Marker Duke

falkom

Ny medlem
Marker Duke
Tjena!
Är så att det blir säsong i Chamonix i vinter med grym offpist i sikte.
Jag har ett par 4frnt CRJ 186cm och stighudar. har deadbolt 15 bindning på dom nu men kommer bli mer turande i vinter och jag gillar skidorna så är sugen på att byta till Marker Duke bindning då den verkar vara den enda rejäla bindningen med turmöjligheter?
Jag har hört och läst om folk som råkat ut för att tåplattan gått sönder på dessa bindningar.
Jag undrar ifall det är någon skillnad/förbättring på den nyare vita duke bindningen och ifall det kommer ännu en ny (med förbättringar) i vinter som kan vara värd att vänta på?

Jag vet att det inte blir optimala tur-utrustningen men jag satsar på åkningen och vill kunna kötta på och lita på mina bindningar. Sen om man lägger ner tid på försäsongsträningen borde man klara av lite extra vikt för att få bättre åkning;)

Åsikter, kunskap, förslag och idéer är varmt välkomna!

Marker Duke
Det är i alla fall ingen synlig skillnad mellan de mörka och ljusa Dukarna, förutom då färgen. De har hållit för mig, men jag hoppar inte...

Marker Duke
Dukes funkar fint överlag. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att kötta på, men folk kör ju friåkningstävlingar på dom på rätt hög nivå. Men svar ja, dom kan gå sönder dock, de är av plast. Vill du ha ett par odödliga bindningar så köp mina FKS.

Jag tror att främre plattan brakar sönder kanske framförallt vid tjuvlösningar, så dra upp bindningarna ett klick extra ;) Eftersom plattan under tån åker med pjäxan utåt sidan när skidan löser ut, finns det risk att den knäcks i processen. Om du ligger med en styv skida och pressar hårt på ett skär som släpper och hugger och har sig, finns det risk för tjuvsläpp och att plattan knäcks. Men du kör mjuka skidor så borde minska risken för tjuvsläpp också.

Men köp dukes, går dom sönder så kommer du få nya på reklamationen.

Marker Duke
Jag har en älska/hata relation till Dukes. Hade inte velat ha ngn annan turbindning (dynafit om ngt) mellan mig och skidan när man ska hajka till ett fint men lite krävande åk....men kommer det ngt liknande från Rossi/Look eller Salomon så blir de nog ersatta illa kvickt. Mina dukes är för övrigt inne på sin 3e säsong...har dock börjat glappa en del.

Marker Duke
Det där att det kommer från Salomon/Look får ni nog drömma om. Kostar sjukt mycket att ta fram och just de två företagen är inte de mest välbalanserade just nu tyvärr.

Marker Duke
går det inte att skruva upp plattan? det sitter en skruv om du tittar rakt framifrån på undersidan av bindningen.

Marker Duke
FF sa:
går det inte att skruva upp plattan? det sitter en skruv om du tittar rakt framifrån på undersidan av bindningen.
Det är den som glappar. Jag måste skruva upp plattan hårdare än vad rekommendationerna säger för att det inte ska glappa.... vilket gör mig lite orolig.

Marker Duke
Men konstruktionen bygger på samma principer?
Dvs; för en lättare åkare som vill ha en budjet bindning
för att börja tura med så borde de funka helt ok?

Edit: såg just att de egentligen inte skiljer så våldsamt mycket i pris upptill duke..

Senast ändrad:
Marker Duke
Pork sa:
Eric_W: Marker Tour F10/F12 är väl lättare än Duke och Baron samt har fler "höjdlägen" än de två....väl!?
Hasse_Lindborg sa:
Mer plast i den oxå om jag inte missminner mig!
Känns som rimliga antaganden, men nån budget variant är det väl inte vad jag fattat? Är väl snarare riktad mot de som vill ha en lättare rigg att tura mer med än vad en normal Duke användare gör?
Tycker den känns som ett bra alternativ för de som inte behöver DIN 16 och väljer mellan Tour 10/12 och kanske Fritschi Freeride.

Marker Duke
en annan fråga på marker duke:
hur pass väl fungerar den med vanliga alpinpjuck? har visserligen känslan av att de flesta dukeägare har alpinpjäxor, men borde den inte fungera bäst med randopjäxor som har gåläge?

Marker Duke
PNyberg sa:
FF sa:
Det är den som glappar. Jag måste skruva upp plattan hårdare än vad rekommendationerna säger för att det inte ska glappa.... vilket gör mig lite orolig.
Jag bombade min tåplatta full med långtidshärdande epoxy - så nu sitter den där! Har provat den lösningen grundligt - och det är tummen upp!
(Väger 80 pannor, haft en 60-70 åkdagar på mina dukes)

Däremot har jag nästan lyckats döda ett par P18W... (har grävt igenom plasten med staven och är inne och gräver med staven i bindningen nu, och din-skalan funkar inte längre.) Fanskapet fungerar dock fortfarande!

Senast ändrad:
Marker Duke
Trettio dagar, sen va mina helt slut.
Tåplattan började glappa betydligt tidigare och gick tillslut inte att justera upp mer.
De va inte enda bekymret, "häldelen" började flytta sig bakåt, en ordentlig smäll och det hade flyttat sig 15mm.
Väger knappt 70kg och det här upplevde jag i japanskt puder. Kan bara tänka mig hur
90kg åker får det i vindpinad snö..

Marker Duke
Finns det något annat vettigt alternativ om man vill ha en pålitlig bindning med möjlighet att gå kortare turer? Vill helst undvika att köpa nya pjäxor för Dynafit.

Marker Duke
Trekkers finns ju alltid, perfekt för sitt syfte, förutom hållbarheten... Återkommande problem bland turprylar verkar det som.

Marker Duke
Körde Duke förra året ca 12 dagar varav 5 dagar Rando. Allt funkade utan problem. Om jag har förstått det hela rätt så ska någon förändring i bindningen gjorts mellan -09 till -10 för att göra den bättre. -10 och -11 ska vara identiska, är dock inte säker - kanske någon annan som vet.

Ska byta till F12 Tour i år, man spar ca 470 gram per bindning vilket är väldigt mkt nere på foten. Enligt samtal jag hade med Marker ska F12 Tour ha testats under förra året och alla (!....hmmm) barnsjukdomar vara åtgärdade. Vi får väl se.

Häpp

Marker Duke
Jarle sa:
bagge_87 sa:
Jarle sa:
Trekkers finns ju alltid, perfekt för sitt syfte, förutom hållbarheten... Återkommande problem bland turprylar verkar det som.
plus mer skit på ryggen när man åker ner !

dukarna e ju tunga som bly, blir att satsa på dynafit grejor i år :)
Dynafjoll är ju rätt onödigt om man bara ska gå kortare turer dock.
Du är rätt fjollig ;) Nä men Dynafiten är faktiskt en sjukt bra och stabil bindning. Enda nackdel som jag tycker är att man måste ha speciella pjäxor till de..

Marker Duke
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
bagge_87 sa:
plus mer skit på ryggen när man åker ner !

dukarna e ju tunga som bly, blir att satsa på dynafit grejor i år :)
Dynafjoll är ju rätt onödigt om man bara ska gå kortare turer dock.
Du är rätt fjollig ;) Nä men Dynafiten är faktiskt en sjukt bra och stabil bindning. Enda nackdel som jag tycker är att man måste ha speciella pjäxor till de..
Hehe, jag vet... F'låt....

Tvivlar inte alls på dynafit men att ha den som substitut för trekkers/duke känns lite overkill på något sätt

Marker Duke
Varför då? Dynafiten är lättare, smidigare och sitter minst lika bra om man ser till åkare som Hojji som kör hårt med den. Oki du kanske inte droppar 10 meters klippor med den men ärligt hur många är dumma att gör det om man går på tur?

Treekers måste vara den största skit någonsin.... Går sönder, är höga, ostabila med mera. Säg ett positivt intryck av de?

Edit: Glömde att detta är freeride.se där alla droppar 10+ meters klippor efter en tur på 3 timmar. Och 5 timmar till räddningen kommer till dig om du har tur ;)

Senast ändrad:
Marker Duke
s0cker sa:
en annan fråga på marker duke:
hur pass väl fungerar den med vanliga alpinpjuck? har visserligen känslan av att de flesta dukeägare har alpinpjäxor, men borde den inte fungera bäst med randopjäxor som har gåläge?
nå? ingen som kan upplysa en oupplyst? :)

Marker Duke
Overkill i det avseendet att du behöver investera i nya pjäxor och ett par extra skidor :P

Jag gillar trekkers men hade inte haft något emot att byta ut 2-3 åk/dagen dagarna mot 4-5åk/dagen med dynafit

Senast ändrad:
Marker Duke
Det går alldeles utmärkt med alpinpjäxor till Duke - de sitter lika bra (eller bättre eftersom de normalt är stabilare i skalet) som Randonépjäxor. Nackdelen har inget med Duke att göra. De är oftast betyligt tyngre och de inte är lika bekväma att gå med (inget gångläge och ofta lite för tajta om benet).

Kan du promenera med dina pjäxor utan skidor kan du även tura med dem.

Marker Duke
lingon sa:
Trettio dagar, sen va mina helt slut.
Tåplattan började glappa betydligt tidigare och gick tillslut inte att justera upp mer.
De va inte enda bekymret, "häldelen" började flytta sig bakåt, en ordentlig smäll och det hade flyttat sig 15mm.
Väger knappt 70kg och det här upplevde jag i japanskt puder. Kan bara tänka mig hur
90kg åker får det i vindpinad snö..
låter som att du har otur med dina dukes. Mina börjar verkligen se slutet på sin karriär. Men det är efter strax under 100dagar på ett par EHP193 i bla Kicking Horse (inget superpuder år I might add) och en hel del onboundspkning i riktigt hård och stökig offpist. jag väger in på ca 85kg och åker relativt hårt.
för min läggning ;P

Marker Duke
Hasse_Lindborg sa:
Varför då? Dynafiten är lättare, smidigare och sitter minst lika bra om man ser till åkare som Hojji som kör hårt med den. Oki du kanske inte droppar 10 meters klippor med den men ärligt hur många är dumma att gör det om man går på tur?
Funkar Dynafit för korridoråkning på lite bredare skidor (~105mm)? Vill kunna göra hoppsväng på brant och fast underlag utan att vara orolig för att tappa skidorna, men kommer inte att droppa några större klippor och klarar mig egentligen bra på en bindning med 12 i DIN (kör normalt med runt 9).

Ursäkta trådkapningen.

Senast ändrad:
Marker Duke
fattar inte vad alla klagar om duken... har haft min under 3 vintrar ca 250 skidagar(även bytt skidor från legend till faction alias) först i slutet av förra vintern då jag lyckades att göra sönder "bakdeln" och sen gjorde shopen sönder den andra har jag haft problem. Men det fixade dem på en vecka.
Jag förståt inte allas klagan på att den är dålig, jag väger sköna 95 kg och åker relativt hårt, så är det bara jag som har den perfekt åkstilen för duke? eller har jag bara haft tur?

Ang dynafit så kan man ju inte blir mer "swiss gay" alltså, ett par tajats och en bandana sen kan man få medborgareskapet på posten! Å andra sidan om man springer patruille de glaciers så kanske det e smidigare...

Marker Duke
kalle188 sa:
Ang dynafit så kan man ju inte blir mer "swiss gay" alltså, ett par tajats och en bandana sen kan man få medborgareskapet på posten! Å andra sidan om man springer patruille de glaciers så kanske det e smidigare...
Eller så ser du ut som Hojji och kör så hårt ;)

Marker Duke
Marker Duke
Hasse_Lindborg sa:
Nojlas sa:
Den stora frågan är när någon släpper en lättare och köttigare konkurrent till duke?
Kommer det någon?
Lättare finns det. Köttigare? Är det nu det kommer in dessa 10 meters dropp på turerna igen? Räcker inte 16 din på en turbindning??
Nää några 10 meters dropp blir det inte på turen. Men lägre ståhöjd, mer prestanda, samtidigt med lägre vikt. Det hade ju varit trevligt!
Det är ju knappast så att duke är världens mest ultimata bindning och att den kommer finnas oförändrad i de kommande 20 åren. Någon gång kommer väl en utmanare? Eller?

Tillbaka
Topp