marker griffon schizo.

Alxhagst

Ny medlem
marker griffon schizo.
hej, jag var precis påväg att beställa ett par armada ar7 från www.skidbutiken.com, med ett par marker griffon bindingar. Men nu när jag gick in för att beställa så kan jag inte längre välja till griffon, utan finns istället marker griffon schizo, som då är dyrare. Någon som är kunnig inom detta område och vet om denna bindning är bra och håller? och om den passar bra tillsammans med ar7:an och allmountain-åkning?
tack på förhand.

marker griffon schizo.
Har för mig att skillnaden är att den är gjord för lite bredare skidor, den har bland annat lite bredare skistoppers.

marker griffon schizo.
Skriv till dom och fråga när dom får in griffon igen istället.
Har varit en del problem med schizo bindningarna.

marker griffon schizo.
Jag har aldrig haft några problem med mina Schizos iaf, och jag har väl kört förhållandevis hårt, tror inte de är någe sämre än andra bindningar. Dock tror jag inte att du kommer behöva ha dem på ett så parkorienterade skidor som ar7:an... Skulle nog köpa ett par typ halo isf. Men vad vet jag!? :D

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Schizo-systemet fungerar men hållbarheten är otroligt låg pga all extra plast och detaljer som kan gå sönder. Tänker man hoppa, dra stora drops eller bara va allmänt hårdhänt mot sin utrustning så är schizo inte det rätta valet.

Hellre en "riktig" bindning monterad 1.5cm till 2.5cm bak från skidans mitt (inte kärncenter).
Ju närmare mitten, ju sämre puderegenskaper kommer skidan ha men mer parkorienterad kommer skidan vara.

1.5cm om du tänker åka park men inte förstöra för mycket för hela berget.
2.5cm om du tänker åka ungefär 50/50 park, hela berget.

Mittmontering anser jag bara passa på helt symmetriska skidor. Asymmetriska skidor bör ha någon cm minst bak.

Du väljer själv. 2cm, 2.1cm? Det är din skida ;)

Som binding så bör du skaffa Look Pivot (rossignol FKS, samma som look fast dyrare), STH16, eller Jester. Lite dyrare men grymt mycket bättre hållbarhet än de billigare modellerna skidbutiken erbjuder.

Jag rekommenderar Look Pivot. Bra och lätt bindning som har en roterande häl som hjälper till att lösa ut ifall du landar snett men kan va krånglig att klicka i ifall du har snö under pjäxan. Kvalité smakar.

Griffon fungerar men sett folk nöta ut häldelen så mycket att armarna som håller bindingen brytits av. Inte det första man vill när man hoppar att häldelen bara flyger iväg och skidan flyger iväg som en raket ner för pisten.

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Bjo-rnR sa:
Griffon fungerar men sett folk nöta ut häldelen så mycket att armarna som håller bindingen brytits av. Inte det första man vill när man hoppar att häldelen bara flyger iväg och skidan flyger iväg som en raket ner för pisten.
Har aldrig haft en reklamation på Griffon. Och då har vi sålt de till en del jibbers som kör hårt.

Hur nöter du ut bakdelen så att armarna går av? Dessa kan du inte nöta ut.

marker griffon schizo.
Skidorna nöter mot armarna och till slut knäcks den. Sett 2 pers knäcka sina hittils och min kompis har snart nött igenom hela armen.

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Har man skidorna mot varandra så mycket när man jibbar då? Då måste du/de alltså träffa ganska rätt då med tanke på att det är en överlappning på ca 1 cm mellan bottenplattans bredaste del och där armen är? Känns som ett väldigt svårt ställer att få en konstantslitning på.
Om det är så borde ni ta kontakt med Marker och snacka med de i så fall.

Som jag skrev här ovan så har vi sålt en hel del Griffon och aldrig haft en reklamation. De andra bindningarna som du skriver är bra har jag haft flera reklamationer på. Men vad vet jag. Jag jobbar ju bara med skidor, skidverkstad och reklamationer...

För övrigt är Schizo tillverkad för att hålla för att jibba med så det skall inte vara några större problem att köra med dessa på dina Armada skidor.

marker griffon schizo.
m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

m4.jpg

marker griffon schizo.
Marker i sig har inte så gott rykte i mina ögon, då jag upplevt alltför många "failures" med dom..

marker griffon schizo.
Kom ihåg med schizo är att du justerar de själv och bindningen måste vara fri från snö annars låser sig mekaniken för det andra gillar jag inte idén med att ha så mycket plast i en bindning som ska användas till park. Plast går sönder. Smådetaljer lossnar. Schizosystemet hör hemma till demo och till folk som inte tänker utsätta sin utrustning för stora krafter.

Bara för att du inte haft många reklamationer på Griffon betyder det inte att det är en bra bindning.

Jag kör med Jester och har inga problem med den dock ser jag att den enda punkten som slits det är armarna som håller häldelen. Har några djupa jack och lätt slitage.

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Att Marker har ett dålit rykte är lite oförtjänt..
För att pressa ner paketpriserna har butikerna valt för enkla bindningar till många modeller skidor.,
I många fall borde butikerna ha valt en bättre bindning i paketen

marker griffon schizo.
Bjo-rnR sa:
Jag kör med Jester och har inga problem med den dock ser jag att den enda punkten som slits det är armarna som håller häldelen. Har några djupa jack och lätt slitage.
Bara för att jag ska veta vad man bör hålla koll på (kör inte park själv); pratar vi om plasten som håller häldelen på plats mot bottenplattan? Har du någon idé om vad för sorts åkning/krasch som medför slitage där? Alla armarna eller är det någon av dom som är mer utsatt?

marker griffon schizo.
ALPINBUTIK sa:
För att pressa ner paketpriserna har butikerna valt för enkla bindningar till många modeller skidor.,
Nej, knappast!!
Det kommer helt enkelt ifrån att dom går sönder.
Vill du ha en Marker bindning som inte går sönder så köper du en Jester.

marker griffon schizo.
mkallstrom sa:
Bjo-rnR sa:
Bara för att jag ska veta vad man bör hålla koll på (kör inte park själv); pratar vi om plasten som håller häldelen på plats mot bottenplattan? Har du någon idé om vad för sorts åkning/krasch som medför slitage där? Alla armarna eller är det någon av dom som är mer utsatt?
Plasten som håller häldelen till bottenplattan, ja.

16387966.jpg

85303898.jpg

Om jag hade Griffon skulle jag nog grävt ut 1/3 minst.

Vid normal åkning existerar inte detta problem om man inte ramlar på konstiga sätt. Kör man park så ramlar man på alla olika sätt och som man ser på bilden så nöter man ut "armarna". Det är inte bara jag som har det här problemet. Jag valde Jester just för att slippa detta "plastproblem".

Kan tillägga att marker free är en rätt dålig bindning men många som åker med den har inte rätt förspänning och vipps så ryker skistoppern när man tappar skidan. Folk antar väl att skistoppern ska klara att utlösas åt fel håll och då kommer folk hit och gnäller om att det är en usel bindning oftast. Men visst en ren plastbindning är väl inte mycket att hänga i granen. Jag har inte sett någon klaga på STH12. Plast rakt igenom och jag har lyckats spräcka dess tådel.

Folk väljer de billigaste bindningarna de kan få tag pga snålhet. Skaffa hellre en bra bindning och behåll den istället för att gå igenom en ny bindning varje år.

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Ser ut som du åker på Domain?

Hur är dom?
Funkar dom bra även utanför parken, om man bara vill glida runt lite?
Kan inte vänta tills jag får pröva mina!

marker griffon schizo.
koppen89 sa:
ALPINBUTIK sa:
Nej, knappast!!
Jo för så är det ju. Eller inte. Marker Free 12 är lite känsliga. Markers race/Free 14,16? 18? och 20 är det inga problem med alls. Men du kanske vet nåt inte race åkarna vet?

marker griffon schizo.
koppen89 sa:
Ser ut som du åker på Domain?

Hur är dom?
Funkar dom bra även utanför parken, om man bara vill glida runt lite?
Kan inte vänta tills jag får pröva mina!
Hittils har de bara fått stå i min garderob men kommer att testas under skidtestarhelgen.

marker griffon schizo.
koppen89 sa:
ALPINBUTIK sa:
Nej, knappast!!
herregud, var är världen på väg när sådana här ignoranta människor uttalar sig om saker som de verkligen inte har koll på. Sånt här gör mig deprimerad.

marker griffon schizo.
koppen89 sa:
Men nu snackar vi inte racebindningar gör vi???
Vad är skillnaden mellan race och free då du som verkar ha koll? Och du dömer ut alla i ditt uttalande. Hur mycket erfarenhet har du med Marker? Lätt att skriva om det. Som sagt jobbat med skidor, bindnigar i ca 8 år nu så jag tror jag vet vad jag skriver om.

Senast ändrad:
marker griffon schizo.
Men herregud gubbe, alla vet att Marker bindningar inte är av högsta kvalitet, det är väl förfan klart jag inte dömer ut deras high end 20 DIN race bindningar!
Det jag vet är att Duke/Baron, Griffon, Schizo, Free är bindningar som går sönder!
Jag har jobbat i skidverkstad i 3 år, jag vet gott och väl vad jag talar om!
Jag har själv kört sönder Marker bindningar, mina syskon har kört sönder dom, mina vänner har kört sönder dom, folk kommer och vill ha dom lagade, över hela internet så är det känt att marker bindningar går sönder!

Visst, andra bindningar går också sönder, men nu handlar tråden om Marker!

marker griffon schizo.
Vad har du upplevt för problem med Marker 14 då? Vad är skillnaden mellan Free och Race? Vad har du sett för problem med Griffon? Och nu snackar vi inte vad du har läst! Och du började jobba i skidverkstad när du var 18 år? Extra eller heltid? Och vart? Lite nyfiken blev jag nu. Och gubbe? Nja vet inte det riktigt om jag kan klassas dit än...

marker griffon schizo.
Min syster har sprängt tå delen på en 12 free, har aldrig sett en 14 free, men antar att det är en 12a med annan fjäder.
Duke så har ja sett flera tåplattor spricka, även kört sönder hälskenan eller vad man ska säga på en, den gick till det största läget, resulterade i en rejäl vurpa.
Har två polare som knäckt häldelen på sina Griffon som han ovanför beskriver (dock så är dom parkråttor).
Är även en hel del som kommer in med sina Duke/baron och massa problem med hälplattan, utan att den är knäckt, den bara sjunker ner till det lägsta läget. Marker Comp har mer metall än Free, även dom högre free modellerna. Har dock aldrig sett en Comp under DIn 20, så kan inte utala mig om dom.

Har två säsonger i Norge på olika skidcenter, samt har praktiserat på ett flertal olika skidshoppar när jag var 18, även när jag var yngre.

Men all in all för att förändra mitt svar:
Marker bindningar har dåligt rykte för att flera av deras modeller går sönder!

marker griffon schizo.
Tack till alla som tog sig tid att besvara frågan, tror jag avstår från att köpa schizo, då de tydligen helt plötsligt säljer med griffon bindningen igen, men för det andra att de känns lite för bra för att vara sanna för sitt pris, känns som om det medföljer lite tråkiga konsekvenser i dem.

Marker Griffon verkar som det ser ut i denna tråd fått väldigt mycket kritik, men tror ändå jag håller mig till dem eftersom min ekonomi kommer kollapsa om jag ska ge mig på Jester. Resonerar även såhär för att jag tror att jag klarar mig med Griffon då jag inte endast kör park och när jag väl gör det, är jag varken Tom Wallisch eller rookie, utan snarare helt okej. samt för att jag bor i mellersta Sverige och kan endast åka begränsat.

hjälp mig gärna genom att rätta mig om jag resonerar fel.

dock är det en sak jag är osäker på, och det är DIN-värdet, jag vet att det inte bara är beroende på vikt utan även sulans storlek tex. Då jag har ganska hög storlek: 44. Kan detta bli ett problem när Griffon har ett max på 12?

marker griffon schizo.
funderar på att köpa dessa och kränga på mina sir francis bacon då jag kommer köra dom i mestadels i park men vill ha möjlighet att flytta bak lite för att kanske få ledigt och köra puder.

men kommer skiten att hålla? har fin kontakt med marker så reklamation är ju inga probs om den skulle gå sönder men det är endå drygt.

så bröder, köra eller inte?
vill gärna ha folk som prövat dessa i praktiken och inte hängt runt på forum.

marker griffon schizo.
Polaren knäkte bakre basplattan efter 1-2 månader park, landade switch efter en 180 i ett svart hopp i trysil och bindningen bara släppte :P

Det är mitt enda praktiska exempel, ska se om jag kan få en bild på bindningen och det som gick sönder :)

marker griffon schizo.
låter lite som baron problem, förbannat att dom inte ska kunna göra något som håller.
hade säkert 10 reklamtioner på baron och kanske 5 på f12.

marker griffon schizo.
Kommer in lite "of-topic" här med en liknande fråga. Har köpt ett par JJ med Marker jester shizo nu som är på väg :) Bindningarna sträcker sig till 340mm sulmått och mina tjäxor är 338mm! Kommer detta bli ett problem att det är så tajt?

marker griffon schizo.
Funderat på Marker eller Salomon till mina ObSETHed. Det började med Duke, sedan Schizo men nu får det bli en "simpel vanlig" bindning. Så frågan är Marker Griffon eller Salomon STH14 Driver?

Tillbaka
Topp