Schizo-systemet fungerar men hållbarheten är otroligt låg pga all extra plast och detaljer som kan gå sönder. Tänker man hoppa, dra stora drops eller bara va allmänt hårdhänt mot sin utrustning så är schizo inte det rätta valet.
Hellre en "riktig" bindning monterad 1.5cm till 2.5cm bak från skidans mitt (inte kärncenter).
Ju närmare mitten, ju sämre puderegenskaper kommer skidan ha men mer parkorienterad kommer skidan vara.
1.5cm om du tänker åka park men inte förstöra för mycket för hela berget.
2.5cm om du tänker åka ungefär 50/50 park, hela berget.
Mittmontering anser jag bara passa på helt symmetriska skidor. Asymmetriska skidor bör ha någon cm minst bak.
Du väljer själv. 2cm, 2.1cm? Det är din skida
Som binding så bör du skaffa Look Pivot (rossignol FKS, samma som look fast dyrare), STH16, eller Jester. Lite dyrare men grymt mycket bättre hållbarhet än de billigare modellerna skidbutiken erbjuder.
Jag rekommenderar Look Pivot. Bra och lätt bindning som har en roterande häl som hjälper till att lösa ut ifall du landar snett men kan va krånglig att klicka i ifall du har snö under pjäxan. Kvalité smakar.
Griffon fungerar men sett folk nöta ut häldelen så mycket att armarna som håller bindingen brytits av. Inte det första man vill när man hoppar att häldelen bara flyger iväg och skidan flyger iväg som en raket ner för pisten.