Mantra vs SFB

Mantra vs SFB
Hej!

Och låt mej omedelbart få ursäkta min svenska, som inte alls är perfekt. Va förvänter ni ändå av en norrbagge...!? :P

Oavsett, så har jeg just bestäld et par Line SFB 2012, i 184cm, från Sport Conrad, og undras lite om några av er har erfarenhet med SFB kontra Völkl Mantra i samma längd (2008-modell, altså utan tip rocker)

Jag är 180cm og väger lite över 100 kg, og har bra pistteknik (avanserad minus). Har åkt skidor i 7 år, ungefär 15-20 dagar värje sesong. Jag åker tils nu üngefär 60-40 (men går nu mot 50-50) piste vs off-piste. Och jag önskar att åka mer off-piste.

Min fråga är hur beter SFB sig i pisten kontra Mantra? Jag tycker fortfarende att det er kul att köra carving runs (inte i isiga/hårda pister med World Cup-prepp)
Jag är jättenöjd med Mantra som allmountainskida, men i mjukara snö, tills eksempel puder, så dyker den lite väl mycket, og den känns lite tung att få med sig i sväng.

Det är kanske dumt att fråga det här EFTER att man har bestäld SFB, :D, men jeg har efter grundigt research kommit fram til at det är en hyfsat bra skida, som funkar bra som allmountainskida, båda til att carva omkring med på berget, och att rocker-konstruksjonen gör den tills ett MYCKET bättre val för off-piste/puder än vad Mantra'n är...

Har jag gjort rätt? :)

Tack for eran feedback!

Mantra vs SFB
Okej för att de har styvat upp SFB lite grann till i år men jag tror fan inte att de klarar en kille på 0,1 ton. Hoppas att du har ångerrätt.

Mantra vs SFB
håller med. Skidan kommer nog inte att palla med din vikt är jag rädd.
För övrigt är det ok att skriva på norska :)

Mantra vs SFB
Hei, og takk for tilbakemeldinger. :)

Men jeg må bare spørre (fråga) om:

-Dere faktisk VET at denne skien ikke funker til en med min vekt, eller om dere bare tror det...? :D

For, la oss være ærlige, alle kan tro. Jeg har lest flere tester av SFB på nettet, skrevet av skikjørere med samme vekt som min egen, og det blir ikke engang nevnt som en faktor at skien skal være FOR myk og dermed ikke passer de som veier 0,1 tonn, som jeg er så "heldig" å gjøre... :lol:

Jeg må også påpeke at jeg overhodet ikke er noen hard charger, som helst vil kjøre nedover fjellet i 100 km/t, med store super-G-svinger. Jeg vil heller cruise og leke på vei ned fjellet, ikke komme snabbast ned. :)

Så, jeg tar uansett sjansen på å teste ut SFB, og hvis de skulle vise seg å være ubrukelige, så får jeg heller selge dem.

Mantra vs SFB
somebody sa:
Det kan säkert funka om du gillar mjuka skidor! Om inte annat så märks det väl när du åker
Jo, du har så klart rett. :) Det kommer att märks när jag åker.

Men har du testet ut den nye SFB? For jeg vet at tidligere modeller har vært VELDIG myke, men at 2012-utgaven er så og si totalt endret.

Så, det er de som faktisk har hatt skiene under føttene, och ÅKT med dom, jeg håper på å få svar fra. Jeg vet veldig godt at mange ulike personer tror massor av ulike saker, og har sine egne oppfatninger om hva som funker og hva som ikke funker.

For bare få år siden, trodde de fleste at ski med en midje på 95 mm var ultimate pudderski, som ikke kunne användas andre steder enn off-piste...

Things change... :)

Mantra vs SFB
Jag har inte testat årets sfb och ska egentligen inte säga så mycket om någon annan modell heller då jag väger 30kg mindre än dig! Gillade dom men inget speciellt, en bra skida helt enkelt. Åker telemark och gärna på halvmjuka skidor!

Mantra vs SFB
Jag har åkt på SFB årsmodell 2010 (utan rocker) de två tidigare säsongerna och tyckt den funkat hur fint som helst. Själv väger jag in på drygt 90 kg. Har snarare bara gillat mjukheten och lekfullheten i skidan. Inför denna säsong har jag bytt till nya Opus.

Tror SFB kommer fungera fint för dig eftersom du söker en lekfull skida snarare än någon charger. Lycka till med nya laggen!!

Mantra vs SFB
kristian1 sa:
Jag har åkt på SFB årsmodell 2010 (utan rocker) de två tidigare säsongerna och tyckt den funkat hur fint som helst. Själv väger jag in på drygt 90 kg. Har snarare bara gillat mjukheten och lekfullheten i skidan. Inför denna säsong har jag bytt till nya Opus.

Tror SFB kommer fungera fint för dig eftersom du söker en lekfull skida snarare än någon charger. Lycka till med nya laggen!!
Du vet att SFB är helt omgjord till denna säsongen va?
Den gamla SFB är en helt annan skida mot årets.

Mantra vs SFB
Tancoll sa:
kristian1 sa:

Du vet att SFB är helt omgjord till denna säsongen va?
Den gamla SFB är en helt annan skida mot årets.
Takk, Kristian! :)

Jag både hoppas och tror att dom funkar hur bra som hälst.

Och, Tankol, det Kristian skrev om at SFB 2010 funker utrolig bra til hans vekt på 90 kg, gjør jo faktisk bare at sjansen for at årets SFB funker til meg blir enda større. Tidligere utgaver av SFB har vært adskillig mykere og mer ustabile enn årets utgave.

Forhåpentligvis blir jeg ett styck oerhört nöjd "tjockis" på mine nye Sir Francis Bacon! :D

Mantra vs SFB
Jeg fikk mine SFB levert for en uke siden, og testet de ut nå sist mandag, i Trysil.

Det første jeg vil si, til de som mente at Sir Francis Bacon ikke ville fungere til meg, som veier litt over 100 kg:

BullSHIT! :D

Sorry,guys, men dere tok feil!

Nye (2012) SFB er riktignok myk, men jeg hadde ingen problemer med skiene, som faktisk oppfører seg veldig lekent og lettkjørt. I Trysil er kun 40 cm snø,og OK+ forhold, men litt hardt på enkelte steder (ikke is)
Uansett, SFB var en utrolig rolig og underholdende ski å kjøre on piste. Jeg kunne kjøre korte svinger, lengre GS-svinger, litt blandede svinger...rett og slett en lettkjørt ski, som var med på alt jeg ville. Utrolig stabil, men uten den litt tunge godståg-aktige følelsen mine Mantra gir.

At en ski med midje på 108mm skulle være så lettkjørt under forhold som langt ifra er optimale i forhold til hva den er laget for, var en utrolig opplevelse!

Nå GLEDER jeg meg som et lite barn til å prøve skiene i myk snø og pudder. Tror det blir fantastisk bra! :)

Oppsummert, så er det bare å konstatere at Line SFB 2012 er en GRYMT bra skida!!! Anbefales på det sterkeste, og det etter bare EN dag på disse skiene.

Mantra vs SFB
Härligt att höra Tommy, jag får själv mina på måndag. Det är väldigt sällan en för mjuk eller för enkel skida sätter begränsningar för någons åkning. Man kan alltid anpassa sin åkteknik efter vad man åker på och efter vilka förhållanden som råder.
Tommy_Wannabe_freerider sa:
Jeg vet veldig godt at mange ulike personer tror massor av ulike saker, og har sine egne oppfatninger om hva som funker og hva som ikke funker.
Du skulle bara veta hur rätt du har Tommy ;).

Detta bevisar väl kanske bara än en gång att det skrivs och tycks rätt mycket för sakens skull här på Freeride, utan någon direkt kunskap...!?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp