Marknadens absolut bästa lavinsändare?

Niiiicke

Medlem
Är det Mammuts barryvox pulse som är den överlägset bästa lavinsändaren eller finns det bättre alternativ?

Av de jag har prövat så är den den bästa iaf...

//H

Att säga att den är överlägset bäst är att ta i. Den är mycket bra och kanske tom bäst på marknaden, men det finns också flera andra sändare som fungerar mycket bra.

Vilken bör man satsa på om man vill ha en bra sak MEN som inte kostar skjortan. Kan tänka mig att Mammut tar överpris för att det är just Mammut...?

Instämmer med MnO, att kalla den för överlägsen är att ta i.

Också solen har sina fläckar och Pulsen kan också ställa till det i en kamraträddningsituation.

Jag tycker nog att du ska testa Pieps DSP och Ortovox s1 tillsammans med Pulsen innan du bestämmer dig. Sen kommer ju både ARVA och BCA med nya 3-antenners transor till den kommande säsongen.

Pulsen är ju ganska utbredd, det är ju ingen nackdel om polarna/de du delar boende med har samma transa... Lättare att lära sig tips och tricks tillsammans.

Vad kostar Pulsen, är det så mycket överpris på den?

Jag är iaf. sjukt nöjd med min och rekommenderar den stort, väldigt användarvänligt jämfört med många andra...

OskarHolmblad sa:
Vilken bör man satsa på om man vill ha en bra sak MEN som inte kostar skjortan. Kan tänka mig att Mammut tar överpris för att det är just Mammut...?
Trivs bra medmin mammut barryvox. Ganska billig nu sen de släppte pulsen.

Jarle, är det Opto 3000 du menar med Mammut Barryvox? Den tillverkas inte längre och finns bara till försäljning hos de som har den kvar i lager.

centralbyrakraten sa:
Jarle, är det Opto 3000 du menar med Mammut Barryvox? Den tillverkas inte längre och finns bara till försäljning hos de som har den kvar i lager.
Ja du, den jag menar är den röda rackarn med en gul/grön stav som on/off knapp på baksidan.. Huruvida den är en opto 3k eller inte vet jag dessvärre inte, upplys mig :)
Ser ungefär ut som denna https://www.freeride.se/review/view.php?id=327 fast inte något motiv osv... Köpte min som "årets modell" -06

Såg den för ett tag sedan någonstans till en billig peng, men det var nog ganska länge sedan nu när jag tänker efter.

MnO sa:
Att säga att den är överlägset bäst är att ta i. Den är mycket bra och kanske tom bäst på marknaden, men det finns också flera andra sändare som fungerar mycket bra.
Men om jag förstått det rätt så är mammut barryvox pulse marknadens bästa då, eller går det inte att säga vilken lavinsändare som är lite bättre än alla andra?

satt här med en kompis och läste tråden och började disskutera varför inte gps är den bästa lösningen. Egentligen borde väl en omkodad gps vara det ultimata verktyget med exakt positionering och distans? sen kan det väl vara så att de inte används pga att de kan saknas täckning i dalar och att de kanske är klent under snön. va tror ni? något som studerat i ämnet? :)

Tanken med en GPS mottagare som fastställer sin position och sedan sänder ut den till lämplig mottagare är intressant. Men jag tror det faller på dagens GPS-teknik som mer eller mindre kräver fri sikt mot satteliterna. Dvs. blir du begravd under snön tappar du GPS signalen, och ja ...

När det gäller bästa transcievern kan jag bara hålla med om att Mamut Pulse är grymt bra, speciellt för den som inte övar så mycket. Det är helt enkelt barnsligt enkelt att hitta snabbt och rätt. Vid de tillfällen jag övat tillsammans med andra (amatörer som jag) har jag varit överlägset snabbast. Och ... det är snabbhet och ingenting annat som är intressant när det verkligen gäller!

/MM

Om jag hade en teknisk utbildning av högsta grad skulle jag då blivit uppfinnare och fixat till det där med gpsn ;)

Jag har fått en känsla av att trancievers tekniska bit ligger milslångt ifrån annan teknik vilket jag tycker är tråkigt då de är en ganska vital grej att ha på berget. oavsett om du lufsar i snökängor åker skoter eller åker skidor. visst efterfrågan är inte heller lika stor men känns verkligen som att de finns mer att önska från transcievertillverkarna.

För att hålla mig lite pyttegrann till topic så är jag själv ute efter en transciever till i vinter och pulsen är väl det som verkar vettigast vad jag läst och förstått.

GPS funkar inte, för det första kräver de att det finns täckning från tillräckligt många sateliter, och även om du har det så är inte signalen tillräckligt stark för att komma ned i snön.
Att tekniken är gammal behöver inte betyda att den är dålig!
Enkla och beprövade lösningar är oftast det bästa sättet att bygga säkerhetsutrustning på.
Hur modernt är det att släcka eld med vatten? Ändå vill inte brandmännen byta...

Tyvärr, GPS funkar inte under snön skulle jag gissa. Har man sin GPS i skogen kan man tappa (eller få bristfällig) täckning. En standard GPS ger sällan noggrannhet på bättre än 5 m, även om man kan få det under gynnsamma förhållanden (öppet hav, många satelliter i bra läge). Det måste till korrektionssignaler (typ differentierad GPS) för att komma ner under meter-noggrannhet. Då kan man få cm noggrannhet.

Någon som vet hur viktigt det är att ha exakt samma sändare som polarna, funkar sökning lika bra om man har en mix av sändare?

Jag hade funderat på en Pieps Andvanced DSP efter Åre Lavincenters test eller en Backcountry Access Tracker, men här verkar Barryvoxx Pulse regera?

Mammut Pulse fungerade inte med den blå tvålkoppen från Ortovox. Någon som har mer information om det?

Vi prövade det i vintras och den kunde helt enkelt inte finna den lilla blå.

Svar på det uppskattas!

Mammut Pulse fungerade inte med den blå tvålkoppen från Ortovox. Någon som har mer information om det?

Vi prövade det i vintras och den kunde helt enkelt inte finna den lilla blå.

Svar på det uppskattas!
Klippor lär dig

Lavinmårten (Centralbyråkraten) lär veta mer, men så jag har förstått det tappar de gamla blå Ortovoxen, F1, rätt frekvens, allra helst när de fått sig en smäll i stengolvet. Då är det inte längre 457 khz utan något helt annat. Då ska man kassera den. Tror faktiskt att Ortovox slutat serva dem, de vill att man köper en ny.

Det är ett känt faktum att gamla Ortovox ofta har fel frekvens, när jag har varit i Zinal och Sunshine Village har de haft en grind som låses upp men en fungerande trasa för att nå offpistteräng, på båda ställen kom det folk med blåa Ortovox som inte kunde öppna grinden, för att det var fel på deras transa.

Pulsen har en ganska snäv tolerans på om den sändande tranceivern har fel frekvens, men det är som sagt var Ortovox F1 som är kass, inte Pulsen. Köp nytt! Men inte nörvändingtvis en Puls. Pieps DPS var bästa i test i DAV test. Det mest omfattande test som gjorts.

ANENA gjorde 2001 en undersökning av F1:an som visade att äldre exemplar kunde ha problem att ligga kvar på 457 khz. Samma sak kunde också ske vid stora temperaturskillnader, då framförallt vid kraftig nedkylning. Att den skulle ändras så mycket så att transan inte längre går att höra med andra transor har jag inte hört men det lär påverka avstånds och riktningsberäkningarna på den sökande transan.

Det här är något som man därför måste vara medveten om när man kommer till en lavinolycka. Det kan finnas begravda som har äldre transor och dessa kan vara svåra att hitta med moderna digitala transor. Det kan dock lätt lösas genom att slå över Pulsen i analogt läge om man upptäcker att det strular med söket.

Ett annat problem som ofta nämns med F1:an är dess långa signaler. Dessa gör att signalerna ofta överlappar varandra och därför försvårar scenarior med flera begravda.

Ortovox servar fortfarande F1 Focus, om ni har äldre modeller av F1:an erbjuder Ortovox en uppgradering till Focus istället för service.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Matnyttigt =)

Själv ska jag köpa Pieps DSP. Klämde lite på den i vintras o den övertygade, framförallt som den inte är lika bulkig som Mammut Pulse.

Sen ska det väl tilläggas att jag själv använt F1 Focus tillsammans med Pulsen sedan Mammut lanserade den och jag har själv aldrig upplevt några problem.

Men om några andra upplevt problemet så tycker jag ändå att det ska flaggas upp.

När det gäller piepsen och andra transceivrar som kan avmarkera en sändare finns däremot ett kompabilitetsproblem. En pieps som sänder flyttar sina signaler , (förskjuter takten) om de överlappas av en annan transceiver.
Åtminstone pulsen och S1an kan tolka det som en ny sändare. De identifierar varje sändare efter "timingen" på signalen. (Piepsen går efter signalstyrka)

Det är nog inte helt omöjligt att Pieps plockar bort den funktionen i framtida programvara.

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Sen ska det väl tilläggas att jag själv använt F1 Focus tillsammans med Pulsen sedan Mammut lanserade den och jag har själv aldrig upplevt några problem.

Men om några andra upplevt problemet så tycker jag ändå att det ska flaggas upp.
Har nu beställt mammut barryvox puls men hittade fler prylar till pulsen som jag blev osäker på om man kanske behöver:

*PULSE Barryvox W-Link Dongle http://www.mammut.ch/en/productDetail/1071355_v/PULSE+Barryvox+W-Link+Dongle.html
* PULSE Barryvox Tester http://www.mammut.ch/en/productDetail/1071357_v/PULSE+Barryvox+Tester.html

Nej, det är inget du behöver. De prylarna är till för att testa och hantera Pulsar på ett lite mer effektivt sätt, prylar för uthyrningsfirmor och dylikt med andra ord.

Men det kan vara något för Åre Lavincenter att införskaffa till vintern, vi får se vad budgeten tillåter.

centralbyrakraten sa:
Nej, det är inget du behöver. De prylarna är till för att testa och hantera Pulsar på ett lite mer effektivt sätt, prylar för uthyrningsfirmor och dylikt med andra ord.

Men det kan vara något för Åre Lavincenter att införskaffa till vintern, vi får se vad budgeten tillåter.
Ok, tack så mycket för informationen. Då håller jag mig till pulsen.

Pieps DSP
vs
Mammut Pulse

vad är skillnaden och vilken är egentligen PRAKTISKT bäst.

enligt testet var ju piepsen segrare, men det verkar ju inte säga allt då de flesta ändå tycker pulsen är bättre. dessutom förstod jag inte det där med flersöket runt omkring, om att piepsen var bättre. den är väl inte ens gjord sån?!
kommer inte ha möjlighet att kika på de olika innan jag beställer så därför ajg är nyfiken!

piepsen ligger också några hundralappar billigare till vilket jag tycker är skonsamt mot plånkan(som jag inte har)

Wippeh sa:
Pieps DSP
vs
Mammut Pulse

vad är skillnaden och vilken är egentligen PRAKTISKT bäst.

enligt testet var ju piepsen segrare, men det verkar ju inte säga allt då de flesta ändå tycker pulsen är bättre. dessutom förstod jag inte det där med flersöket runt omkring, om att piepsen var bättre. den är väl inte ens gjord sån?!
kommer inte ha möjlighet att kika på de olika innan jag beställer så därför ajg är nyfiken!

piepsen ligger också några hundralappar billigare till vilket jag tycker är skonsamt mot plånkan(som jag inte har)
Läs testen ;-)

De är jämlika i prestanda men har lite olika funktioner inbyggda. Om du inte har möjlighet att testa så får du väl gå vilka funktioner du tycker verkar bäst tillsammans med priset.

Pieps DSP har en mycket bra multipelssöksfunktion.

Det är tyvärr en lite smutsig bransch det här. När det kommer till internationella experter samarbetar nästan alla med en tillverkare...
Finns faktiskt några saker som jag tycker är lite märkliga i det där tyska testet. Men men.
Skillnaden är att piepsen har bästa räckvidden, om man går efter när den digitala visarna går igång. Pulsen har väldigt lång räckvidd på en antenn. Tror jag vågar säga att avflaggningen är säkrare på Pulsen.
Vilket är viktigast? Ja du...

Edit: jag pratade förstås inte om CBs test.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp