Mammut - Element Barryvox

Snorkel, Pulse känner efter 2 sorters rörelser, stora, till exempel skidåkning, liftåkning m,m och små: hjärtrytm och andning.

Först så känner alltså transceivern huruvida du är begravd eller ej. Om transceivern ligger still så börjar den känna efter livstecken. Du behöver alltså inte leva rövare och bränna en massa extra syre för att bli prioriterad.

Utan att ha läst alla trådar så hävdar jag att Elementen är en grym transa! Fick möjlighet att testa den när jag gick SLAO 1:an vid Åre lavincenter. GRYM vid multippelsök speciellt i jmfr. med min trekker som kräver mer träning vid än jag kommer att lägga ner...

centralbyrakraten sa:
Snorkel, Pulse känner efter 2 sorters rörelser, stora, till exempel skidåkning, liftåkning m,m och små: hjärtrytm och andning.

Först så känner alltså transceivern huruvida du är begravd eller ej. Om transceivern ligger still så börjar den känna efter livstecken. Du behöver alltså inte leva rövare och bränna en massa extra syre för att bli prioriterad.
OK, så den har ingen gradering eller skala på livsteckenvisning, endast död eller levande? Då återstår ju frågan, i hur många % av fallen visar Pulsen att du är död fast du fortfarande lever, kan ju hända t ex pga dålig sensor eller att du slarvat och har transan i ryggsäcken?

@snorkel, Svårt att säga men det beror nog snarare på att transceivern bärs felaktigt än att sensorn skulle vara dålig. Själv gillar jag att ha transceivern i byxfickan vilket automatisk gjort mig till ett lågprioriterat offer.

Dock fick jag ett par nya brallor av Tierra, Roc Blanc, för några veckor sedan där det finns precis lagom stora fickor i stretchtyg upp över midjan. Där fungerar pulsefunktionen i alla fall för mig.

Lånar tråden lite.

Jag står i valet och kvalet mellan en Element och en Pulse. Jag är en glad amatör som får ihop cirka 20 skiddagar på ett år. Jag tänkte mest testa mina argument och se vad alla proffstyckare tycker.

Min nuvarande uppfattning är att Pulse har fler funktioner än jag har någon nytta av.

* Att kunna flagga på en redan avflaggade begravd vid flera begravda. Jag tänker att man inte kommer ha någon större glädje av detta, utan att man börja sonda eller markerar platsen med en stav eller dylikt innan man går vidare för att hitta nästa person.

* Skifta till analog sökning. Detta skulle jag nog inte börja fippla med i en skarp situation.

* Visa puls/livstecken. Fungerar bara om den jag söker efter, eller den som söker efter mig också har en Pulse. Tänker dock testa denna funktionen i nästa vecka då jag ska till fjälls med två kompisar som båda har Pulse.

*Vad jag förstår så har de samma prestanda gällande sökning, köldtålighet och batteritid. Men att Pulse omedelbart ska slå om till sändläge om jag blir tagen av lavin nummer två, medan Element står kvar i sökläge i 8 minuter innan den byter till sänd.

Just nu lutar jag mot den billigare och enklare Element där det känns att det är mindre man kan fippla med i en stressig situation. Men jag vill inte stå på en begravning och förklara att polarens liv var värd i runda slängar 1000 spänn för att jag snålade med köp av transa.

Är det något jag missat eller tycker ni att jag tänker fel med något? Bju på bara.

Bumpar tråden.

Ska köpa nytt lavinkit. Läst runt här men de flesta trådarna är gamla. Pryldatabasen över sändare/spade/ sond flera år gammal.

Så, är Elementen något att ha eller ska man ha Puls.

Jag vill ha en lätt andvänd sändare , men är Elementen så mycket sämre än Puls??

Kommer väl köra Puls på basic i 99,9% av tiden. Läser man här så är det ju lite delade meningar.
Läste på Blister Gear att man var tvungen att uppdatera sändaren om man skulle åka till ex Japan. Pga sändarens utsändnings våglängd. Kke bara är om man köpt den i USA ?!

Man måste väl kunna ta med sig Mammut's sändare om man åker till Nordamerika eller Japan och åker?!?
@centralbyrakraten

Så frågan: Pulsen är bäst ,men duger Element.

Element är enligt mig den mest lättanvänd transceivern i mellanklassen just nu. Vi var ett gäng på 5 personer som testade Element, Bca Tracker 2, Ortovox 3+,Ortovox Zoom + och Pieps Freeride, tyvärr fattades Pieps DPS sport i testet. Men alla förutom en tyckte att Element var enklast att använda och snabbast i sök efter flera begravda. Finns mycket få saker förutom storleken och vikten att klaga på.

Testet utfördes på en träningsanläggning av samma modell som den i Åre. Två av testpersonerna äger Element, en Zoom, en freeride och en person hade aldrig rört en transceiver tidigare.

Jag har A-B testad Element mot pulse i samma anläggning och upplevde då att pulsen är något snabbare/gör mindre fel när man rör sig väldigt fort.

@OHellsing

Tack för ett bra svar. Vet du något om det som skrevs i Blister att man behöver byta sändnings frekvens om man skulle åka till Japan/ Nordamerika eller är det bara Amerikanare som behöver göra det.

Och om man behöver uppgradera programvara går det väl endast göras på Puls ??

Alla moderna (efter 1980-nått) transceivers sänder på 457kHz så alla kan hitta alla (med träning såklart) , oavsett märke och modell.

W-link, det som pulse sänder extra data så som livstecken på är olika för Europa (inkl Island) och Nordamerika. Japan tillåter enl. Wikipedia inte W-link.

Pulse-funktionen är jag personligen väldig kluven till. Har alla den så är det såklart toppen, men har bara ett par i gruppen det så inbjuder det till vissa moraliska dilemman.
Tänk dig att du åker i en grupp på 5 personer där 2 har Pulse-funktionen på sina transceivers och resten har element. Allt går åt helvete och 3 blir begravda i en lavin, två med element och en med pulse. Du har en pulse och ser livstecken på den begravda pulsen, den ligger 30m bort. De andra två hittas 10 respektive 12m bort. Vem/vilka gräver du upp?
Det går att göra scenariot ännu elakare mot din moraliska kompass, men jag tror du förstår varför iaf jag är lite kluven.

PS. Bootfitta svarade faktiskt på din fråga på enklast möjliga och faktiskt korrekta sätt.

Senast ändrad:

@OHellsing ok det är bara W-linken som är annorlunda ..

Tack för att du tog dig tid att reda ut sakerna för mig.

Japp
@Bootfitta gjorde det, det var inte meningen att vara respektlös på något sätt. Skulle skojja till det lite men glömde smileyn. Mitt fel.

Senast ändrad:
Tjena skulle behöva skicka in min Element Barryvox på kalibrering eller functional test som de säger i manualen. Tyvärr står det inte vart man kan skicak in den, efter lite googlande har jag kommit fram till att det ska stå på orginalförpackningen som sedan länge är borta.

Någon som har förpackning kvar och kan kolla upp om detta står på den, eller bara råkar veta vart och till vem jag kan skicka den?

Tack Jonny

Sändare som ska in på 3års service skickas ner till Mammut i Tyskland, antingen går du till butiken du köpte den i som ibland har det som service att skicka ner sändarna gratis om de är köpta hos dem. Eller lämna in den hos vilken mammut återförsäljare som helst så kan de skicka ner den mot fraktkostnad, själva servicen kostar ingenting om inget måste fixas med sändaren. Hela förloppet tar normalt ett par veckor så gör det i god tid om du ska resa iväg med den.

@Vattendroppe Gör dem det?! Det här måste jag kolla upp, kan spara mycket tid och huvudbry för en annan!

Senast ändrad:
Blidee sa:
Sändare som ska in på 3års service skickas ner till Mammut i Schweiz, antingen går du till butiken du köpte den i som ibland har det som service att skicka ner sändarna gratis om de är köpta hos dem. Eller lämna in den hos vilken mammut återförsäljare som helst så kan de skicka ner den mot fraktkostnad, själva servicen kostar ingenting om inget måste fixas med sändaren. Hela förloppet tar normalt ett par veckor så gör det i god tid om du ska resa iväg med den.

@Vattendroppe Gör dem det?! Det här måste jag kolla upp, kan spara mycket tid och huvudbry för en annan!
Till mammut japp men till Tyskland är det ;) Gjorde det förra året och skickade den till Tyskland och fickt tillbaka den från Tyskland.. :P

Tillbaka
Topp