Marker Baron/Duke & Salomon Guardian

jeppoo1

Medlem
Bör man köpa den senaste årsmodellen av dessa bindningar, eller är det bara färgen som skiljer?
Vilka av dessa lämpar sig bäst till ett par Blizzard Gunsmoke (freeride-skidor)? Turandet är sekundärt och kommer kanske stå för max 10 % av åkningen, och då korta turer. Behöver en stabil bindning som tål en del (är 2 m lång och 93 kg). Kommer att användas med rena alpinpjäxor.

Tacksam för hjälp!

Ser man på Duke så är det bara färgen som skiljer senaste åren så länge du går för EPF-modellerna. Innan dess skiljer de ju sig lite jämfört med de senaste årens modeller.

Gällande Guardian som jag själv(187cm 82kg) nu kör på så skulle jag gå för någon av modellerna efter 2014. De har blivit sjukt mycket robustare och mer välbyggda senste åren i mina ögon och den senaste (den gul/svarta) har de kommit långt med! Upplever att den har samma åk-kännsla som mina STH 16 som jag har på ett annat par och det säger ju en del.
Har kört DUKE i tre år innan nuvarande Guardian och kan inte säga att de upplevs mycket annorlunda rent åkmässigt. När det kommer till turandet så är nog Duke trots allt lite vassare och har tre gålägen kontra Guardians två.
Kommer nog ner till personlig preferens i slutändan skulle jag säga då turandet inte är så viktigt för dig :)

Duke har högre ståhöjd än Guardian/tracker. Båda är såklart bra för sitt ändamål (korta turer och hårt åkande). Sen har båda haft sina problem hit och dit, men vilken produkt går inte sönder i slutändan? Årets och fjolårets guardian/tracker har nya MNC (multi norm cert.) vilket betyder att tådelen kan justeras i höjdled mer än tidigare års modeller. Detta betyder att man kan få i en turpjäxa med grövre sula. I den första versionen av Guardian fick jag med lite meck precis i ett par Tecnica Cochise och i den nuvarande MNC-modellen går en ännu mer tur-orienterad pjäxa så som t.ex. Scarpa Freedom och Dynafit Vulcan i.

Eftersom du har alpinpjäxor nu och förutsatt att du inte tänkt skaffa pjäxor med "rockad" grov sula så spelar det ingen större roll vilket du väljer. Man vänjer sig ändå. Personligen gillar jag Guardian mer än Duke dock.

Denna möjlighet att justera tådelen i höjdled finns ju även på Duke ska ju nämnas(även om den in men jag upplever ändå att tur-pjäxor med grov sula gör sig bättre i Guarian av senare modeller än i Duke.
Men som vctr säger så spalr det ju indre roll när du kör dem med vanlig alpinsula. Men om du skulle byta nån dag så...

Grov sula går utmärk i duke/baron/tour. Afd:n får skruvas långt ner, men inga problem att ställa in den korrekt.

Tillbaka
Topp