Marsfjällets branter

Marsfjällets branter
Vad kul! Det vore snällt om du kunde dela med dig av dina upplevelser då... Det är det som är så trist med de här forumen, få vill anstränga sig att hjälpa varandra och dela med sig. Det verkar vara viktigare att hålla uppe en fasad och attityd än att komma med vettiga inlägg och hålla nivån uppe. Att ge och dela med sig är ju det som är basen i ett långsiktigt hållbart forum. Att det istället tenderar att bli ett forum som går ut på att sprida kaxigheteter, etablera en hieraki och kasta spydigheter hit och dit gör det lite tröttsamt i längden. Visst, det kan vara kul ibland men inte så genomgående som det börjar bli här. Det ger så mycket mer om folk anstränger sig, det är faktiskt inte fult att anstränga sig.

Jag vill slutligen påpeka att ditt inlägg inte var kaxigt eller så, det var mest det meningslösa i det. Ingen information helt enkelt. Jag blev bara less. Man får vad man ger.
/Jonas

Marsfjällets branter
Jag håller med Jonas. Jag har aldrig åkt på Marsfjället men det skulle vara trevligt att veta hur det är. Ska mest troligen till kittel i vinter och det skulle vara bra att veta om det är värt att ta en dag och traska upp eller om man skall hålla sig till dom rännor som är åtkomliga via liftarna.

Marsfjällets branter
En trevlig tråd du dragit igång, den skall jag bevaka.
Vad jag vet (Det vet kanske ni också) så är det fullt möjligt att åka guidad heliski från Kittel->Marsfjället.
Kan vara ett bra sätt att lära sig terrängen i området. Kostar, men det gör det alltid att lära sig nya offpist stråk på ett säkert sätt.

Marsfjällets branter
Jag var där med en grupp förra året och blev helikopterguidad av Udda Äventyr, mkt prisvärt. Det jag gillar med dom är att de aldrig drar upp på berget om inte förhållandena är bra. Vanliga guider och piloter skiter ju fullständigt i det, då de bara får betalt när helikoptern är i luften. Vi var där ganska sent på säsongen i april, med andra ord inget puder och stenhårt om inte solen hade värmt på. Men vi hittade några riktigt trevliga åk med kallsnö på norrsidan ner mot slätten. Norrsidan är väl den sida som erbjuder brantast och mest utmanande åkning. Västsidan har riktigt trevlig cruising, fast som sagt där var det stenhårt när vi var där. Skall dit med samma guider tidigare denna säsong, i feb, och hoppas då på riktig puder.... Skall lära mig mer om bergets möjligheter då, och hoppas få anledning att återkomma. Jag mailar gärna bilder från förra resan.

Marsfjällets branter
Det vore schysst att se bilder! Du kan mejla mig på jonas.malmqvist@hte.epsilongroup.net. Det får plats ganska mycket där så det är ingen fara att skicka högupplösta bilder. Tackar!

Tillbaka
Topp