Märken under brädan.

Mackan94

Ny medlem
Märken under brädan.
Hej, under sportlovet åkte jag en hel del bräda. Både pistad backe och offpist. När jag åkte i de opistade delarna, offpist alltså, så körde jag ibland på små grenar. Då när jag senare kom hem märkte jag att det fanns några svarta ränder på undersidan, som att grenarna färgat av sig. När man drar fingret över sträcken känns det inte som en repa.

Brädan jag har köpte jag begangnad på blocket, använd ett fåtal gånger av säljaren. Jag ville ha en billig bräda för att jag inte visste hur mycket jag skulle åka (det är även den första snowboard jag köpt). Nu vet jag inte om säljaren hade vallat brädan innan jag fick den, jag är ganska säker på att han inte gjort det (Jag är väldigt oerfaren när det gäller vallning av snowboard). Så det jag tänkte är att få bort sträck och smutts från brädan och valla den.

Jag vill ha tips på hur man kan rengöra undersidan av brädan och tips om vallning.

Senast ändrad:
Märken under brädan.
Vissa kan vara från rails. Men jag brukar vanligtvis inte raila så mycke så de måste komma ifrån grenar eller nått annat. Jag körde över vissa små björkgrenar och de har ju svart/brun bark. Men har du tagit bort dina sträck? I sånna fall, hur gjorde du?

Märken under brädan.
varför är du rädd över lite sträck på brädan? Då vill du inte se hur min bräda ser ut som jag köpte i höstas efter offpist samt railåkning

Märken under brädan.
lindberg87 sa:
varför är du rädd över lite sträck på brädan? Då vill du inte se hur min bräda ser ut som jag köpte i höstas efter offpist samt railåkning
Nej, men jag hade en tanke om att sälja brädan när den blivit för liten för mig. Då vill jag inte att den ska se för siten ut. Då blir den svårsåld.
Vad gör ni med era gamla brädor?

Märken under brädan.
Om du endå ska sälja iväg den och om du inte har någon själ så skulle du ju kunna ta typ Aceton lr liknande och skrubba bort det. Den skulle iaf se fin ut.

Märken under brädan.
Mackan94 sa:
Vissa kan vara från rails. Men jag brukar vanligtvis inte raila så mycke så de måste komma ifrån grenar eller nått annat. Jag körde över vissa små björkgrenar och de har ju svart/brun bark. Men har du tagit bort dina sträck? I sånna fall, hur gjorde du?
mina gick bort efter ett tag, antagligen skrapades dom bort av andra rails

Märken under brädan.
Hogizz sa:
Om du endå ska sälja iväg den och om du inte har någon själ så skulle du ju kunna ta typ Aceton lr liknande och skrubba bort det. Den skulle iaf se fin ut.
brädan kommer förr eller senare bli för liten för mig och då har jag ingen användning för den. Då köper jag en ny. Jag vill sedan sälja den gamla för jag tycker det känns konstigt att bara slänga brädan. Vad gör ni med brädor som blivit för små?

Märken under brädan.
wire sa:
Mackan94 sa:
mina gick bort efter ett tag, antagligen skrapades dom bort av andra rails
då får jag hoppas på de.

Märken under brädan.
...

SWIX Valla Väck !!!

:D

det rengör jag undersidan av min bräda med varje ggn jag skall valla på ny valla... det funkar grymt bra.. köp en belagsborste också (dyrt) så kan du borsta rent lite djupare..

/Pinn

Märken under brädan.
pinn sa:
...

SWIX Valla Väck !!!

det rengör jag undersidan av min bräda med varje ggn jag skall valla på ny valla... det funkar grymt bra.. köp en belagsborste också (dyrt) så kan du borsta rent lite djupare..

/Pinn
Jag har aldrig hört talas om swix valla väck, vart kan man köpa det?

Märken under brädan.
Mackan94 sa:
pinn sa:
...

SWIX Valla Väck !!!

/Pinn
Jag har aldrig hört talas om swix valla väck, vart kan man köpa det?
Är det inte så att man bara ska ta vallaväck för att få bort valla från fästzonerna på längdskidor, och alltså inte på glidytan? På längdskidor ska man väl inte ta bort gammalt paraffin/valla utan bara rugga upp ytan lite så att nästa lager fäster, eller har jag fel?

Det är väl antagligen inte så noga iaf, haha!

Märken under brädan.
Mackan94 sa:
Nej, men jag hade en tanke om att sälja brädan när den blivit för liten för mig. Då vill jag inte att den ska se för siten ut. Då blir den svårsåld.
ja för gud förbarma sig över den själ vars bräda ser använd ut.. har man bra skit så köper nog folk grejjerna ändå

Märken under brädan.
Valla brädan och sickla när vallan fortfarande är skapligt varm... då får du ur smutsen ur porer... Borsta och valla igen.

Vallaväck ska man vara försiktig med då de är väldigt starkt och torkar lätt ut belaget och belag som torkar ur mår inge bra... Längdskidor skulle jag t.ex. aldrig ha på vallaväck på glidytor och jag drar mig för att ha på vallaväck på mina alpinskidor.

men som sagt, köp en borste och prova att borsta brädan, valla(Gärna med en fet valla) och sickla därefter nästan på en gång, borsta och därefter valla med glidvalla sickla och borsta igen.

Märken under brädan.
Mackan94 sa:
lindberg87 sa:
Mina brädor håller aldrig så länge så att jag behöver fundera på försäljning. Detta oavsett märke och modell, har prövat ett antal olika, alla går av förr eller senare. Men till bänkar, prydnader och bord kan de användas.

Tillbaka
Topp