mac bättre än pc?

EGILKAHLBOM

Ny medlem
mac bättre än pc?
hej jag ska köpa ny dator och jag undrar om jag ska köpa mac eller pc. en som jag känner som jobbar med spel jobbar med mac och säger att det är överlägset.

vad tycker ni?

mac bättre än pc?
Ja, om du frågar mig skulle jag säga Mac direkt. Kör endast med mac. Men det bror ju lite på vad du ska ha datorn till... MAc är grym om man håller på med ilustration, musik eller nt liknande men ska du spela och greja kanske det inte är det optimala. Men det funkar till det mesta. MAC <3

mac bättre än pc?
I'm a right clicka iaf . Men som sagt innan , det beror på vad du ska ha den till , därför ställer jag frågan , vad ska du ha den till ?

mac bättre än pc?
om du ska spela spel så ska du definitivt ha pc, men om du är väldigt intresserad av att göra film eller musik så ska du ha en mac, de finns mer program till pc men jag tror att final cut bara finns till mac om ja inte minns fel

mac bättre än pc?
curtis-92 sa:
enda skilnaden är typ att du inte kan få virus men det får du endå bara om du är en porrnisse
Världens första virus var till en mac..

Och som sagt det beror på vad du ska använda datorn till. Ska du redigera bilder/filmer och slösurfa på internet och lite sånt så är ju Mac mycket bättre. Men om du hade tänkt använda den till massa olika spel och specialprogram osv som inte finns till mac så är ju pc bättre.

Och visst man kan ju emulera men det gör ju att programmen går mycket segare, dessutom går inte alla program att emulera. Men sen finns ju också linux, snabbt, smidigt, snyggt, och säkert. Dock inte så många program till det heller, men det finns tillräckligt för att man ska klara sig, och så finns wine som är en bra emulator.

Dessutom är linux helt gratis. Jag har XP på en partition och Ubuntu på en annan. Ubuntu finns förövrigt att hämta gratis och lagligt på http://www.ubuntu-se.org/drupal/ .Och det finns ju andra linuxversioner men det där är den jag använder iallafall.

mac bättre än pc?
Kör enbart Mac nuförtiden, bortsett från de stackars PCburkarna man får kämpa med i skolan. Finns så sjukt mycket myter om Mac, som visserligen kan ha varit sanna en gång i tiden, men knappast är det längre.

På programfronten har jag än så länge inte varit tvungen vara utan ett program jag sökt. Skillnaden är väl att till Windows finns det 10-20 halvdana program för en uppgift, medans till OS X finns det kanske 1-5 olika bra program.

Sen då det gäller virus så finns det inte ett enda rapporterat virus till OS X (än?). Spyware finns inte heller, så du kan gott och väl porrsurfa utan bekymmer :-)

I valet å kvalet så fråga dig själv vad du ska använda datorn till. Mac är överlägset till det mesta förutom spel, CAD, osv enligt min och många andras mening. Medans Windows, ja.. Man kan spela på det ;-)

mac bättre än pc?
Deespin sa:
Och visst man kan ju emulera men det gör ju att programmen går mycket segare, dessutom går inte alla program att emulera. Men sen finns ju också linux, snabbt, smidigt, snyggt, och säkert. Dock inte så många program till det heller, men det finns tillräckligt för att man ska klara sig, och så finns wine som är en bra emulator.
Går att köra Windows som på precis vilken annan PC som helst i.o.m. övergången till Intel-processorer. För mer info, kika in http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

I övrigt finns det även program som t.ex. Parallels där man kan köra Windowsapplikationer direkt i OS X.

mac bättre än pc?
mac har jobbigt utseende enligt mig och inget högerklick
burk å skärm är samma (imac endast)
inge virus
dyrare(?)

pc har spel, mer mångsidig
burk å skärm är var för sig
mycket virus
man kan styla det hur man vill
billigare(?)

och sen beror det väll helt på vad för mac och vad för pc man ska ha?

Senast ändrad:
mac bättre än pc?
JO det är lite dyrare, och att datorn och skärmen sitter ihop gör inte så mycket eftersom att dom nya stationära ändå är så tunna..
overview-hero.png

Senast redigerad av en moderator:
mac bättre än pc?
Deespin sa:
curtis-92 sa:
enda skilnaden är typ att du inte kan få virus men det får du endå bara om du är en porrnisse
Världens första virus var till en mac..

Och som sagt det beror på vad du ska använda datorn till. Ska du redigera bilder/filmer och slösurfa på internet och lite sånt så är ju Mac mycket bättre. Men om du hade tänkt använda den till massa olika spel och specialprogram osv som inte finns till mac så är ju pc bättre.

Dessutom är linux helt gratis. Jag har XP på en partition och Ubuntu på en annan. Ubuntu finns förövrigt att hämta gratis och lagligt på http://www.ubuntu-se.org/drupal/ .Och det finns ju andra linuxversioner men det där är den jag använder iallafall.
Jag är inte jätteinsatt och jag säger inte att du har fel, virus förekommer på mac med, men inte i lika stor utsträckning som på pc.

Antagligen beror det väl på att nördarna inte orkar sitta och göra virus till mac som har betydligt färre användare än pc.

Så om du är rädd för virus skulle jag definitivt välja mac. Här är lite intressant läsning även om den är skriven av apple och något gammal:
http://www.apple.com/se/getamac/viruses.html

mac bättre än pc?
Gillar vissas "välj pc"-resonemang. För att göra livet lite enklare för er alla tänkte jag reda ut några grejer som är helt fel.

"Det finns inte högerklick på mac" - Jodå, finns och fungerar jättebra. Finns program så man får samma funktioner på högerklicket som på pc. Och så finns det såklart hur många möss som helst som fungerar som båda pc o mac mus.. och vad har en pc mus? högerklick! dvs när man kör den i en mac så är det ingen nisse som har plockat bort högerknappen så den finns kvar.

"Skärm och burk är i ett" - Ja, iMac's "skärm och burk" är ihopbyggda. Sparar en massa plats o ser bara fördelar med det. men tycker man att det är coolt med en stor burk på golvet finns ju Mac Pro, o då får man verkligen prestanda =)

"Det går inte att spela på en mac" / "vissa program finns inte på mac" - Jo! Precis allt går att göra på en mac som på pc, både via macanpassade spel/program och dels via emulering av windows. Dvs du tar en mac, installerar windows på en partition av hårddisken, startar windows "helt vanligt" på din mac och vips kan du göra allt som du kunnat på din pc.
Sen när du tröttnat på windows (efter fem minuter =) är det bara att boota som mac igen...

Däremot är mac dyrare om man tar en mac o en pc med samma prestanda, men o andra sidan så är möjligheten att kunna köra os x på sin dator väldigt mycket värd så i det stora hela är macen inte särskilt dyr egentligen.

För alla vanliga användare finns iMac (stationär) och Macbook (bärbar) som funkar mycket mycket bättre, smidigare och enklare än sina pcmotsvarigheter. O är man lite mer avancerad finns ju Macbook Pro (bärbar).

Så slutligen:
PC
-Virus
-Problem (hänger sig mm)
-Klumpiga (stationära jämfört med iMac)
-Fula (smaksak)
-Billiga
-Går inte att köra OS X

Mac
-Dyrare
-Inga virus (visst finns det virus, men man får inte dem ändå =)
-Snygga (smaksaken igen där ja)
-Smidiga
-OS X (ja testa så ska ni se, vill aldrig gå tillbaka till Windows XP/Vista igen!)
-Går att köra Windows om man nu vill (men vem vill det? =)

mac bättre än pc?
psander sa:
Jag är inte jätteinsatt och jag säger inte att du har fel, virus förekommer på mac med, men inte i lika stor utsträckning som på pc.
Jag vet, jag skojjade bara.

Jag har inte använt mac så jättemycket men jag tycker ändå att det är bättre än pc. Men för Agda, 79, så är nog ändå pc enklare än mac.

mac bättre än pc?
Pc står för "personal computer" och är oftast som du säger linux eller windows. Alla datorer, bortsett från Mac, som du kan köpa i elektronik-affärer är pc.

mac bättre än pc?
blizzy, skulle gärna citera dig, men du skrev så många välvalda ord, så det skulle bli jobbigt långt.

Det ända jag inte kan hålla med om, är att mac faktiskt INTE är dyrare. macfeber.se visade tester på att mac inte är dyrare. Mer pengar innebär inte alltid att det är dyrare, man måste ju kolla vad man får för pengarna -> tex livstid.

Spelandet på mac går som sagt redan nu. Både med macanpassade spel och via windows på intelbaserade macar. MEN snart kommer alla spel som släpps (åtminstone av EA) släppas till mac (SAMTIDIGT) som till PC.

Om ett par år.. grabbar.. då kommer ni inse att mac är så fyjävlans mycket bättre.

Kolla bara på hur mycket vista "snott" från mac's design, och det är BARA ett exempel och inget annat.

(köp en mac)

mac bättre än pc?
Laptop:

Mac är mer hårdvara för pengarna och du får ett skönt os.
2.0 ghz core duo 2 , 1024 ram, etc för 9 lax om du är student... 13" med 6 timmar batteri INK ett os..

Går inte att hitta så billigt på pc, samt att macbook'en är fett nice :D

mac bättre än pc?
har ingen direkt erfarenhet av Mac, bara vänner som har det och sett Ui´t och liknande.

Men skulle vilja säga att det beror lite på vad du skall ha datorn till?
Kan du specifisera det så kan folk säkert hjälpa dig mera.

Även om ni säger att Mac inte är dyrare totalt sätt, livstid osv så beror det ju lite på budget, vissa kan kanske inte hosta upp de pengar som behövs för en mac på rak arm även om det ger mer i längden.

Nosskire, du har tex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339095&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Med liknande spec, för ca 2000 kr mindre. med 15" skärm INK ett os samt större hdd.
Dock sämre batteritid.

Finns lite fler alternativ med liknande spec
http://se.pricerunner.com/cl/27/Bae..._652=Intel+Core+2+Duo&sort=3&saved_products=0

Kört Pc hela mitt liv och det fungerar bra för mina behov, surfa internet, lyssna på musik och spela. Dock inte sagt att jag promotar PC :-)

Gillar design på Mac, och Osét ser hur snyggt ut som helst. Har i stort sett bara hört gott om Mac, Hade jag haft råd hade jag mer än gärna skaffat mig en Macbook :-)

Föresten, ni mac kunniga, hur funkar det att uppggradera en iMac? Är det några problem att uppgradera när hårdvaran blir gammal? Är det något man kan göra själv?

Senast ändrad:
mac bättre än pc?
Ser ingen idè i att køpa en billig Mac bara før att det ær Mac, då kan man ha bra mkt roligare med en PC i samma prisklass. Næ, ska man køpa Mac ær det bara att hosta upp de sura och slå på stortrumman, før det ær inte før æn i de prisklasserna Mac utmærker sig.

mac bättre än pc?
Nosskire sa:
Laptop:

Mac är mer hårdvara för pengarna och du får ett skönt os.
2.0 ghz core duo 2 , 1024 ram, etc för 9 lax om du är student... 13" med 6 timmar batteri INK ett os..

Går inte att hitta så billigt på pc, samt att macbook'en är fett nice :D
WITMatrix sa:
Ser ingen idè i att køpa en billig Mac bara før att det ær Mac, då kan man ha bra mkt roligare med en PC i samma prisklass. Næ, ska man køpa Mac ær det bara att hosta upp de sura och slå på stortrumman, før det ær inte før æn i de prisklasserna Mac utmærker sig.
Som Nosskire säger: macbooken ger verkligen mycket saft för pengarna. motsvarande pc är möjligen lite billigare men inte med stor marginal.

Macbook är en perfekt bärbar dator för en vanlig användare.. ska man sen använda den till avancerad bild/ljud/filmredigering, dvs professionellt användande får man titta åt Macbook Pro's håll istället.. den är inte riktigt lika prisvärd men o andra sidan, behöver man grejorna så behöver man..

Att köpa en Macbook för 10000 som vanlig användare är ju varken att snåla eller att "slå på stortrumman".. skulle man istället snålat o köpt en bärbar pc för typ 6000 får man en halvkass, klumpig sak med kass batteritid (samt att den kör windows =O...

Det är väl inte många som kan säga att Windows XP är ett bra OS. Det krånglar hela tiden, har massa säkerhetsluckor, fullt med virus etc. Nu håller ju Vista på att ta över o de e säkert bättre.. men fortfarande, vista kräver massor med hårdvarukraft.. mer än vad man egentligen får ut av det (objektivt).. OCH var har Vista tagit de flesta av sina funktioner ifrån (Widgets, sökfunktionen mm) - jo OS X.
Så varför gå o köpa en "os x kopia" som fungerar sämre, tar mer kraft och oftast sitter i klumpiga datorer med kass batteritid?

DÄRFÖR väljer man mac.

Men har man verkligen bara 6000 kr att lägga på en bärbar finns det ju inget alternativ än att sitta kvar o hecka med en pc.. har man där emot 10000+ så är det bara att tuta o köra!

mac bättre än pc?
Glöm inte apple care protection plan, 1 års försäkring ingår. Jag hällde ett glas vatten över min Mbp på fyllan, vaknade upp dagen efter med en mindre torr dator. lämnade in den och fick den lagad gratis. Och glöm inte iLife som ingår. iMovie, garageband, iPhoto etc. Och program är enligt mig överlägset mycket bättre i osx, allt är självklart och allt funkar som man vill att det ska funka = inget onödigt krångel. Se bara på försäljningssiffrorna på laptop, dom ljuger inte, apple's laptops är extremt prisvärda, speciellt nu efter prissänkningen. Tänk bara vad mycke pengar du sparar på att inte köpa virusprogram.. för du betalar väl för det nu? :)

Men jag tytcker du ska vänta lite tills osx leopard kommer ut nu i september... förhoppningsvis iaf, apple har ju en tendens att vara lite småhemliga :)

lite reklam kan du få också om du vill: http://www.apple.com/se/getamac/ads/
Som förövrigt är klockrena!

Btw... Varför ens ge sig in i diskussionen om man inte ens vet att mac har högerklick?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp