Månadsavgift för säsongs liftkort

BataZion

Ny medlem
Varför inskaffar inte skistar så man kan betala sitt säsongs liftkort som man gör med ett gym kort?
Man delar upp från den tiden man köper liftkortet tills 2 maj så får man endå betala samma summa men istället för att ta halva lönen på en månad så blir det lättare för alla fattiga säsongare och en och annan mindre rik Åre bo också.

En enkel anledning är nog att det skulle ta en jävla tid i kassan om folk skulle stå och börja fixa med sån skit, men vad vet jag.

Jo man vi säger så här att dom som vill ha det måste ansöka om det genom hemsidan.
Betala första månadsavgiften och man skulle till och med kunna göra så att det går via autogiro.
Sen är det bara gå dit med sin kåd man får när man har gjort det tar med den till kassan ler stort och tar sitt kort och sen glida iväg med sin liftbricka =)
I am the problem solver!

Det blir ganska mycket krångel. Den erfarenheten jag har av säsongare är att de inte direkt sparar sina pengar. Kommer bli skulder och grejer. Istället för att lägga energi på att skicka ut påminnelser så får de pengarna direkt och mer behöver de alltså inte bry sig. Blir ett himla spring i skistarshop annars.

Har man inte råd så har man inte råd. Man ska inte leva över sina tillgångar. Svårare än så är det inte. Tråkigt och hårda ord, men sant.

Är det inte enklare och smartare att planera sin ekonomi i förväg? Inte svårt direkt om man har viljan!

"Hårda" ord men det är faktiskt inte svårare än så. Klart det är sjukt surt att inte kunna åka förns lönen kommer men sånt är livet. - Allt styrs av pengar :(

köper du årskort på gym betalar du väl inte per månad? Det är om du köpar månadskort men det skulle de ju kunna ha i backen. 30dagar liksom. Eller så har du årskortpris men det tar blir ogiltit om du inte betalar varje månad. Men då kommer folk bara betala när de kan åka och då tjänar de inte ett skit på att ha årskort.

Du kollar på förmycket lyxfällan Vanita =P
Skistar får ju sina pengar endån. Om man inte betalar sina räkningar så hamnar man hos kronofogden och vem vill göra det? Jag tror till och med att dom får mer pengar och folk inte betalar sina räkningar. Så dom kommer ju bara tjänat på det systemet.

Och om du ska tänka så då borde ju alla säsongare betala säsongs hyra istället eftersom dom inte sparar sina pengar. Jag köper inte riktigt den förklaringen. Sorry!

Jag tror skistar får fler som köper liftkort om det här systemet skulle sättas in.
Jag skulle kunna fylla en hel tidning med namn med folk som va här hela säsongen förra året men månad efter månad inte fick ihop till ett helt liftkort även om dom ville. Det är för mycket supa press här uppe. Men räkningar måste ju gå före supa så då hade dom haft råd.
Så hade det varit en månadskostnad hade nog mer än hälften av dom ha åkt iaf.
Få njuta av berget bör alla få göra och varför inte hjälpa folk som behöver hjälpen alla har inte rika föräldrar!

Sen så hade jag förstått det där resonemanget med att det hade varit krångligt att skicka ut påminnelser om dom bara hade en anläggning.
Men skistar är Sveriges största bolag inom sin bransh så det är nästan pinsamt att dom inte har kommit på en sån här lösning tidigare!

ShredTed sa:
köper du årskort på gym betalar du väl inte per månad? Det är om du köpar månadskort men det skulle de ju kunna ha i backen. 30dagar liksom. Eller så har du årskortpris men det tar blir ogiltit om du inte betalar varje månad. Men då kommer folk bara betala när de kan åka och då tjänar de inte ett skit på att ha årskort.
Du kan betala ditt årskort oftast månadsvis iaf på alla ställen jag har tränat!
Vad som gäller då är att du har bundit dig dit. Så vare sig du tränar lr inte tränar så måste du betala endån!

I mina øron låter det som ett plåster på ngt som aldrig varit ont och ger bara onødigt arbete før något som redan verkar fungera otroligt bra?

Självklart skulle de kunna föra införa delbetalningar som kommer via faktura. Men problemet trådstartaren har tagit upp är så pass litet att det inte är något att bry sig om, hur många säsongare skiter i att köpa säsongskort liksom?
Att man ska gå in och köpa månadskort tjänar ingen på, möjligtvis Skistar som kan ta ut mer per månad för ett månadskort än vad man gör för ett säsongskort.

BataZion sa:
Du kollar på förmycket lyxfällan Vanita =P
Skistar får ju sina pengar endån. Om man inte betalar sina räkningar så hamnar man hos kronofogden och vem vill göra det? Jag tror till och med att dom får mer pengar och folk inte betalar sina räkningar. Så dom kommer ju bara tjänat på det systemet.
Nej, Skistar kommer inte tjäna mer pengar på att folk betalar via inkasso eller kronofogden. Det är inte Skistars problem att folk inte betalar utan det är kreditbolagets. Skistar får sina pengar direkt från kreditbolaget även om du som kund inte har betalat själva krediten.

Håller med resten att det nog bara skulle innebära onödigt arbete. Skistarshop skulle få onödigt långa köer när folk ska in för att ladda på sina kort varje månad. för det är väl det som skulle behövas då kortet annars skulle låsas. och allt pappersarbete med fakturor.
Tror faktiskt inte att detta är ett så stort problem att det är värt en "lösning"

Senast ändrad:
Men seriöst! Hur många är det inte som går och köper massa saker när de egentligen kan spara dom pengarna? Att spara undan 4500 spänn är inte svårt! Kan man inte det så har man ju inte råd. Att många, precis innan backarna öppnar, lägger ca 7000 på nya kläder är det ingen som reagerar över. Det är ofta inte ens ett behov utan bara det att jag inte vill ha samma outfit två år i rad. Självklart blir grejerna slitna efter drygt 100 dagars åkning och det finns faktiskt ett behöv av nytt men åkningen är ju, som jag ser det, viktigast. Jag måste ju prioritera!

Ska inte propagera över hur ni ska använda era pengar. Det är inte det som den här tråden handlar om men börja tänk lite! (Kan även tillägga att jag själv inte är ett praktexempel!)

Lite mer om ämnet:
Den längsta perioden du kan köpa liftkort idag är 16 dagars (förutom säsongskort), vilket kostar 2690;- som vuxen. Det är billigaste priset (onlinepris). Dubblar du 16 så blir det 32, alltså ungefär en månad. Dubblar du 2690 blir det 5380;-! Skulle det nu finnas månadskort så skulle det ju bli billigare än det dubbla av 16 dagar men tror inte det skulle kunna bli mer än et tusenlapp billigare. WIPS så är du på samma summa som säsongskortet! Känns som det kan vara därför denna lösning inte finns.

Sammanfattning av min lilla rapport är alltså att:
Säsongskorten är reda sjukt billiga (mycket pengar, men billiga)! Jag menar..skulle jag betala månadsvis vill jag nog inte lägga mer än 600 spänn. Det är vad bar, ungdomar och seniorer (reducerat pris) betalar för två dagar!
Månadskort fungerar alltså inte. Tråkigt men sant..

Autogiro betyder att pengarna dras automatiskt.
Om man får fler kunder så är det inte onödigt arbete.
Hur många tror du av alla som tar det här kommer inte betala sina räkning när den kommer?
Finns säkert nån lr några men den siffran hade varit minimal jämfört med alla som hade betalat sin räkning.

Sen så tjännar dom vist mer pengar dom får ju iaf första påminnelseavgiften innan den går till inkasso osv.
Jag kände en hel del folk som ville köpa liftkort när dom kom men dom va tvugna att vänta till slutet av januari lr februar för att köpa det.
För dom människorna hade säsongen sett bättre ut om detta system hade funnits. Dom för betala exakt lika mycket som alla andra för sitt liftkort men dom får bara åka hälften av tiden så som det ser ut nu. Jag tycker det är fel!
Vist blir det mer jobb men om det blir mer jobb för dom så måste dom anställa lite mer personal och på så sätt får fler jobb.
Finns inga förlorare i det här win win win win för alla =P

Men om man delar upp 4500 på 5 månader blir det 900 kr i månaden.
Jag betalar hellre så och super mindre varje månad än att få lägga mer än halva lönen en månad!

Senast ändrad:
BataZion sa:
Autogiro betyder att pengarna dras automatiskt.
Om man får fler kunder så är det inte onödigt arbete.
Hur många tror du av alla som tar det här kommer inte betala sina räkning när den kommer?
Finns säkert nån lr några men den siffran hade varit minimal jämfört med alla som hade betalat sin räkning.

Sen så tjännar dom vist mer pengar dom får ju iaf första påminnelseavgiften innan den går till inkasso osv.
Jag kände en hel del folk som ville köpa liftkort när dom kom men dom va tvugna att vänta till slutet av januari lr februar för att köpa det.
För dom människorna hade säsongen sett bättre ut om detta system hade funnits. Dom för betala exakt lika mycket som alla andra för sitt liftkort men dom får bara åka hälften av tiden så som det ser ut nu. Jag tycker det är fel!
Vist blir det mer jobb men om det blir mer jobb för dom så måste dom anställa lite mer personal och på så sätt får fler jobb.
Finns inga förlorare i det här win win win win för alla =P

Men om man delar upp 4500 på 5 månader blir det 900 kr i månaden.
Jag betalar hellre så och super mindre varje månad än att få lägga mer än halva lönen en månad!
Om att åka till Åre och göra en säsong inte var ett spontant infall så borde man ha haft möjlighet att spara sina surt förvärvade slantar? 4500kr är som sagt inte så mer än 900kr i månaden i 5 månader precis som du sa.

Och precis som denisan säger så är väl själva åkandet huvudsyftet med att ta sig till Åre och inte att köpa nya grejer. Har man inte utrustning så fine...köpt det. Jag sj har lyckats spara ihop till samtliga säsonger utan problem och köper först av allt säsongskort.

För er som inte har möjlighet/begåvning till att hushålla med pengar så är det bara att skaffa ngt kreditkort ;)

Haha dom som inte har "begåvningen" lär ju knappast kunna hantera ett kreditkort! ;P

If it ain't broke, don't fix it. Sjukt mycket mer strul, håller man sitt skit enkelt så slipper man missförstånd och strul från inkasso.

Många skiter i sina söta fönsterkuvert och lyssnar endast till den finnlandsklingande dialekten av jarmo med hästsvans och skinväst, vem fan skulle slå dövörat till när man ligger med ögonbindel i ett grustag.. Blir jävligt struligt för skistar att anlita jarmo för några bummare i åre som inte pröjsar och Gunvor på svea inkasso har helt enkelt inte samma pondus så hon blir lätt ignorerad.

Vill man åka får man helt enkelt dega upp, är man uppe för att åka så bör man ha en budget som täcker dom ca 4laxen kortet kostar. Är man uppe för att vara packad så kan man stanna nere i byn.

denisan sa:
Haha dom som inte har "begåvningen" lär ju knappast kunna hantera ett kreditkort! ;P
bfo-rlmente.jpg

somebody sa:
If it ain't broke, don't fix it. Sjukt mycket mer strul, håller man sitt skit enkelt så slipper man missförstånd och strul från inkasso.

Många skiter i sina söta fönsterkuvert och lyssnar endast till den finnlandsklingande dialekten av jarmo med hästsvans och skinväst, vem fan skulle slå dövörat till när man ligger med ögonbindel i ett grustag.. Blir jävligt struligt för skistar att anlita jarmo för några bummare i åre som inte pröjsar och Gunvor på svea inkasso har helt enkelt inte samma pondus så hon blir lätt ignorerad.

Vill man åka får man helt enkelt dega upp, är man uppe för att åka så bör man ha en budget som täcker dom ca 4laxen kortet kostar. Är man uppe för att vara packad så kan man stanna nere i byn.
well put! :)

För övrigt så är Jarmo är inte en så dålig kis när man lärt känna honom.

ingen dum idé faktiskt...

Låt oss säga att betalning inför ny månad sker alltid i förskott, då kan ju alltid ski-datan hålla reda på om ditt kort skall släppas igenom liftgrinden eller inte... alltså betalar du inte så får du inte åka mer lift.

Allt kan dessutom ske via bankens autogiro varje månad.

Detta skulle kunna vara en grej också för vanliga skidgäster och bybor.

Det är inte bara att punga upp pengar för en hel falmiljs liftkort. Så absolut skulle det vara en bra grej för många. Rena drömlösningen. MEN det kostar!

Hur skulle det se ut om hela vårt samhälle var uppbyggt av avebtalningar? Tycker det är tillräckligt som det är idag.

Var och varannan gäst skulle antagligen välja detta system och det blir alltför mycket jobb, vilket leder till högre kostnader.

Skistar lär ju snarare tjäna på att du köper ditt liftkort senare Aydin. Du betalar lika mycket, men kan inte börja ta plats och bruka backen förrän efter en månad efter.

De enda som förlorar på det är de som inte har råd att köpa liftkort direkt/när så önskas.

Jag själv är ingen säsongare jag bor i Åre året runt.
Jag har en hund som ska ha mat mobilräkning internätt räkning elräkning hyra osv. Och jag både äter mat och röker cigg en och annan snusdosa köper jag med.
Att bo i Åre är betydligt dyrare än att bo i en annan ort nån annanstans. För mig hade detta varit en underbar lösning.
Förstår att många lyfter på ögonbrynet när dom ser denna frågan men då tjännar dom ju betydligt mer än 10k i månaden efter skatt.
Testa och räkna hur mycket du hade haft kvar efter de om du skulle betala för allt jag har räknat upp sen och försök övertala mig att detta är en dålig ide!

Man väljer själv sina utgifter. Har man inte råd med liftkortet efter dessa kanske man har prioriterat fel?

Har själv en årslön som förmodligen inte ens hade räknats som dräglig enligt socialen, ändå har jag råd att åka på säsong och köra en schysst bil.

Senast ändrad:
förstår tanken när de kommer till familjer där de kanske två tre barn som vill ha säsongskort på vintern. då kanske inte alla ha råd att lägga undan dem där tusenlapparna gånger 2-3 på en månad.
så på de sättet borde skistar vara lite mer flexibelt.

Annars kan man alltid göra en egen avbetalningsplan från säg juni-oktober då har man sina 4500 när det är dags att köpa sitt kort. Kirrat å klart!

SwedishMountain sa:
ingen dum idé faktiskt...

Låt oss säga att betalning inför ny månad sker alltid i förskott, då kan ju alltid ski-datan hålla reda på om ditt kort skall släppas igenom liftgrinden eller inte... alltså betalar du inte så får du inte åka mer lift.
Tänkte på det också. Idén i sig är bra, problemet tror jag är att varje delbetalning blir för liten. Ponera att jag köper ett säsongskort för ungefär 4500sek. Beloppet delas upp på fem delbetalningar á 900sek styck, det vill säga ungefär 1000sek mindre än vad ett veckokort kostar (pris för vuxen under högsäsong).

Alltså skulle Skistar förmodligen förlora en hel del på denna delbetalning. Många veckoturister skulle förmodligen välja att köpa säsongskort och delbetala dessa, men då endast göra en eller möjligtvis två delbetalningar och sedan strunta i resten? Man skulle alltså kunna köpa ett tvåmånaders säsongskort för 1800 spänn. Åtta veckor till priset av två!

Detta skulle kanske gå att lösa på något sett? Förlusten/skillnaden blir dock ej lika stor om man räknar på försäsongspriser.

Håller mitt resonemang?

Edit: Går kanske att lösa genom ett avtal där kunden förbinder sig att betala alla delbetalningar till Skistar? Betalar man inte blir då följderna värre än att man bara inte kommer igenom liftspärren.

Edit2: "Åtta veckor till priset av två!" Åtta veckor till priset av en, ska det naturligtvis vara.

Senast ändrad:
Amen to that det är så jag tänkte.
Jag är nog helt OT nu men faaaaaaaaaaaan vad jag älskar att dansa =P

BataZion sa:
Jag själv är ingen säsongare jag bor i Åre året runt.
Jag har en hund som ska ha mat mobilräkning internätt räkning elräkning hyra osv. Och jag både äter mat och röker cigg en och annan snusdosa köper jag med.
Att bo i Åre är betydligt dyrare än att bo i en annan ort nån annanstans.
Fast allting handlar om att prioritera. Slår man ut ett säsongskort för 4500 kronor på fem månader blir det 900 kronor i månaden, vilket inte är särskilt mycket. Man får ju hushålla med pengarna och skulle jag haft svårt att få det att gå ihop ekonomiskt hade jag givetvis droppat utgifter för cigaretter och snus. Jag tror att de två + alkohol är en betydligt högre utgift än vad folk tror/vill tro. Fast sen är det ju upp till var och en var man prioriterar.

Väljer man att bo året runt i Åre så vet man ju på något sätt också vad man ger sig in på. Och hyra, räkningar och hund hade du antagligen haft oavsett var du än bott.

När jag flyttade upp till Åre hade jag aldrig någonsin varit här förut.
Jag viste inte att standarden att leva här är dyrare än andra ställen.
Att du får mindre kvar av lönen för att du betalar mera i skatt.
Att det finns ett minimalt utbud på jobb från maj till lucia så man får ha 2-3 jobb för att överleva!
Jag va väldigt naiv och tänkte att allt löser sig.
Men efter ett år här så märker jag att vissa förändringar hade behövts för att underlätt för vissa och samtidigt låta alla njuta av glädjen. Ok att 95% av folk som bor här i centrala Åre är överklass det förnekar jag inte men vafan ni kan ju inte vara sånna egon och böra se längre än era egna näsor.
Både jag och min tjej ska ha lift kort så då blir det att vi får köpa mitt ena månaden och hennes nästa det är ju bara löjligt att hon ska få vänta så länge för jag är mer kåt på att åka.
Hade detta systemet funnits hade vi båda kunnat köpt våra lift kort samtidigt
Men jag vill att alla som vill ska få vara med, vare sig du har rika föräldrar som du bara behöver lyfta på luren så får dom pengar till den stackars underklassens barn som gör allt för att överleva. Det ska inte spela roll vem du e alla borde få njuta ska det va så svårt att hålla med om det??
Jag menar sluta va så jävla mån om att det är bara ni som ska få åka på ert exklusiva berg. Att det inte hade varit lika "fint" om vem som helst hade kunnat åka där. Ni borde skämmas!
SVERIGE BEHÖVER FÄRRE EGON!
Och fler folk som ser lösningar inte problem som resten av er folket som lever här i världen.

Saken är väl den att det inte finns något större problem egentligen? Man gör det man har råd med eller så skippar man det. Företagen har ingen skyldighet att göra så att du har råd att köpa deras produkter. Så du kan ju välja bort cigg, snus och andra "onödigheter" och lägga de pengarna på liftkort eller så flyttar du till en stad du kan få jobb under vår sommar och höst och bor i Åre under vintersäsongen. Onödigt mycket gnäll på ingenting. Och att man är inte ego för att man tänker realistiskt.

helt seriöst ! om du och din tjej inte får ihop pengarna till liftkortet får du väll göra som alla jävla ungar har gjort någon gång i livet. krypa till pappa med svansen mellan bena och be att få låna dom där pengarna!

för övrigt betala jag hela mitt gymkort i förväg! precis som med ett liftkort ;)

Nu är väl liftkort inget som behövs för att överleva utan får i mitt tycke anses vara en lyxprodukt. Har man inte råd får man helt enkelt hitta en annan hobby eller skaffa sig mer pengar.
Finns väl månadskort att köpa isåfall om det bara handlar om temporärt likviditetsproblem, men anledningen till att de är dyrare är bl.a. att det är större administrativa kostnader för företaget.
Att kalla folk för egon bara för att du inte kan få ordning nog på din ekonomi tycker jag är lite onödigt, se över dina utgifter istället. Du har ju valt ett "lyxliv" iom att du flyttade till Åre, funkar det inte så får du väl flytta därifrån!

Bata, läste du mitt inlägg? Det handlar bara om prioriteringar, för att ha råd med en säsong hade jag valt bort allt annat om jag hade kort om pengar. Lägg ner tobaken och krökat så tjänar på kalaset och kanske tom kan unna dig en resa till någon annan anläggning?

Du gör en struts av en fjäder. Här löser folket problemen som egentligen inte bör finnas om man tänker någorlunda ekonomiskt men du vägrar lyssna.. Ligger långt under genomsnittslönen men har fortfarande råd att vara ledig 5 månader och åka skidor, grinar inte över ett säsongskort som kostar mellan 7-8000kr.

Har du inte råd att lägga undan 375kr i månaden till ditt liftkort så sluta rök och snusa, där sparar du lätt in cashen och vips, både du och bruden kan åka från dag ett. Skidåkning är inte speciellt dyrt, om du slår ut det på hur mycket bang for the buck du får så sluta tjata om överklass och ungar som får allt. Vill man så går det även om man är underbetald och får slita hund.

Jarle sa:
Bata, läste du mitt inlägg? Det handlar bara om prioriteringar, för att ha råd med en säsong hade jag valt bort allt annat om jag hade kort om pengar. Lägg ner tobaken och krökat så tjänar på kalaset och kanske tom kan unna dig en resa till någon annan anläggning?
Men Jarle...didnt you hear?! "Det är för mycket supa press här uppe" :rolleyes:

PNyberg sa:
Jarle sa:
Men Jarle...didnt you hear?! "Det är för mycket supa press här uppe" :rolleyes:
alltså de där köper jag inte. Visst de är mkt fester och sånt i Åre men att självklart ska man iaf som Vuxen kunna stå emot om man inte har råd. Beror ju på vad man har för priotering, de lönar sig i slutändan att stå över att festa ibland. Grupptryck finns de kan jag inte förneka de upptäckte jag under min första säsong men som sagt står man över så har du med dig sen att du kan säga nej.
För familjer med tajt ekonomi förstår tanken med månadskort, men som många har sagt de är faktiskt inte så dyrt att åka skidor om man nu faktiskt slår ut de på antal månader och hur mkt du får åka.
Dra ner på något annat om de är så att du/ni har råd med liftkort.

Okej jag tycker inte att det låter som ett helt fel system, väldigt enkelt att lägga upp för dem och då kan dom ju ta ut en liten extra avgift för det.
Visst ni pratar om prioriteringar och att inte supa. Men sen finns det ju de barnfamiljer som kanske har tre åkande barn plus att dom själv åker. Jag ser fördelar och varför skulle detta vara omöjligt. man kan ju redan börja betala liftkortet tidigare.

EnterMan sa:
Okej jag tycker inte att det låter som ett helt fel system, väldigt enkelt att lägga upp för dem och då kan dom ju ta ut en liten extra avgift för det.
Visst ni pratar om prioriteringar och att inte supa. Men sen finns det ju de barnfamiljer som kanske har tre åkande barn plus att dom själv åker. Jag ser fördelar och varför skulle detta vara omöjligt. man kan ju redan börja betala liftkortet tidigare.
Skönt att se att andra folk ser fördelar i det här.
Jag kräver ingenting. Jag lägger fram ett förslag som jag själv tycker låter rätt rimligt.
Sen att andra inte tycker det låter som en bra ide helt ok. Men om man inte gör sin röst hörd så händer det ju aldrig nått häller.
Jag lyser upp ett problem som finns sen hur stort andra ser på det kan jag ju inte göra nånting åt.
Men jag är ju inte ensam iaf av att känna att det här är en bra lösning.

Tillbaka
Topp