Magne-Traction?

M-Hansson

Ny medlem
Magne-Traction?
Magne-traction är det så bra som tillverkarna säger?
Finns det andra lösningar för att få fast brädan i isiga backar?
Blev så jäkla less efter att ha satt mig på röva två gånger när jag skulle åka hem till stugan, och då var det grön backe.
Fast magne-traction hjälper nog inte mot afterski :)

Magne-Traction?
Det fungerar helt ok för mig. Kör på en DC Mega 153 samt en Libtech Travis Rice Pro HP 155 (Magne-Traction) föredrar Libtechen om man ska bara köra runt :) Den får bättre fäste när det är isigt.

Senast ändrad:
Magne-Traction?
Lika bra som tillverkarna säger? Dvs "TURNS ICE INTO POWDER!", nix men det funkar bättre än en vanlig stålkant. Framförallt så behåller den greppet även när stålkanten börjar bli lite slö. Men den kommer ju inte råda bot på kass teknik om det är där problemet ligger.

Magne-Traction?
Håller med xavier om att det är när kanterna blir slöa som magne traction kommer till liv. Jag ser det lite som brödknivar, har man kass knivar är brödknivar bäst. Men om man har sylvassa knivar så får man det renaste snittet med en vanlig slät kniv.

Men för att få till det så krävs att man slipar ofta, är det riktigt isigt kan det va vär att slipa var och varannan dag. Sen kan det va värt att gå över på en skarpare vinkel på kanten för att bättre grepp. Tror det flesta brädor kommer med 1 grads hängning och 89 graders kantvinkel och alpin skidor för vanliga dödliga brukar ha typ 0.5 grads hängning och kanske 88, 87 graders vinkel.

Sen påverkar ju brädans utforming greppet också, säga vad man vill om rocker på olika sätt, hit och dit men när det kommer till att kötta på kant så kan man inte slå ett stadigt spann!

Med andra ord, magnetraction är en mycket bra grej för väldigt många men verkligen inte för alla! Sen har diverse andra företag sina varianter men det verkar som att de flesta tycker att magnetraction biter bäst av dessa.

Magne-Traction?
Jag har sagt det förut och säger det gärna igen. Magne Traction är en av de största innovationerna inom snowboard någonsin. Kantgreppet på hårt underlag blir väsentligt bättre och du kan köra skärande svängar på hårt underlag med klart mindre ansträngning än med "vanliga" kanter. Att dessutom kunna ha schysst kantgrepp med slöa kanter är ju en stor fördel om man gillar att köra mycket rails.

Magne-Traction?
M-Hansson sa:
Så om ni skulle köpt en ny bräda idag så skulle ni utan tvekan ha en med MTX
Jag skulle inte börja med att välja bräda utifrån "jag måste ha MTX". Men det är en trevlig grej i synnerhet om man bara har en bräda och inte är lika störd som mig och har med sig diamantbryne och slipsten i boardbagen.

Men du kan vända på det, det finns ingen anledning att välja bort en bräda för att den har MTX. Men jag skulle först fundera ut vilken typ av camber/rocker jag vill ha.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp