Massa hjälp med twintip ?!

• Trådstartare Trådstartare dragon_1
  • Start datum Start datum
D

dragon_1

Guest
Är nybörjare. Gammal bräd åkare.

Tycker guiden på freeeride över hur långa skidor man ska ha är ganska luddig. Men visst får man ett relativt bra mått.

Jag är 177 cm lång och väger 73,5 kg.

Jag kommer åka mest i parker men visst kommer det bli en del lössnöåkning nån gång ibland.

Behöver massa råd o tips på utrustingen från nån som kan lite ! =)

Hitills har jag kommit fram till att ca 171 cm långa skidor blir lagomt. Vad tror ni?

Pjäxor. Har testat lite i äffärer o så. Min vanliga sko storlek är 42. När jag provade så var det 26,5 o 27 som passade bra tror jag. Några tips här också ?!

Kommer köpa dyra grejer dvs det som passar bra. Har kollat mest på salomon skidor hitills. Ge mig tips på sköna skidor. =)

Mata på mig med tips! tackar för alla svar.

Senast ändrad:
Skidor:
du kan ha lite längre skidor än de du funderar på nu, men det är helt och hållet en smaksak, jag är 187 o ja har ett par 68or ett par 74or o ska nu i år köpa ett par nya 81or eftersom de andra börjar kännas lite korta...

Pjäxor:
pjäxorna ska sitta tajt, eliten har så tajta, så de kan vara 2 strl mindre än va de igentligen har, men jibbers ska (enligt min åsikt) ha rätt strl...

Märken:
Armada - en av de största,Salomon - kör också många på har ett par gamla 1080 o dom är bra i park och lite fetare så dom funkar utanför också!,fisher - kommer med en ny höjdare i år,head - för tunga för min smak,scott - har inte kört men gillas av väligt många dem.

om du någonsin är i Åre, gå till ÅRE SKIDSPORT den absolut bästa affären i sverge va ja vet!!

Där kan du köpa det bästa från topp till tå!

//KOLAN

Som KolanSki säger så kan du nog ha lite längre skidor! Lite stabilare i luften och bättre åkning, speciellt i puder.

2 skidor jag kan rekomendera:

Dynastar BigTrouble, 176 eller 186 cm.
Körde en del på den förra säsongen i Åre och jag upplevde den som en mycket stabil och kvick skida i pisten, 92 mm i midjan. Flyter på riktigt bra i puder och är mycket stabil i luften! En exemplarisk allround skida.

K2 Public Enemy 179 cm.
Körde även på den här rätt mycket. Lite smalare i midjan, 85 mm. Även denna snabb och kvick i pisten, lite lättare med tanke på att den är smalare. Helt underbar i parken och flyter på helt okej i puder.

Peace

Senast ändrad:
KolanSki sa:
Skidor:
du kan ha lite längre skidor än de du funderar på nu, men det är helt och hållet en smaksak, jag är 187 o ja har ett par 68or ett par 74or o ska nu i år köpa ett par nya 81or eftersom de andra börjar kännas lite korta...

Pjäxor:
pjäxorna ska sitta tajt, eliten har så tajta, så de kan vara 2 strl mindre än va de igentligen har, men jibbers ska (enligt min åsikt) ha rätt strl...

Märken:
Armada - en av de största,Salomon - kör också många på har ett par gamla 1080 o dom är bra i park och lite fetare så dom funkar utanför också!,fisher - kommer med en ny höjdare i år,head - för tunga för min smak,scott - har inte kört men gillas av väligt många dem.

om du någonsin är i Åre, gå till ÅRE SKIDSPORT den absolut bästa affären i sverge va ja vet!!

Där kan du köpa det bästa från topp till tå!

//KOLAN
Men ni ska också tänka på att han är nybörjare vilket medför att det blir svårare för honom att hantera längre skidor. Sen om du är nybörjare spelar det inte så stor roll vilken av dom nybörjare/medelskidor som finns eftersom du inte har den kunskapen än att kunna känna så stor skillnad, men vilket du absolut inte ska göra är att köpa en för dyr och svår skida för dig om du är nybörjare, som tex Big trouble som jag tror kommer vara lite för svår för dig att hantera.

Skidlängden du föreslog tror jag kan vara rätt bra, sen nr det gäller pjäxor finns det bara en person som vet, och det är du själv. Ingen annan vet hur du tycker att pjäxan fastnar, och efter pjäxor i princip är viktigare är skidor ( obekväma pjäxor = spelar ingen roll vilken skida du har) därför ska du ta god tid på dig att prova ett par pjäxor :)

Funderar starkt på ett par Völkl Karma 169.

Verkar vara en enormt bra allround skida. Skön i parken m.m. Nån som har såna kanske? =)

Mmm de har ja lärt mig från mina år från snowboarden. Att ha en lång bräda finns ingen mening med om man ligger på en medel nivå i parken dvs åker några veckor om året. Blir bara svårmanövererad och svår att få runt. Samtidigt får den inte vara för kort så den börja vobla och blir ostabil. Lurigt det där. Lär vara detsamma med skidor.

Mosa på mig med tips! =)

dragon_1 sa:
Funderar starkt på ett par Völkl Karma 169.

Verkar vara en enormt bra allround skida. Skön i parken m.m. Nån som har såna kanske? =)

Mmm de har ja lärt mig från mina år från snowboarden. Att ha en lång bräda finns ingen mening med om man ligger på en medel nivå i parken dvs åker några veckor om året. Blir bara svårmanövererad och svår att få runt. Samtidigt får den inte vara för kort så den börja vobla och blir ostabil. Lurigt det där. Lär vara detsamma med skidor.

Mosa på mig med tips! =)
jag kör själv på karma och den funkar utan problem i park.. har inte åkt jätte mkt puder men det jag har åkt så funkar den riktigt bra, skulle nog ta 169 på den längden för dig pga att du är hyfsat nybörjare om jag inte fattat helt fel?

Pjäxorna däremot ska du prova ut ordentligt.. pjäxorna är det viktigaste när det gäller skidåkningen. obekväma pjäxor och du kan lägga ner åkningen nästan :) så gå inte och köp det billigaste, första paret du hittar.. fråga om hjälp i butiken så att du får vettigt med hjälp...

/ jonek

Tillbaka
Topp