Marker Duke Tour-modell?

Marker Duke Tour-modell?
...eftersom det regnar...

Om Åka till Gå och tvärtom utan att ta av sig skidorna.
Ibland orkar man bara inte plocka ur de där kletiga pälsarna ur ryggan (eller jackan) men vill ändå förflytta sig lite bekvämare genom att lyfta på hälen, då är det praktiskt om man snabbt kan skifta mellan Åka/Gå/Åka utan att behöva kliva ur!

Om MarkusO
Det tycks regna ännu mer på MarkusO än det gör på mig...

Over and Out!
MM

Marker Duke Tour-modell?
formoinnehall sa:
På mig snöar det. G3 onyx verkar intressant. Någon som har testat?
Enligt de jag har frågat så verkar vissa delar på häldelen vara gjorda av porslin.... inte bra. men annars har de vart nöjda med dom. Fina uppför o stabila utför :)

Marker Duke Tour-modell?
Sj kommer jag att ta det lite lugnt med nya G3 bindingnen eftersom det ör första säsongen som den finns och man vet inte vad för barnsjukdomar som finns i konstruktionen. Sj hoppas jag sjukt mkt på salomons nya bindning men man vet int ehur den ser ut eller ngt....så allt man har att gå på är en antagelse att den ser ut sen 916 med gåfunkton.......vilket vore optimalt :D:D

Peas!!

Marker Duke Tour-modell?
Förstår inte riktigt Markers strategi här...

Marker Duke blev sjukt populär för att den fyllde ett utrymme på marknaden som var ledigt. Det fanns ingen robust 12+ binding med gå funktion. Att gåfunktionen är sämre och bindningen är tyngre än dom klenare 10-12 alternativen är en kompromis som tyngre och hårdare körande personer kan tänka sig göra.

Ok att man gör en Baron som fortfarande är en robust bindning. Men man närmar sig Diamir bindingarna. Dock fortfarande en bättre och robustare binding.

Men nu går man in i Diamir (och Naxos) regionen i vikt och plastighet. Men man har fortfarande en binding som är sämre att gå i. Den går som nämnt inte att ställa om utan att ta avsig och ser ut att ha lika bökig häl höjare som Duken. Är den dessutom lika låg så är börjar Diamir bindingarna faktiskt ha rätt mycke plus på den här bindingen.

Personligen så väntar jag fortfarande på en 14 binding från Dynafit.

Marker Duke Tour-modell?
PNyberg sa:
TexMurphy sa:
Dig har man inte sett på længe :)

Kænn på den hær då... Solly 916 med gåfunktion :D
Trab kommer med en dynafitversion med DIN 14 nästa år...

916 tour = Marker tillbaka till sin plats i hundkojjan...

Markers touringbindningar är för mig helt ologiska, de har ju duke/baron som är hållfasta som turbindningar men beter sig mer som alpinbindningar.. Var för vill de ha en bindning med taskig hållfasthet och förmodligen taskig utförsprestanda?

Själv är jag rejält sugen på trabs bindning jag.. Det ska dessutom gå att låsa ut både häl och tådel på den... Dalbellos turpjäxa + trabs bindning + en ännu outvecklad bc-jibber från dps skulle jag personligen vilja ha... Tills dess får jag bra styrketräning...

Marker Duke Tour-modell?
TexMurphy sa:
Förstår inte riktigt Markers strategi här...
Men nu går man in i Diamir (och Naxos) regionen i vikt och plastighet. Men man har fortfarande en binding som är sämre att gå i. Den går som nämnt inte att ställa om utan att ta avsig och ser ut att ha lika bökig häl höjare som Duken. Är den dessutom lika låg så är börjar Diamir bindingarna faktiskt ha rätt mycke plus på den här bindingen.

Men så himla sköna är inte Naxo, tycker själv att Duke turar bättre förutsatt att man gjort sina knäböj. Naxon har (iaf på bredare och tyngre skidor) svårt att få med sig skidan i sidesteps och vid kickturns, plus att den åker skit och slits snabbt. Finns en anledning till att de konka...
Diamir gillar jag bättre, men är fortfarande rätt slapp som utförsbindning betraktad.
Visst, på hälhöjar sidan spöar bägge Duke, kanske skulle startas en namninsamling haha? Marker verkar ju inte direkt smygläsa forum...

Så förutsatt att Marker Tour är lika bra på att få med sig skidan runt på vägen upp ser jag ingen anledning till att inte skulle kunna hävda sig i konkurrensen, bara hälhöjarna är någorlunda lätt använda.

Sen håller jag helt med om att Dynafit borde kolla på en DIN 14 bindning, jag menar inser de inte freeride potentialen när Eric Hjorleifson är ute och kör riktigt hårt på FT12?

Marker Duke Tour-modell?
Nu är jag förvirrad igen, först en monolog om shampoflaskor, sen om din 14.

Jag misstänker ett samband, det kan inte finnas nån som behöver sina bindningar så hårt skruvade.

Marker Duke Tour-modell?
formoinnehall sa:
Nu är jag förvirrad igen, först en monolog om shampoflaskor, sen om din 14.

Jag misstänker ett samband, det kan inte finnas nån som behöver sina bindningar så hårt skruvade.
Hehe....jo. Spec. när det kommer till Fritchin..

Marker Duke Tour-modell?
Har kjørt Marker Tour F10 fra februar..

Oppholdt meg i området lyngsalpene, riksgrensen, narvik, tromsø..

Fantastisk lett binding til toppturer. Irriterende med isingen under bindingen når man skal feste bindingen for nedkjøring. Men bindingen virker å ha en solid konstruksjon.

Kan ikke gjøre annet en å anbefale bindingen!!

Bindingen står på Volkl Kuro.

Til helgen blir det pudder-kjøring i Riksgrensen!!!
(Men da med løs hæl)

Marker Duke Tour-modell?
Varför är du orolig?

Marker Tour F12 seglar ju upp som första riktiga alternativet till Dynafit om man vill ha en både lätt och stabil turbindning. Det där med nedisningen är förvisso ett problem den delar med Duke, men som jag uppfattat, går det att överleva.

/MM

Marker Duke Tour-modell?
Nja, det var väl så att jag köpte den som en alpinbindning med möjlighet till lös häl för turer, och då hade väl Duke varit ett stabilare alternativ. Är inte så insatt i pryldjungeln och utgick från att även lätt kan vara starkt idag.

Valde länge mellan vanliga Look och möjlighet till lös häl och då blev det det senare alternativet (istället för att hyra lagg de relativt få gånger man vill gå på tur).

Oron uppstår naturligtvis eftersom frågor ställs kring deras hållbarhet, men det finns ju garanti och i värsta fall får man väl byta då. Jag är 189/85 (och åker med visst tryck utan att för den skull vara elitåkare, men mina gamla Volanter har varit fostrande när det gäller åkteknik...) så F12 kanske är i underkant, vad vet jag.

Marker Duke Tour-modell?
Om du inte har behov av att skruva upp bindningen över 10 tror jag inte du behöver vara orolig. Ett par Sidestash med Marker Tour F12 bör bli en suverän* allroundkombination som fungerar överallt (utom i parken). Självklart är hållbarheten för Tour fortfarande ett oskrivet kapitel, men eftersom uppbyggnaden ser ut att vara densamma som för Duke bör det fungera!

*) Suverän = Överlägset bäst :-D

/MM

Marker Duke Tour-modell?
Park åker jag inte - blir 40 bast i vinter och återuppväckte utförsåkningen för fyra år sedan efter 18 års vansinnigt korkat* uppehåll. Men eftersom ambitionen är att åka MER och BÄTTRE hela tiden så letade jag ju en bra kombination för den åkning jag gör, dvs 75% opistat, 25% pist (och då med döttrarna 8/10 år). Dock åker de med mig överallt i gränsen och med rätt bra fart därtill, så det blir nog de som leder om några år. Jag gillar faktiskt \"shit conditions\", eftersom Volanterna (Machete FB) går som tåget då, men visst skall det bli roligt med modernare lagg, särskilt när det är nysnö på Norddals...

Såhär, tex...

Och gammelskidorna funkar ju fortfarande förstås. Grymma när föret skiftar...

Jag har läst runt lite på nätet om F12 och det verkar som om mina farhågor kommer på skam - de verkar hålla alldeles utmärkt.

*så jävla dumt, hur fan tänkte jag?

Snödjup

Tillbaka
Topp