Marker Duke

Marker Duke
Ja när det inte kostar 2-3 miljoner att ta fram den. Kostade enligt Marker ca 2,5 miljoner att ta fram Duke/Baron och den nya.

Allt det du efter frågar finns ju på Dynafiten ;)

Marker Duke
Hasse_Lindborg sa:
Erik Hjortleifsson om du vet vem det är. Han har kört en hel del på FT 12 och han kör hårt. Och ser inte ut som en "swiss gay".
finns ju alltid undantag, eller hur?(jag gogglade honom;)) förtrots allt är ju 98% av alla som äger dynafit det jag beskrev ovan. Och det går ju inte att undgå om man inte är "extrem" så har man ju itne behov av den sortens bindning, med extrem syftar jag på sådanna killar som man läser om i Brant och åka skior plus brandmänn från Visp som springer överbergen på vinter med skidor.
Jag var bara tvungen att komenter tråden med att Duke är en bra bindinig!

Marker Duke
kalle188 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Erik Hjortleifsson om du vet vem det är. Han har kört en hel del på FT 12 och han kör hårt. Och ser inte ut som en "swiss gay".
finns ju alltid undantag, eller hur?(jag gogglade honom;)) förtrots allt är ju 98% av alla som äger dynafit det jag beskrev ovan. Och det går ju inte att undgå om man inte är "extrem" så har man ju itne behov av den sortens bindning, med extrem syftar jag på sådanna killar som man läser om i Brant och åka skior plus brandmänn från Visp som springer överbergen på vinter med skidor.
Jag var bara tvungen att komenter tråden med att Duke är en bra bindinig!
Tror du har lite fördomar om Dynafit faktiskt. Sjukt många jag känner i Sverige och utomlands som kör dynafit och inte ser sådana ut.

Marker Duke
Har själv funderat på Marker F12 och det är för att ha möjligheten att tura när andan faller på, alltså inte "industriell randone" (slippa bära och pulsa i pudret som alltid är bottenlöst). =)
Om de är lika stabila, håller kant i hård snö som Duken verkar se "analysen" i bif. länk. så verkar Marker bindningarna vara ett bra alternativ och vikten talar för F12. (Duke ca 2750gr. o. F12 ca 1750gr per par)
Är rando / tour bindningar så här sladdriga som filmsnutten visar, här Fritschi Freeride?
Är det för att inte hålla greppet för bra om det krisar i hård off pist, utan ge en möjlighet till att sladda enkelt?
Personligen vill jag ha en så stabil binding som möjligt som håller skidan i det spår man satt den i.
Ett standard problem med Marker verkar vara att det isar under gång mekanismen. Men som sagt man tar ju av sig skidan vid skifte från "skidhasning" till åkning o. vise versa och det verkar bara vara att jogga mekanismen fram och tillbaka för att isen ska försvinna.

Your text to link here...

Senast ändrad:
Marker Duke
Någon som har monterat duken i duckstsnce? Går de att göra småturer med den monterad så eller kommer man få ont i knän eller liknande?

Marker Duke
Någon som har monterat duken i duckstsnce? Går de att göra småturer med den monterad så eller kommer man få ont i knän eller liknande?

Marker Duke
Ni som tvivlar på Dynafit kan ju kolla in senaste MSP och Hojjis del där. Han kör hårt och droppar förmodligen högre än de flesta här inne och allt med FT12.

Marker Duke
Vad jag är nyfiken på är hur Duke/Baron är att åka på jämfört med andra bidningar. Är själv lite sugen även om jag säkert kommer att åka "vanligt" minst 90% av tiden och kanske tura lite när tillfälle ges eller gå på hudar en bit för att vinna höjd och snö. Är bindningarna att rekommendera i ett sådant fall eller finns det andra bindningar jag borde satsa mina pengar på?

Marker Duke
LuxLuthor sa:
Vad jag är nyfiken på är hur Duke/Baron är att åka på jämfört med andra bidningar. Är själv lite sugen även om jag säkert kommer att åka "vanligt" minst 90% av tiden och kanske tura lite när tillfälle ges eller gå på hudar en bit för att vinna höjd och snö. Är bindningarna att rekommendera i ett sådant fall eller finns det andra bindningar jag borde satsa mina pengar på?
Du kommer inte märka någon skillnad mot Jester öht.

Marker Duke
lex luthor, ja och nej. Bindningarna är en smula plastiga så om du kommer köra nästan enbart inbounds och gå nån enstaka promenad nån gång i bland och dessutom kör riktigt hårt, så kommer bindningarna inte ha en lika lång livslängd som ett par P18 eller 916. Alltså du kör väldigt fort även när det är hård snö och droppar och har dig.

Men därmed inte sagt att de inte funkar, för det är ju vad bindningen är till för. Att kunna köra rätt hårt och gå på kortare turer. Men om du känner att du kanske egentligen nästan aldrig använder hudarna och vill ha så hållbara prylar som möjligt kanske en racebindning är bättre. Men som sagt, beror på hur hårt du kör också.

Marker Duke
Asså, jag har både Jester och Duke. Hadde Duken på ett par lagg som jag satte på Jester på. Det blir en helt annan känsla, lättare och mer lekfullt. Klart bättre i pucklar och parken! Det märker vem som helst. Inget snack om det. Sen tycker jag att Duke passar till det jag använder dem till utmärkt (och min budget). Turer på 3-4 timmar med mina vanliga pjuck. Mina har hållit hittills (ca 45 skiddagar) och jag väger 85. Gör väl iofs inga värre drop längre.

Marker Duke
För att sparka liv i en gammal tråd...

Marker Duke 2012.

-Ny climbingbar (svensk ord för det?) som är samma som på F10/12. Ett sjukt stort plus eftersom den gamla var helt retarded dålig, och nästan omöjlig att fixa med staven!
- Ny AFD....? Har sett dåliga bilder på hur den ser ut och det ryktades om att det skulle bli en AFD likt nya Jester Pro. Så att den nya AFDn skulle inte glida, utan vara fixerad. Någon som kan bekräfta?

Har även hört att nya F10/12 har blivit ngt tyngre iom de har sprutat i skum för att göra den hållbarare.

Andra nyheter tro?

Marker Duke
Du hade rätt, FF. Köpte ett par K2 Hardside med Baron på i våras. Märkte inget negativt alls med bidningarna i vanlig åkning. Har inte provat tura med dem ännu, men antar att det kommer att bli en riktig upplevelse.

Marker Duke
Som jag förstått det så är Andreas Fransson rätt nöjd m sina Dynafit. Hasse hur säker är Du på att Salomon inte släpper sina "turbindningar" i vinter?

Marker Duke
PNyberg sa:
Marker Duke 2012.

-Ny climbingbar (svensk ord för det?) som är samma som på F10/12. Ett sjukt stort plus eftersom den gamla var helt retarded dålig, och nästan omöjlig att fixa med staven!
- Ny AFD....? Har sett dåliga bilder på hur den ser ut och det ryktades om att det skulle bli en AFD likt nya Jester Pro. Så att den nya AFDn skulle inte glida, utan vara fixerad. Någon som kan bekräfta?
Høres ut som gode nyheter, selv om afd-en fortsatt er høydejusterbar på samme måte? Tok ikke mange dagene før jeg opplevde klikking i mine dukes. Noe som er så lite trivelig at jeg helt sluttet å stole på de. (Selv om jeg hadde et par Dalbello Krypton i de, som er hakket tynnere i tåa enn normale alpinsko.)

Marker Duke
PNyberg sa:
För att sparka liv i en gammal tråd...

Marker Duke 2012.

Har även hört att nya F10/12 har blivit ngt tyngre iom de har sprutat i skum för att göra den hållbarare.

Andra nyheter tro?
Pillade lite på dem vid Banff filmfestivalen i GBG häromdagen och AFDn verkade vara rörlig som tidigare vad jag såg. Kollade mer på hälhöjaren, den är verkligen bättre. Nästan en anledning att uppdatera från tidigare årsmodeller om man turar på dem titt som tätt...

Marker Duke
Nya AFD'n med nya rälsen, sjukt dålig mobilbild men jag är å andra sidan rätt kass också så det passar
imag0176xr.jpg

Marker Duke
Noen som har justert nye Duke 2011/12? Gjelder fortsatt det samme for høydejustering av AFD platen(et ark mellom støvel og afd-platen). Og skal skruen bak på bindingen gå i ett med huset når støvelen står i.

Marker Duke
Någon mer som upplevt att den här årsmodellen av bindningen glappar? Ingen som har släppt medan man åker? Har själv den senaste tiden upplevt större problem i de bakre delarna av bindningen som rör sig allt mer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp