Rengöring, slipning, vallning och allt såntdär...

SkorpanGC

Ny medlem
Hej!

Skriver det här inlägget efter att ha kollat åtaliga sidor på nätet om nämnd rubrik. Jag är en nybörjare som aldrig riktigt gjort något sånt här, men efter att ha läst mycket så har jag fått en uppfattning om grunderna iaf.
Nu är min fråga: Finns det någonting som en vanlig person kan ha hemma för rengöring av snowboard eller måste man använda något av dem där valla väck etc.. Min bräda är vit på undersidan, är detta valla? (den är köpt begagnad)

Det jag hade tänkt var att lämna in den på Alpint i stan (stockholm) och låta dem göra slipning, vallning, ja en ren upprustning.. jag kommer bara åka runt två veckor om året och kan då lägga ner pengar på sånt en gång om året utan problem, MEN de vill ha brädan rengjord innan (och detta anser jag inte är värt att lägga pengar på). Ni får gärna nämna all möjlig utrustning som man kanske har hemma som skulle kunna ersätta vissa saker utan problem.

Sen... om man är en person som bara kommer hålla sig i pisten och off-pisten, är det verkligen nödvändigt med glidvalla och sånt eller är det egentligen bara någonting som personer med erfarenhet märker skillnad med? Skulle jag märka någonting med en erfarenhet av ca tre veckor?

Tackar för svar, kände att jag behövde få klarlägga det jag efter över en timme på nätet fortfarande inte riktigt fått knäppen om.

Juste jag har snowboard.

Tack!

Så himla ren behöver den väl inte vara? Torka av den med en disktrasa och vatten eller något liknande.

Det är ju en fördel om man har lite glid. Så valla lite dåochdå är inte fel, särsklit när man åker när det är lite varmare och slaskigare, då måste man valla typ varannan dag. (beror ju givetvis på hur duktig man är på valla och hur känslig man är)

"om man är en person som bara kommer hålla sig i pisten och off-pisten"
det är just på de ställena jag skulle rekomendera valla. Ska du bara hänga nere i byn behövs ingen valla....