Måsta valla de nyköpta P3orna?

pettter

Medlem
Köpte ett par scott P3 här i dagarna och tycker det ser ut som att de verkligen är i behov av att vallas. Är det jag som bara får för mig? tycker nyköpta skidor redan borde vara fit for fight, eller`?

Hejsan!

Jo, det är nog så att det bara är du som "fått för dig" dessvärre. Man bör nog
valla sina nyinköpta skidor... både en och många gånger.

Kanske jag missförstod första "läsningen" och i såna fall blir då mitt svar. Nej, du har inte bara "fått för dig". Det är nog bäst att valla dina nyinköpta skidor precis som du tror.
:)

M v h

/Pork

har precis samma fråga men ja tyckte inte att det kändes som om dom behövde vallas när jag testade dom ?

P3? Är inte dom gjorda för att railas med? På railen behövs väl ingen valla?

Skidorna kommer med fabriksvalla som är till för att belagen inte ska torka ut när de legat på lagret. De kommer du kunna åka hyfsat på fast inte länge.

som GODman säger så e de fabriksvallade.
pratade med killen som sålde mina o han sa att de inte behövdes vallas förrens efter säsongen... aja.

Finns det någon som någonsin haft ett problem så stort att det inte gått att lösa med WD40 http://www.wd40.com/ eller 5-56 http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/AB10100-8.htm . Att få glid på några träplankor ter sig ju bagatellartat för så kompetenta produkter som dessa. Välj efter tycke och smak, 5.56 har ju en mycket trevligt doft, liknar doften av tuggummit Jenka som ni alla säkert känner till.

Sen slipper ni får sånadäringa fula små rostfläckar på stålkanterna. Fluorvalla och vallajärn är bara till för prylgalningar!

Leder,
(flest prylar när man dör, vinner)

Och valla först efter säsongen, suck!

JA!
men dom jag frågade sa att de redan ÄR vallade och inte BEHÖVER vallas förens EFTER säsongen!
men vafan? Valla om du så gärna vill och behöver.

Men om vi säger att du behöver valla UNDER säsongen, gör du det då? Eller är säljarens ord lag? Då skulle jag ju ha köpt ett par Crossmax för de tyckte han var bra. Aj aj jag har brytigt mot lagen ;-)

Och Pettter, du bör valla dina nya skidor. Gärna ofta, lägg på ett par omgångar med "gult" som grund och valla sedan efter den temperatur som passar. Efter säsongen bör du lägga på ett redigt lager med valla för att "konservera" belaget till nästa säsong.

Leder

Eller om jag säger att JAG ÄR försäljare, och säger åt dig att valla hela skidorna med klister, varje dag, året runt. Gör du det då?

Det här med att valla efter säsongen kommer garanterat in på en topplista över mest korkade inläggen på FR. Valla ofta och lär dig göra det själv så blir det billigt.

Jag hade nog inte köpt skidor av en försäljare som briljerar med sådana kunskaper. Men faktum är att komptensen hos många försäljare är undermålig samt att de är duktiga på att få det att låta som om de verkligen kan någonting. Farlig kombination för de som inte bildar sig en egen upfattning med hjälp av andra källor och tror blint på försäljarens ord.

f98majo: det är inte ett dugg korkat. forumet är till för att fråga saker man undrar över, inte för att skriva smarta saker. som du verkar tycka .. den som är korkad här är nog du.

Tillbaka
Topp