inversen på tangens på procentlutningen (alltså tex tan-1(0,70) för 70%) och får i detta exemplet 34,99 grader. Sätter man in tan-1(1) så får du svaret 45 grader osv...

Och för att räkna ut den procentuella lutningen tar ni bara vanliga tangens och sedan gradtalet. Alltså tex tan(35)=0.70 vilket betyder 70% lutning.

Alltså betyder detta att den lutningen du observerade i val d'isere, Cojack, är tan-1(0.50) vilket ger svaret ca 27 grader.

Frågor på det?

Lutning!
Edit 3

Hur menar ni att man ska räkna? Arctan? 1/tan? 1/arctan?

För en väg med 10% lutning; arctan(0.1) är väldigt lite, skulle VV varna för en väg med lutning 0.1 grad?

Senast ändrad:
Lutning!
Dr_Snow sa:
Edit 3

Hur menar ni att man ska räkna? Arctan? 1/tan? 1/arctan?

För en väg med 10% lutning; arctan(0.1) är väldigt lite, skulle VV varna för en väg med lutning 0.1 grad?
Käre doktorn, nu har du din räknare inställd på RADIANER och får därför arctan(0.1)=0.1 grad vilket inte stämmer. Ta och ställ in den på DEGREE istället så ska du se att arctan(0.1) ger resultatet 5.7 grader.

Senast ändrad:
Lutning!
Here we go again... (som sagt)
Gjorde den här till förra gången detta var på tapeten. Dessutom är jag numer gammal och vis, så jag visste att det skulle komma upp igen och därför sparde jag bilden.

procent2.jpg

Senast ändrad:
Lutning!
Tack Gustav. Och precis som FF sa så räknar man om det genom att ta t.ex. arctan(2) för 200% och får då 63.4 grader vilket stämmer med ditt fina diagram. Och omvänt kan vi skriva in tan(45) och få svaret 1.00 vilket är 100%.

Lutning!
OCH lyssna nu för såhär ÄR det. T.ex. 10% kan uttryckas som 10 meters höjdskillnad på 100 meter, 15% 15 meters höjdskillnad på 100 meter osv. Detta eftersom definitionen av tan är motstående sida delat med närliggande sida.

Och eftersom närliggande alltid är 100 meter så blir alltså t.ex. 10 meters höjdskillnad 10/100=0.1 vilket är lika med 10%.

Enkelt bevis: 100 meters höjdskillnad på 100 meter blir 100/100=1 som vi sätter in i acrtan och ger arctan(1)=45, alltså 45 grader (som är 100% precis enligt Gurras diagram).

Nu kan denna tråden låsas och klistras så att vi behåller fakta och inte svävar ut och hittar på egna knasiga idéer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp