Marker nya bindning 09-10

Officerider

Ny medlem
Har sett på en massa bilder på Markers (?) nya bindningar 09-10. Man kan tydligen flytta bindningen från centrerad till vanlig montering. Verkar ju otroligt finurligt. Men funkar bra? Någon som vet mer?

Marker Schizo heter de och finns både i Jester och Griffon. 16 resp 12 DIN. De ska tydligen vara ställbara 6cm men marknadsförs i första hand som hyrbindningar.

Lines system byggde på att man flyttade mellan olika hål och på så sätt ändrade egenskaper.

Schizo-systemet är att bindningen är justerbar 30mm framåt och bakåt med pjäxan fortfarande i bindningen. Du kan alltså köra puder med bakmonterat på förmiddagen för att sedan dra fram bindningarna i liften efter lunch och spendera resten av dagen i parken, alltid med bästa möjliga placering på skidorna...

De marknadsförs inte som hyrbindningar... Alldeles för dyrt för att hamna i hyran!

Hasse har väl fingrat på den så att han kan förklara hur det fungerar mer i detalj, men de bindningar med rödglansiga tåvingar är Jester Schizo och de med champagnefärgade är Griffon Schizo, så har iaf. jag tolkat bilderna.

Funktionen är nog trevlig att ha, men det lär vara mycket plast som går sönder... Helmetall skulle ju bil toktungt så det blir nog en bindning med väldigt många kompromisser. Ska bli spännande med siffror på vikten... Ett par P18/FKS 185 väger ju in på 1250g/"fot".

Jag har ett par Dukes här som är vita med röd-bronsiga tåvingar och hälfästen... sexiga som satan.

Det flyttas med en skruv som justerar både fram och bakbindningen samtidigt. I visa av K2:s skidor kommer det finnas inserts för just denna bindning. Där är den flyttbar upp till 6 cm. Vet inte riktigt hur mycket man kan justera den annars. Hoppas på att de kommer ett par till mig nästa vecka på mina nya Alpha 1:or. Återkommer då. För övrigt kommer jag upp med lite bilder från ispo snart på min hemsida på 4frnt:s nya skidor och Faction och lite annat smått och gott om nyheterna i år ;)

//H

Nån som vet något om dess hållbarhet, vikt och så vidare? Kanske kan få lite feedback från någon som har provat dessa? Verkar som ett sjukt bra koncept, fattar inte varför det inte funnits innan, satt faktiskt förra vintern och funderade lite på ämnet ;)

Dom väger inte så mycket, ganska lätta faktiskt :) mina jj med jester schizon väger typ 3 kg , Dom verkar faktiskt ganska stabila men vet inte än eftersom att jag inte åkt på dom ;)

Tillbaka
Topp