maestro i badgastein/österrike?

madler

Medlem
Tja!

någon som har vart i badgastein eller österrike och vet hur det funkar med bankomaterna? Fungerar vanligt maestro?

keringarna på forex sa att de kunde vara svårt!

Över och ut!

Generellt sett brukar det vara så att maestro funkar väl i hälften av alla bankomater och i princip aldrig i några butiker utomlands.
Tacka vet jag VISA-kort. Funkar alltid och överallt.
ICA-kort med konto är också bra, för jag har för mig att man slipper den sura uttagsavgiften utomlands då. (Ligger ofta på en 40-50kr per uttag har jag för mig)

mjoo men maestro är gratis8-)

2% är avgiften, så de är ju ändå lugnt... bara det funkar, kan bli ganska jobbigt annars:)

Spännande Nojlas...
Under mina säsonger i Zillertal har Maestro alltid vart det som gäller.
Många ggr ville dom ha x-tra betalt när man handlade med VISA.
Minns även inköp av liftkort när dom vägrade VISA.
Men Maestro va aldrig några probs...

Kan dock tänka mig att det är lite olika beroende på vart du är i Adolfs födelseland. ;-)

Gott nytt år!

// Kricke

På SPAR (supermarketen) i Badgastein tittar dom frågande på en om man försöker upp betala med ett VISAkort. Maestro är the shit där nere. Däremot fungerar det utmärkt att betala med VISA när man köper liftkort och super sig full.

Krickemannen:
Precis, det är upp och ner. På vissa ställen funkar maestro perfekt, men på vissa håll är det värdelöst. I t.ex Tyskland brukar det inte fungera.

Att visa inte skulle fungera på ställen där maestro fungerar låter knepigt? Stämmer kanske, men så vitt jag vet är maestro är en tjänst från mastercard och kräver att betalningsmottagaren är online och drar pengarna direkt från din bank. Med ett visakort är inte detta nödvändigt har jag för mig.

Well, min egen erfarenhet är i.a.f. att det var svårt med mitt gamla maestrokort utomlands, och sen jag skaffade visa har det alltid klaffat till 100%.

En sak är säker i alla fall: Cash is king! :)

Senast ändrad:
jalla dra visa eller om du är en knatte, visa ung..

splendid sa:
Nojlas sa:
Tacka vet jag VISA-kort. Funkar alltid och överallt.
Minns inte exakt hur det var i BG men i st, Anton så funkar maestro oftare än vad Visa gör konstigt nog. Men sen är det ju lite efter här nere :P
I övriga världen är jag kanska säker på att VISA är bättre. Kanske är Mastercard mer rotat i österrike än VISA? Vad vet jag...
Men vill även poängtera att just ICA-kort ska vara bra för kontantuttag. Ett av de få kort, kanske det enda, där man slipper uttagsavgift! Och det lär funka i hela världen. Om man redan har ett är det ju bra att veta...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp