Många tjejer?

emelie_J

Ny medlem
Många tjejer?
Jasså.. Vad rekommenderar du för trick att börja med då? Om man inte har twin tips.. Är det en fördel om man får med i en klubb?

Många tjejer?
Först och främst ska man lära sig hoppa vanligt och göra grabs och så. När man kan det bra så kan man börja med 180 och sådant och då är det en fördel med twintips... men har inte du ett par salomon 720 skidor?

Många tjejer?
jo d är mest killar som jibbar... ja var rätt så ensam när ja började...men förra året så så la en av min kompisar av me snowboard å började me skidor istället åsså va vi två...man behöver inte ha twintips ibörjan...ja började me ett par gamla storslalomskidor...dom va lätta i luften men inte särskilt mjuka å landa med...

Många tjejer?
Är det många tjejer som hoppar?
Provade lite förra året o skulle vilja.. Eller SKA satsa lite mer i år..
Fast jag är lite feg utav mej..
Och måste man ha twintip i början??
Tack på förhand..

Många tjejer?
Nja, majoriteten av de som hoppar är killar. Men tjejer som hoppar får helt klart mer uppmärksamhet =) Nä man behöver inte ha några twintips när man börjar att lära sig hoppa. Men när du känner att du vill börja landa baklänges och göra sådant som man endast kan göra på twintips så rekomenderar jag dig att köpa ett par!

Det blir caprun för dig på lovet va? ha det bra...

Många tjejer?
tips för att bli bra på att hoppa (från en som hoppat en hel del).

1. hoppa alltid i hopp som du tror är över din förmåga.
2. ladda mer än du tror
3. tveka inte (andra komer över platån, det gör du med).
4. om man inte ridkerar nåt så uppnår man ingenting.
5. jag känner flera som har spenderat säsonger i alperna och ändå inte fetar på nåt i hoppen (suger) i backen ... det är tankvärt.
6. var avslappnad i upphoppen
7. satsa på att komma över och landa cleant innan du försöker göra nåt..
8. tro mig, om man får riktigt fet höjd och tid i luften, då är det mycket enklare än du tror att göra cleana grejer..

over and out

Många tjejer?
En sak som är viktig,som jag också måste förbättra eller tänka på är frånskjutet (i upphoppet). Trycker man inte ifrån ordentligt så får man ingen kontroll i luften. Det resulterar i dålig balans, tappad höjd, osäkra landningar och antagligen en hel del "onödig" smärta.

Rock on!

Många tjejer?
Det där som Walter Gropius skriver om att ladda mer än du tror stämmer 9 av 10 ggr men den där 10 ggn är inte så kul. jag var i sälen och åkte och fick för mig att jag skulle hoppa på ngt big jump, tänkte just på det här att man ska ladda mer än vad man tror. Jag åkte mot hoppet i rätt hög fart...tog sats...och landade. problemet var bara det att jag hoppade ca 10-12 mater för långt och landade helt platt. Resultat: Muskelfästet under knät gick åt helvete. Ladda mer än du tror men var försiktig!!!

//magnus

Många tjejer?
Nu tror jag du överdrev en aning? 10-12 meter? Jaja. Iaf, när du börjar hoppa, börjar köra lagom hastighet, på ett hopp som har platå, men kicken skall INTE vara högre än platån. (mao inga sådana hopp du ser i filmer, där du har en kick, sen så går det lodrätt ner 3 meter, sen kommer platån och den är x antal meter, och sen kommer landningen).

Börjar köra, lite försiktigt, kolla hur långt du flyger med olika hastigheter, och sen så satsar du lite extra för att komma över hela skräpet. Man lär sig hur mycket man behöver satsa, det tar inte så lång tid. Som så många andra har sagt, det är lättare att landa i landningen än på platån... Där studsar man bara som en lite boll. Luta dig också framåt i landninge, så du har kroppen i en 90 graders rät vinkel mot landningen (alltså, du skall inte landa med kroppen helt rakt upp, utan något framåtlutad, detta för att inte rammla bakåt i hoppet...)

Lycka till...

Många tjejer?
Klart att jag övrdrev :-)

grejen var i allafall att jag hoppade längre än jag skulle ha gjort där av den platta landningen.
Se till så att du landar i backe.

Många tjejer?
Det är ju helst klart att rekomendera att hoppa och landa i pudersnö, då bruakr man lära sig hur man ska gå in i hoppet, sen man man försöka lära sig att landa.

Många tjejer?
för att citera alla som redan svarat. till en början behöver man inte twintips. jag har kört i nästan två säsonger på ett par vanliga pistsmiskare. o istället för att börja snurra har jag satsat på höjd o längd, vilket jag tror är bra. för då får man upp självförtroendet lite. men börja o bara kör så du ser till o ha kontroll i luften, sen kan du lägga på grabs(kolla in tricklexikonet, lille jacob förklarar jättebra=) )

Många tjejer?
Tycker också att det är för få tjejer som syns i hoppen =( Själv hoppar jag bara stora hopp föt att få in känslan kommer till vintern med trix!!
Hade gött

Många tjejer?
Jag brukar bara köra lite grabs, kan inte så mycket än men jag tänkter då åka skidor varje ledig timme på vintern! Klarade min första rail förra vintern,kändes otäckt först men sen blir man van vid den lilla upphöjningen, efter det kan man inte släppa railen ur sikte:D Mer tjejer behövs! Och jag vet att alla redan sagt detta men nej, man behöver inte ha twintips i början, jag åkte på hyrda slalom ''carving'' skidor. Börja smått så utvecklas du snabbt:D
Ha det bra!

Många tjejer?
Jag brukar köra snurrar från vanlig 180 till vanlig 540 och sen sw snurrar upp till sw 540, volter ibland och sen lite rails fasst jag föredrar mer hopp.
Jaa absolut fler tjejer behövs!! :)

Många tjejer?
år 2002 fanns de kanske inte tjejer som hoppa men nu e de ju 2008. tycker ja ser rätt många som kör. jag vet inte om ja tycker de behövs fler. dom som vill åker väl. man kan ju inte tvinga nån

Många tjejer?
Mans_Hilling sa:
Nu tror jag du överdrev en aning? 10-12 meter? Jaja. Iaf, när du börjar hoppa, börjar köra lagom hastighet, på ett hopp som har platå, men kicken skall INTE vara högre än platån. (mao inga sådana hopp du ser i filmer, där du har en kick, sen så går det lodrätt ner 3 meter, sen kommer platån och den är x antal meter, och sen kommer landningen).

Börjar köra, lite försiktigt, kolla hur långt du flyger med olika hastigheter, och sen så satsar du lite extra för att komma över hela skräpet. Man lär sig hur mycket man behöver satsa, det tar inte så lång tid. Som så många andra har sagt, det är lättare att landa i landningen än på platån... Där studsar man bara som en lite boll. Luta dig också framåt i landninge, så du har kroppen i en 90 graders rät vinkel mot landningen (alltså, du skall inte landa med kroppen helt rakt upp, utan något framåtlutad, detta för att inte rammla bakåt i hoppet...)

Lycka till...
10-12 meter är inte omöjligt ;)

Många tjejer?
Nej, såklart, man kan ju inte tvinga nån tjej att åka, men jag menar....här uppe ser jag då inte många? Jag såg en tjej förra vintern plus jag, det blir typ 2 pers. Skulle bara vara roligt om man var ett gäng som åkte och filmade/fotade lite grann.

Många tjejer?
Walter_Gropius sa:
tips för att bli bra på att hoppa (från en som hoppat en hel del).

1. hoppa alltid i hopp som du tror är över din förmåga.
2. ladda mer än du tror
3. tveka inte (andra komer över platån, det gör du med).
4. om man inte ridkerar nåt så uppnår man ingenting.
behöver jag gissa på att walters skidkarriär har varit full av skador...

Många tjejer?
jag tycker att de är LAME att åka me tjejer. tjejer är oftast rätt mesiga och säger typ: neej du behöver inte göra de där om du inte vill, neeeej du kan göra de en annan dag, neeej ja vååågar inte blaha blaaha
tror inte att nån tjej har peppat mej nånsin till att göra nya grejer utan de är de bara killar som har gjort.
oftast är de roligt att ha nån tjej med bara hon inte e feg men asså vill man lära sej nåt nytt e de värdelöst att bara va me tjejer.

Många tjejer?
Ja, så kan det ju också vara, men om man inte har killar att åka med dåh? Vad ska man göra då? Jag åker tex inte med några killar (ännu iaf) och min tjejkompis peppar då mej lika mycket som de flesta killar skulle göra, och hon åker bara slalom ( no offence till slalomåkare). Det jag skulle vilja säga till de tjejer som redan åker är Våga Mera!

Senast ändrad:
Många tjejer?
Viken_80 sa:
Det där som Walter Gropius skriver om att ladda mer än du tror stämmer 9 av 10 ggr men den där 10 ggn är inte så kul. jag var i sälen och åkte och fick för mig att jag skulle hoppa på ngt big jump, tänkte just på det här att man ska ladda mer än vad man tror. Jag åkte mot hoppet i rätt hög fart...tog sats...och landade. problemet var bara det att jag hoppade ca 10-12 mater för långt och landade helt platt. Resultat: Muskelfästet under knät gick åt helvete. Ladda mer än du tror men var försiktig!!!

//magnus
det stämmer. för er killar. tjejer laddar 98 % av gångerna för lite.
oftast så landar tjejerna på nollen (mit mellan platån & landingen) och sabbar korsband, muskelfästen, miniskrar mm.

börja med 180'¨s överallt, på marken, små handbygda kickar som kanske är 50 cm höga. i större kickar kör du airs tills du känner att du har kontroll.
sen börjar du med 18os, sväng inte för mkt i inrunnet. och tänk på hur du lägger vikten. det är vanligt med övervikt åt något av hållen.

imitera andra som du tycker har skön stil, och var inte rädd för å fråga andra som hopppar, dom flesta ger chyssta svar.

be gärna någon filma dig så vet du vad som går galet!

gooo giiirl

Senast ändrad:
Många tjejer?
tittti540 sa:
jag tycker att de är LAME att åka me tjejer. tjejer är oftast rätt mesiga och säger typ: neej du behöver inte göra de där om du inte vill, neeeej du kan göra de en annan dag, neeej ja vååågar inte blaha blaaha
tror inte att nån tjej har peppat mej nånsin till att göra nya grejer utan de är de bara killar som har gjort.
oftast är de roligt att ha nån tjej med bara hon inte e feg men asså vill man lära sej nåt nytt e de värdelöst att bara va me tjejer.
hahahahahahaha......såvvida du inte åker med mig då! ;)

Många tjejer?
lleberg sa:
Det är ju helst klart att rekomendera att hoppa och landa i pudersnö, då bruakr man lära sig hur man ska gå in i hoppet, sen man man försöka lära sig att landa.
snarare inte, det är svårare o landa i puder, hitta ett mjukt hopp istället! tex ett nypistat.

Tillbaka
Topp