mad trix jojo årsmodell 04/05 mittmontering?

• Trådstartare Trådstartare Hjalles
  • Start datum Start datum
H

Hjalles

Guest
tjenare har ett par mad trix jojo 04/05
2355.jpg

skulle nu vilja mittmontera dem, men killen på stadium säger att denna skidan inte passar för det, nån som vet? och säg inte att jag ska gå till en skidaffär och fråga.
Tackar.

Senast ändrad:
killen på stadium var inte särskilt duktig? det är ju en ren jibbingskida, varför skulle man inte mittmontera den?

det går finfint å mittmontera!
Kör på exakt likadana sådana skidor å dom är mittmonterade.

Stadium lixom... kom igen!? HEhe

Nä men kör på det du. funkar!

killen sa att han var " expert" på friåkning, grejjen var att när jag lämnade in dem för montering så skrev jag att ja´g skulle ha mittmonterat sen fick jag tilbaka dom med 6 sm bakmontering.

Senast ändrad:
Kuske sa:

åker inte du på mojo?

myrshlok sa:
dom e ju fan gjorda för att vara mittmonterade
Försäljaren har faktiskt rätt, de är inte gjorda för att vara mittmonterade! Hade de varit gjorda för sådana tilltyg hade dimensionerna varit symetriska, dvs. lika bred bak som fram. Då skidan, som de allra flesta, är bredare fram än bak fungerar den bäst om man monterar den en bit bakom mitten. "Fungerar bäst" syftar då till allmän åkning då väldigt få skidor åks endast i park.

Skidor som har symetrisk skärning är t.ex. Line Invader. Där skall/måste man montera exakt i mitten för att få optimal prestanda.
Inte ens proffsen kör ju mittmonterat, THall och Wester kör ju 2cm (?) bakom mitten på sina Armada...

billa sa:
wester kör "1 cm back from true center" vilket är 5 cm frammonterade..
Hehe, ser du inte vad du skriver? 1cm back from true center... true center är den symetriska mitten. Och han kör 1 cm bakom den. Alltså kör han inte med mittmontering. 5cm frammontering är i förhållande till den normala åkmonteringen, den som är till för att alla skall kunna åka med skidan.

mittmontera skiten! dom på stadium säger säkert så för att om man mittmonterar dom så försvinner "svängkänslan"... men jag antar att du jibbar mest å då ska du absolut ha mittmonterat tycker jag.

"Carled" kanske inte ska dra så förhastade slutsatser, visst låter det du säger mest lågiskt men:
"Avsändare: JWester
Datum: 2006-08-26 09:29
tja,
såhär funkar det: på armadas hemsida står det "1 cm back from true center" på min profil. true center innebär skidans exakta mitt. monteringspunkten som kommer med skidan är oftast ca 6 cm bakom den exakta mitten. så, mina skidor är inte 1 cm bakmonterade, utan 5 cm frammonterade.
J"

så jaa, jag ser vad jag skriver..
ledsen "Hjalle_S" att jag kanske inte håller mig till ämnet..

Senast ändrad:
Det är det jag menar. Ingen kör frammonterat, (def. inte Wester, så mycket skidor som han åker hade han ledsnat ganska fort) ganska många kör, lite okunnigt, mittmonterat, alltså true center, de flesta kör normalmonterat, dvs. det som hos Armada är 6 cm bak från mitten och en ganska stor del kör även mitt emellan normal och center, vilket jag tycker Hjalle_S skall köra med. Total mittmontering på ett par skidor som inte är symetriska är helt onödigt, utan någonting mellan normal och center är vad man skall satsa på.

Carled sa:
myrshlok sa:
dom e ju fan gjorda för att vara mittmonterade
Försäljaren har faktiskt rätt, de är inte gjorda för att vara mittmonterade! Hade de varit gjorda för sådana tilltyg hade dimensionerna varit symetriska, dvs. lika bred bak som fram. Då skidan, som de allra flesta, är bredare fram än bak fungerar den bäst om man monterar den en bit bakom mitten. "Fungerar bäst" syftar då till allmän åkning då väldigt få skidor åks endast i park.

Skidor som har symetrisk skärning är t.ex. Line Invader. Där skall/måste man montera exakt i mitten för att få optimal prestanda.
Inte ens proffsen kör ju mittmonterat, THall och Wester kör ju 2cm (?) bakom mitten på sina Armada...
det stämmer.

okej såhär äre..

Truecenter = skidans exakta mitt

Corecenter = en bit bakom truecenter

I Jacob Westers fall ligger Corecenter 6 cm bakom Truecenter.
Han har monterat sin 1 cm bakom Truecenter.

dom är altså 5 cm frammonterade enligt core & 1 cm bak enligt true.. SVÅRT?

Hjalle_S sa:
Kuske sa:

åker inte du på mojo?
Ooops, sorry.. Läste för dåligt!
Antar att du varit inne å kollat på mina foton, å där kör jag ett par Mojo, ja! Dessutom inte mittmonterade där.. så jag ska bara vara tyst.. Haha!

kom igen nu grabbar! Let's go on topic!

Senast ändrad:
tja!
Pellee har fått allting rätt. jag kör 1 cm bak från "true center", 5 cm fram från "core center".

ett par skidor som är helt mittmonterade, dvs true center, kommer bete sig rätt märkligt när man åker på dom. för någon som åker park mycket och, lika mycket baklänges som framlänges, skulle jag rekommendera någonstans mellan true och core center, vilket brukar innebära ungeäfär 3 cm fram från den lilla rekommenderade monteringspunkten på skidan.

anledningen till att pro's ofta har nästan helt centermonterat beror på att vi ofta landar baklänges och åker baklänges väldigt fort, som i JOI's fall, 90 knyck in i ett hopp. då behöver vi all tail som finns för att inte ramla i inrunet.

mvh
JW

JWester sa:
ett par skidor som är helt mittmonterade, dvs true center, kommer bete sig rätt märkligt när man åker på dom. för någon som åker park mycket och, lika mycket baklänges som framlänges, skulle jag rekommendera någonstans mellan true och core center, vilket brukar innebära ungeäfär 3 cm fram från den lilla rekommenderade monteringspunkten på skidan.
Det var precis detta jag ville höra... "kommer bete sig rätt märkligt när man åker på dom." Hmm... det betyder att man inte skall mittmontera då va? Och istället ta mellan core och true... där tycker jag att du skall montera Hjalle, ingen bond-montering på true...

Så alla som säger:

"dom e ju fan gjorda för att vara mittmonterade!"
"mittmontera skiten!"
"mittmontera bara, fuck?!"

kan gå och ta en knäckemacka nån annanstans, för man skall inte mittmontera, någon centimeter från mitten är helt ok, men absolut inte true center!!!

Om det är någon som inte förstår efter detta så blir jag trött, mycket trött... Nu har ju tillochmed Jacob Wester berättat hur det är...

Hej då.

Många bra och intressanta svar i denna tråd vill jag säga.
JWester sa:
anledningen till att pro's ofta har nästan helt centermonterat beror på att vi ofta landar baklänges och åker baklänges väldigt fort, som i JOI's fall, 90 knyck in i ett hopp. då behöver vi all tail som finns för att inte ramla i inrunet.
Kanske ska tilläggas att Wester och alla andra pros också har flertalet par skidor. Så om de vill ut och svänga lite eller köra lite skogsåkning dagen efter JOI så tar de förmodligen ett annat par skidor, som absolut inte är "true center" monterade. För sådan montering dödar allt som heter åkegenskaper.

Detta inlägg tycker jag kan ses som en guide för hur man kan/ska montera bindningen på sina twintips.

Senast ändrad:
Så en ynka centimeter är skillnaden mellan bra och bajs?

Tillbaka
Topp