Madesimo?

Madesimo?
Hej letar snö och boende i alperna 2-6 mars o det verkar vara mkt utsålt, nu har jag blivit lite sugen på Madesimo är det finns boende. Nån som har koll på snöläget där o nån som har koll på backar o by.? Tack på förhand/Jacob

Madesimo?
Madesimo är en liten pärla. Vet inte snöläget nu, men det är känt som snösäkert. Cannalone är ett klassiskt åk där som går mellan bergsväggar. Rätt litet system med alpmått mätt, men räcker fint för en långhelg och sedan bra off piste också. Moderna, snabba liftar. Väldigt lite folk på veckorna.

Madesimo?
Har ingen koll på snöläget i år men har varit där ett par veckor med familjen runt nyår, senast precis innan covid. Lite folk och bra luncher i backen.

Relativt litet område för att vara alperna men ganska underhållande pister som borde räcka en kortvecka, och med fin och lättillgänglig skogsåkning och offpist om det är förhållanden för det. Trevlig lugn italiensk by utan något speciellt.

Madesimo ska väl framförallt vara fantastiskt om man planerar lite turande i bergen runtomkring, som är lagom branta och höga samt om man lyckas vara där när en storm kommer in från söder. Då är förhållandena tydligen perfekta för massor av snö. Jag har inte lyckats med varken tura eller massiv snödump när jag har varit där med familjen men åker gärna tillbaka en annan gång.

Madesimo?
Madesimo är en liten pärla. Vet inte snöläget nu, men det är känt som snösäkert. Cannalone är ett klassiskt åk där som går mellan bergsväggar. Rätt litet system med alpmått mätt, men räcker fint för en långhelg och sedan bra off piste också. Moderna, snabba liftar. Väldigt lite folk på veckorna.
tack snälla tydligen dåligt med snö just nu dock

Madesimo?
Har ingen koll på snöläget i år men har varit där ett par veckor med familjen runt nyår, senast precis innan covid. Lite folk och bra luncher i backen.

Relativt litet område för att vara alperna men ganska underhållande pister som borde räcka en kortvecka, och med fin och lättillgänglig skogsåkning och offpist om det är förhållanden för det. Trevlig lugn italiensk by utan något speciellt.

Madesimo ska väl framförallt vara fantastiskt om man planerar lite turande i bergen runtomkring, som är lagom branta och höga samt om man lyckas vara där när en storm kommer in från söder. Då är förhållandena tydligen perfekta för massor av snö. Jag har inte lyckats med varken tura eller massiv snödump när jag har varit där med familjen men åker gärna tillbaka en annan gång.
du har inte tips på guide möjligtvis?

Madesimo?

tack snälla för info

Madesimo?
Dåligt med snö i Madesimo i år. Vi var varit där ett antal gånger, nu senast en dag i början av januari, och givet att det kommit väldigt lite snö sen dess (typ 20-30 cm igår och idag) är det inget ställe jag skulle rekommendera för off-pist just i år (eller åtminstone inte förrän det kommer en rejäl dump). Finns en bra webcam där man ser snöläget på madesimo.eu

Men som @jarnebring skriver är det en liten pärla som, när snöläget är gott, har mycket fin åkning. Sen är pisterna helt ok de också (och alla öppna), men området är ganska litet så där har man klarat av det mesta på några dagar.

Edit: för att komplettera något; från toppen av Pizzo Gropera når du flera fina åk. Dels de markerade off-pist åken Canalone och Camosci, men också något mer håriga åk. Alla dessa kräver dock ganska bra snöläge. Sen är kabinen till toppen ganska gammal och långsam så det blir inte massor med varv på dessa. Toppturandet är, som @johanb är inne på, också fint såväl just i Valle Spluga (där Madesimo ligger) som i omgivningarna. Men som sagt, i år är tyvärr - än så länge - förutsättningarna inte de bästa för off-pisten.

Senast ändrad:
Madesimo?
tror du de räcker för offpiståkning i nuläget? eller ska man kanske bo där o ta sig nåannanstans nån dag för offpist, vad finns isf inom ca en timmes avstånd?
Är väl bara packa stenskidorna! :LOL: Men kanske mer ser ut så här än som på reklambilder:
IMG_1015.png

Madesimo?
Ofta lurigt det där kring hur mkt som ligger. Skogarna i madesimo går säkert fint att köra med ett 30-50 cm dump. Rännorna högre upp funkar säkert också fint med tanke på att det ligger ett större lager där sen tidigare och snön fångas upp i dem när det blåser. Kommer det ett större dump skulle jag inte varit orolig. Om vi nu tar engelberg eller andermatt som exempel så räcker det inte med 150cm snö för att täcka alla hajar..

Tillbaka
Topp