Rengöring, slipning, vallning och allt såntdär...

SkorpanGC

Ny medlem
Hej!

Skriver det här inlägget efter att ha kollat åtaliga sidor på nätet om nämnd rubrik. Jag är en nybörjare som aldrig riktigt gjort något sånt här, men efter att ha läst mycket så har jag fått en uppfattning om grunderna iaf.
Nu är min fråga: Finns det någonting som en vanlig person kan ha hemma för rengöring av snowboard eller måste man använda något av dem där valla väck etc.. Min bräda är vit på undersidan, är detta valla? (den är köpt begagnad)

Det jag hade tänkt var att lämna in den på Alpint i stan (stockholm) och låta dem göra slipning, vallning, ja en ren upprustning.. jag kommer bara åka runt två veckor om året och kan då lägga ner pengar på sånt en gång om året utan problem, MEN de vill ha brädan rengjord innan (och detta anser jag inte är värt att lägga pengar på). Ni får gärna nämna all möjlig utrustning som man kanske har hemma som skulle kunna ersätta vissa saker utan problem.

Sen... om man är en person som bara kommer hålla sig i pisten och off-pisten, är det verkligen nödvändigt med glidvalla och sånt eller är det egentligen bara någonting som personer med erfarenhet märker skillnad med? Skulle jag märka någonting med en erfarenhet av ca tre veckor?

Tackar för svar, kände att jag behövde få klarlägga det jag efter över en timme på nätet fortfarande inte riktigt fått knäppen om.

Juste jag har snowboard.

Tack!

Så himla ren behöver den väl inte vara? Torka av den med en disktrasa och vatten eller något liknande.

Det är ju en fördel om man har lite glid. Så valla lite dåochdå är inte fel, särsklit när man åker när det är lite varmare och slaskigare, då måste man valla typ varannan dag. (beror ju givetvis på hur duktig man är på valla och hur känslig man är)

"om man är en person som bara kommer hålla sig i pisten och off-pisten"
det är just på de ställena jag skulle rekomendera valla. Ska du bara hänga nere i byn behövs ingen valla....

För de flesta normalåkare är det tillräcklig rengöring att valla in skidorna/brädan ordentligt med billig valla och sen sickla bort överflödet. Det mesta av skiten försvinner med den bortsicklade vallan och belaget mättas med valla så att glidet blir hyfsat i normalt väder.

Använd ett vallajärn eller ett gammalt strykjärn. Sätt vallajärnet mot valla klossen som hålls ovanför belaget och droppa på ganska rikligt med valla och värm sena in dropparna ordentligt så att vallan flyter ut över hela belaget. Låt vallan kalna och slickal bort överskottet.

Okej, tack!

Vad är det för valla du skulle rekommendera då? Jag har sett dem där Swix och sen några som snacka om temperaturvalla... För när man vallar innan åkning så är det väl inte strykjärnsvalla eller?

Vet inte så mycket..

Men tack för svaret! :)

Finns en hel drös med snabbvallor du bara smetar på lite fort men ser inte meningen i det, oftast rätt dyrt och funkar tvivelaktigt. Vallar du med t.ex swix glidvalla så använder du strykjärn och det är helt enkelt det bättre alternativet.

Ska du rengöra belaget så välj mjuk valla för höga temperaturer och sickla av den direkt.

Senast ändrad:
Okej! Tack för alla svar! Förstår lite bättre nu, bara några saker, hur mycket förstör vallan ett strykjärn om det var så att man skulle köra på den man har hemma... jag vet att ingen riktigt rekommenderat det, var mest nyfiken :P haha

Och.. glidvallan från swix, är det någonting man kan köra innan sommaren startar också för att hålla snowboarden skyddad?

Och om inlägget här innan, räcker det med att man smetar på swix (förresten.. vilket märke rekommenderar ni) efter rengöringen och låter vallan vara på tills dess att man ska ut med brädan till backen och är det samma jag vallar med igen när det är dags att valla om?

:)

Swix CH 10 för rengöring och förvaring och sen swix CH 6 för årens två veckor i fjällen?
Låter det bra?

:)

Skulle skita i att använda strykjärnet du har hemma, är det ett ångstrykjärn så hamnar vallan i hålen och ja det är en dålig idé helt enkelt.

Självklart kan du köra på ett lager av vilken valla som helst under sommaren för att inte belaget ska torka ut, jag brukar själv bara ta det jag hittar först eller har mycket kvar av och inte sickla det.

Finns en tråd här på freeride som förklarar det hela skitbra så leta rätt på den. Annars så är det väl inte direkt någon raketforskning när man vallar åt sig själv, lite bättre glid och mindre trött belag är iofs rätt gött. Man kan ju borsta och jävlas om man vill men är det nödvändigt, njaaa. Själv brukar jag köra med base prep eller mjuk valla och sickla av direkt för att få med lite skit. Sen en eller två omgångar med lämplig valla som jag låter kallna innan jag sicklar den och efter det är jag nöjd. Upprepa vid behov

Okej jag ska kika runt lite på forumet! Men med lämplig valla så menar du vallan som passar temperaturen du ska åka i?

Haha men tack för svaret, det hjälpte, då vet jag vad jag kan börja investera lite i när det är dags! :)

Det funkar bra att använda ett ångstrykjärn utan vatten också. Som såklart inte används för vanlig strykning.

Tillbaka
Topp